Lundin hadde ju gjutet av sina kanaler i nån form för gel, men hittar inte bilderna nu...
Om du gjuter av kanalerna, så använder scanning på dom, så blir juh allt rätt. Så får du rita/klippa inn scanningen av kanalerna så dom passar inn i scanningen av topplocket...

Så får man porta som man vill i datoren, och åka till en 5-axig CNC.
Hadde varit kul å experimentera lite själv.
En kompis är professor i flow-beräkningar, typ flow-3D-expert. Och jag har diskutterat flöde med honom över dom sista 10 åren.
Skulle avgjuta och scanna inn kanalerna i cad och rita det över i flow 3D.
Så kjör man några millioner runs, så man får flow-3D's version av flödet, så åker man i en flödesbänk, typ hos Jens, och testar värkligheten.
Man använder då reella flödesmätningarna för å "kalibrera" flow-3D. Då måste flödesbänken vara "rätt".
Så ritar man inn säten och ventilerna.
Så kommer det interessanta:
I flow-3D kan man lägga inn funktioner av kam-profilen och därmed få en exact flow-mätning på vilket "varv" och med vilken kamprofil som hälst...Flödet gjes då respektivt varv och sylindervolym, och inte bara på olika lyft.
Alltså flow-beräkning MED alla pulser..

Inte säckert at bästa topplocket i en flödesbänk kommer bäst ut i värkliga livet.
När man då åker på bromsning med motoren, kan man montera flödes-sensorer tex. före spjäldet och titta på totalflödest inn i motoren, eller i ena innsugsrunneren.
Då hadde man sett exact RAM-effekter och annat samtidigt som man ser effekt och vrid.
Jag funderar seriöst på et sådant prosjekt. Kjäns så man hadde fått et lite försprång framför alla världens flödes-killar..men Formel 1-teamen håller väl på redan...
MVh
Per-Åge Nygård
Team Volvo Dragster