Cadillac 1959 Fleetwood

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Bjorn C
Forumsberoende

Re: Bmw E30 M73b54 V12 Twinturbo

Inlägg av Bjorn C »

okej då tackar jag för den infon bmw nisse ;)
jag har ju m73 motorn men bygg du en m70 och speciellt om du vet av en låda som passar direkt så kommer man nog gå ganska så kul med bara sugmotoreffekten till en början och med turbo borde de ju bli minst den dubbla glädjen ;)

mina turboplaner försvinner då upp bland molnen bokstavligen men de känns bra att jag bidrar till att värma upp uteklimaten i alla fall fast å andra sidan när man fick en uppvärmningskostnad på garaget på 3800 i bara värme trotts att jag har fjärrvärme så var de inte lika kul

nämligen så att fönstrena på garaget har sett sina bästa år, 2 glasfönster från 50 talet läker som soll trotts att de är gjort nå tappert försök att montera en extraruta så försvinner värmen som jag så surt betalar för och de har knappt varit minusgrader ännu å snart är februari här med sina 35 minus :(((
sagt å gjort värmen vägrar jag sänka under 17 grader i verkstan så nu är de akut fönsterbyte på g
blåste in till stan å köpte 18 st fina 3 glasfönster så nu ska dom bara bytas också vilken inte är de lättaste , speciellt inte på baksidan där de är ca 3,5 meter upp till fönstrena men de är tur jag har hjälp av bra kompisar och en grymt händig farsa samt snickarna

dom nya fönstrena är 78x140 x och de går 3 i varje fönstersektion
gamla fönstrena var 78x190 så jag åker på bygga igen översti fönstrena ca 50 cm men de känns lit onödigt å ha typ 29 kvadratmeter fönster på 2 väggar i garaget som de var tidigare och fönstrena här är beggade men som nya så de här kommer nog bli bra

slit och slängbilen är åter igen ovärdelig men satan i gatan så vingligt de blev med alla fönster och så hög last dom måste säkert ha vägt 1000-1500 kg tillsammans
Bild
här ser man 4 av dom 6 fönstrena som ska bytas
Bild

mvh björn
Senast redigerad av Bjorn C den sön dec 09, 2012 3:14 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
erikjakan
Forumsberoende

Inlägg av erikjakan »

Kämpa på! Kommer nog blir grymt bra tillslut!
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

Jo jag försöker ;) har bytt 3 fönster igår och 6 st idag så nu är hälften gjorda och jäklar vilken skillnad på värmen de kommer bli då jag hittat diverse "missar" i isoleringen runt bl.a. Gamla fönsterkarmarna samt att fönstrens var fan värre än jag trodde så nu kanske uppvärmningen blir mer human ;)
jol
Forumsberoende

Inlägg av jol »

Bör du där nu eller blir det framåt våren?
Peter Strandberg
Alfa kombi
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

jag flyttar in inom en månad ungefär så nu är de lite brådis och kroppen håller på säga ifrån på allvar nu igen så smärtstillandet håller på poppa ut ur örona snart men de är tur jag får så mycke hjälp kan jag säga

Bild

tråkigt stökigt de är i garaget nu ;(

mvh björn
Senast redigerad av Bjorn C den sön dec 09, 2012 3:17 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende

Inlägg av Robert Markström »

Du genomför just nu min dröm typ bortsett från byggandet. Bilnörd som man är så
är det inte långt ifrån att jag bor i garaget fastän det finns ett hus brevid på nästan
300Kvm :lol:

Blir nog svin nice när det är klart! :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

roligt att du gillar min smått galna ide ;)
bo i garage har ju länge varit nån sorts dröm men nog hade jag häldre haft en stor norrbottensgård å ett garage på några hundra kvadrat än detta boende ;)
har ju fortfarande inte kunnat smällta uppvärmingen på garaget så jag ringde upp en kompis som har lika stort garage i samma by som jag men samma fjärrvärmeleverantör och samma sorts fjärrvärmemätare
jag har 2 aerotempar och han har golvvärme så de skiljer oss imellan åt dock
nu har vi kollat 2 gånger i veckan via telefonsamtal då han kollat sina mätvärden på sin fjärrvärmecentral och jag på min och jag förbrukar 2 kw mindre i timmen än han men min räkning är 3 gånger så dyr ???
förutom kilowatten så tillkommer en flödesavgift på fjärrvärmen
den avgiften var för mig 1171 kr plus moms och hans var på 130 kr , jag hade förbrukat 505 kubikmeter vatten och han hade förbrukat 56 kubiketer så nånting är ju sinnessjukt fel , jag förbrukar 100 liter i timmen och min kompis förbrukar 94 liter/ timmen då vi kollat av centralerna samtidigt
så jävla less att alltid är de nånting sånt hära som jävlas med mig och nu är de bara ringa luleå energi i morgon och fråga hur fan de här är möjligt , de verkar ju som att jag fått en hel årsförbrukning på flödesavgiften trotts att de står specificerat på räkningen att de gäller endast 40 dagar och de fjärravläses ju så hur de här kan stämma ska ju bli intressant
som de är nu betalar jag högre kw pris än om jag kört på ren el så löser dom inte de här i morgon så tar jag tigersågen och kapar fjärrvärmenrören och kör el i stället

nåja här kommer lite byggbilder i alla fall även om de går sakta just nu med saker som synd i bygget

här har dom kapat upp golvet
Bild
trappen avkapad och omvinklad så nu ska bara en plattform byggas
Bild
efter gormet med fjärrvärmen så känns de roligt i alla fall och kolla lite för och efterbilder
så här såg garaget ut då jag övertog de första juni
Bild
sista garageporten ska dit vid entredörren samt lite stuprännor och småfix men lite skillnad synns de i alla fall från de jag köpte garaget , tänk ändå vad några få timar med rollern och lite färg gjorde och plåten runt portarna blev verkligen en förbättring så de tackar jag måsten för som monterade dom
Bild

mvh björn
Senast redigerad av Bjorn C den sön dec 09, 2012 3:21 pm, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Erik Sandström »

Du är ihärdig :thumbright: ,blir riktigt bra
sjorre
Lite mer laddtryck

Inlägg av sjorre »

ser riktigt bra ut, att bo i garaget är väll en dröm för dom flesta!. bor ju i närheten och märker att kylan börjar komma så lite värme är ju aldrig fel
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

tackar tackar ;)
ja efter mycket om och män så hittade jag felet på fjärrvärmen
luleå energi hade nämligen monterat en begangnat fjärrvärmemätare i mitt skåp och endast nollställd kw och inte flödesmätaren
efter ett x antal telefonsamtal så är de fortfarande som att prata med en vägg och responsen är noll
trotts att månaden efteråt varit dubbel så kall så hade jag endast förbrukat 120 kubikmeter på 40 dar gärmfört med 505 kubik mot den varmare månaden innan
120 är lite väl mycket också med de kan jag leva med nu sjönk räkningen totalt med 2 papp trotts att de blivit kallere men nå pengar tillbaka av luleå energi är ju bara att drömma om bevisligen :/

de är så här att jag går och funderar lite på starta eget men inget är alls bestämmt ännu men då jag har både lokal verktyg ett helt kontor med allt som behövs där plus grymt billigt boende frimabil mm så har jag börjat fundera i dessa banor och startat en tråd i ÖVRIGT här på sävar och den heter starta eget ?? så gå gärna in där och läs och så hoppas jag att fler vill tycka till och komma med både positiva och negativa saker ifall dom funderat eller gjort samma resa själv angående just starta och driva eget företag så gå gärna in där och dela med er ifall de känns bra så tror jag de blir en intressant tråd för mig och många fler som säkert går i dessa tankebanor
Mvh björn
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

slängde faktisk på mig nå foppatofflor och gick ut och skuruvade för nån kväll sen i e30
rensade inreningen tog ut instrumentbrädan och rensade fästen och onödigt rackel under huven och så fick den sig en hetvattentvätt så man slipper bli så grisig och skitig då man håller på
jag håller ju som sagt ännu på med mitt lägenhetsbygge och bor mitt i ett byggkaos kan man mer eller mindra säga även om undervåningen "toa tv/bar samt sovrum" blev relativt klar idag men de var faktiskt härligt och gå ut och skruva en sväng och göra nå annat än detta jävla snickrande och när man inte har panik och enorm tidsbrist så kan de nästan vara lite terapi å små pilla på i bilen som omväxling
nåja nog svamlat uti de jag tänkte slänge upp nå bilder på lägenheten och här bor jag även sen 20 dar tillbaka

nygjutet golv samt påbörjat med reglingen av tv rummet men så här såg alltså alla rum ut då vi började
Bild
sovrum får isolering samt reglar
Bild

även innerväggarna isoleras mest för ljuddämpningen trotts 20 cm betongvägg
Bild
spånskivor på plats
Bild
en kompis målar
Bild
innertak
Bild
å golv sovrum
Bild
finspacklar golv och så har de tydligen blivit lite väggar också i tv rummet
Bild
klinkers i lilla hallen nere som jag kallar de
Bild
badrum reglas samt rör dragna till golvvärmefördelaren
Bild
golv tv rummet samt innertak
Bild
osb samt våtrumsgips badrum
Bild
fuktspärr badrum
Bild
klinkers badrum
Bild
spabadkaret ska i de vänstra hörnet duschen blir på den högra svarta delen
Bild
Senast redigerad av Bjorn C den ons feb 20, 2013 12:35 am, redigerad totalt 1 gånger.
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

skitdålig vidvinkel på kameran men ett litet ihop klipp av hur badrummet blev
Bild
tv rummet för 20 dagar sen
Bild

mitt 5 stjärniga kök :P ska dock in ett nytt kök snarast
Bild
där rök 2800 i byggnadsmatrial tack vare snutjävel å deras laser
Bild
då de för tillfllet är dåligt om röda roser på alla hjärtans dag får man unna sig lite andra röda saker ;)
Bild
rensat och börjat pyssla med e30
Bild
här ska v12 m73 rymmas men först ska rondellen göra de lite större
Bild
slängde på nya vinterpjucker på vanen med 9 liv , lite smätt bränd efter garagebranden men 300 mil semester i sommar var inga problem ;)
Bild

de var nog allt för i dag
mvh björn
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Det ser ju fint ut.
Jag har ju samma som dig typ, fast mitt hus sitter ihop med verkstaden.
Finns egentligen bara en nackdel, det luktar färg inne ifall man gör nått med förtunning eller sprayar nått.
Så skall man pyssla och måla skall man ha dragskåp till detta.
Annars är det bara en fröjd. :)
Uppvärmningen förstod jag att du hade lite problem med.
Kolla på Allmat panna, det är en panna som man eldar i så skjuver den ut varm luft.
Den är sjukt effektiv och man kan samtidigt elda upp lite papper och annat skräp som blir.
Jag har bergvärme i min verkstad, visserligen är det bra effektivt. Men man står som ett nervvrak och tittar på elräkningarna varje månad för det ;)

Hur ligger boende delen i ditt garage?
Ligger den på övervåningen?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

tjena Tommy
ja mitt garaget har ju 2 våningar och så blir även lägenheten
kök och hall uppe å 30 kvadrat
badrum nere på 14 kvadrat
sovrummet nere på 14 kvadrat
tv/bar rummet på 30 kvadrat
samt lilla hallen nera på ca 10 kvadrat
så man kan väl igentligen kalla lägenheten entagevåning som de så fint heter :P

jo lukten har jag kännt av tyvär bla då jag startade en skoter som gick skitdåligt och vi höll på med den en kväll å jag ides inte koppla på avgasutsugen som jag har men de fick jag ångra för då luktade de avgaser överallt
så jag vete fan hur jag ska göra med den planerade lackboxen igentligen
jag har ju stora fläktar att tillgå för utsug samt matning in i boxen men man kör ju övertryck i en lackbox för att de inte ska dra in dam och så vidare och de känns dom att övertrycket kan pressa ångorna lite varstanns i garaget samt lägenheten för i så fall blir köket och lackboxen vägg i vägg å de kanske inte är så lyckat :/
jag har även bytt dörr nu mellan garaget och lägenheten och stoppat en rikigt ytterdörr där så inte ljudet och sånt ska ta sig så lätt in samt att dom är ganska bra tädade med lister och sånt som igentligen ska hålla kylan ute och de blev bra mycke bättre med den faktiskt

ja förutom lilla lukten så går de faktiskt förjäkla bra hitils även om man gärna hade haft köket klart men de är grymt skönt att bara hoppa i nå tofflor och gå och och fundera lite i garaget istället för dom 4 milen enkel väg jag fick köra tidigare och hålla på gorma i gamla garaget
sen de absolut bäste är att slippe skrapa dessa förbannade vindruter på bilen utan nu hoppar man bara in i bilen öppnar porten på fjärren och så är de bara köra ut en varm och go bil ;)

jag hade ju problem med värmen första tiden eller rättare sagt kostnaderna men de var luleå energi fel som inte nollställt räkneverket å värmeväxlaren så mätaren dom monterade var beggad och jag fick betala för de nån annan förbrukat tyvär
förra månaden låg värmen och elen på 3200 för att värma 410 kvadrat betonggarage så de är inte så farligt tycker jag när de är 2 plan dessutom men jag har funderat på en till värmekälla under dom 3-4 kallaste månaderna men vad jag förstått så är de ganska hårda regler på att ha tex eldning i ett garage och risken är att jag måste bygga ett pannrum för att skilja av pannrummet och de vill jag inte offra plats för så där är jag lite osäker ännu
lättast vore ju en alloljekamin som blåser varmluft bara och spillolja finns de ju gott om man då måste man ju passa sig för miljökontoret och då är de inte så lämpligt att verkstan står mitt i byn tyvär så de altenativet känns lite riskabelt
man skulle få tag i några kubik frityrolja däremot för den är ju eldningsbar och miljövänlig dessutom ;)

mvh
Bjorn C
Forumsberoende

Inlägg av Bjorn C »

hejsan
jag hoppas nån kan hjälpa mig med lite golvvärme problem som jag blir tokig på

på bilden ser man ju golvvärmefördelarna och dom får knappt 20 graders vattentemp
tredje slangen från vänster är matningen in i centraler och den håller 60 grader och de är varmt fram till den
röda ringen jag ritat men sen är de typ stopp
ventilen där shunten igentligen ska sitta till vänster om röda ringen är öppen
curkulationspumpen funkar och de är inte nå luft kvar och de cirkulerar vatten i slingorna
men de är som att de bara cirulerara kallvatten i slingorna och att cirkulationspumpen häldre suger returvatten från slingorna
än att ta varmvatten från matarledningen
returledningen strömmar de kallvatten tillbaka i , alltså den som är längt till höger och alla andra slingor har även full cirkulation men men kallvatten bara
man har ju igentligen shunten till vänster för att shunta ner varmvattnet in i fördelaren men jag får ju inte ens upp 20 grader där nu så nå är kraftigt fel
har nån nå tips på vad jag kan tänkas ha för fel

Bild
Skriv svar