Volvo 242 T6 -82 Race-ready

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82

Inlägg av Daniel Ireståhl »

Det går framåt, både främre hjulhus, främre rambalkar, kylarbalken och motorrum är i princip färdigskrapade. Lite finputs med tandborste i vissa skarvar är kvar, kommer inte bli kliniskt rent i slutändan ändå.

Bild

Bild

Då vart det bara resten kvar... :thumbright:
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Kaross äntligen klar

Den här tråden förtjänar verkligen en uppdatering, längesen nu men jag har verkligen inte legat på latsidan.
De senaste två månaderna har varit ganska repetativa: Värma, skrapa, borsta, torka! :)

Efter ca 12 liter avfettning, 5 diskborstar, 10 tandborstar, 20 par handskar, 2 spackelspadar, en halv rulle byggpapper, en stor hög tygtrasor, otaliga brännmärken varav ett mitt i pannan, obekväma arbetspositioner och alldeles alldeles för många timmar är jag ÄNTLIGEN klar med karossen! Det blev riktigt bra, nu kan man rulla under karossen och bara njuta av att se hur ren den är. Känns oerhört skönt att vara klar, känns nästan lite som man vunnit på triss :)
Svårt att ta några vettiga bilder med mobilen, en del blev riktigt usla. Ska försöka ta några med en bättre kamera framöver.

Underifrån

Bild

Bild

Bild

Bild

Bagage, här syns en del av rosten i vänster balja.

Bild

Bild

Jag har dock sparat lite på det roliga då båda framskärmar ska skrapas invändigt samt några mindre detaljer är kvar som också behöver lite kärlek.

Sen tänkte jag gå på nästa roliga ämne, nämligen rostlagning. Man har ju roligt nästan jämt :)
Ska lägga igen rostdöljarlisterna längs trösklarna då jag fann just rost på ena sidan, inte jättemycket men det behöver ändå åtgärdas. Sen behövs det även lite småfix i båda bakre hjulhusen samt att när man väl fick av underredsmassan var båda reservhjulsbaljor mer rostangripna än vad jag trott innan. Kommer nog göra GT-baljor istället och kapa ur dem gamla, båda reservhjulsbaljor har blivit rostlagade av tidigare ägare. Men i helhet har karossen klarat sig grymt bra, extremt lite rost för att vara en 30 år gammal bil.
jonas landin
Forumsberoende

Inlägg av jonas landin »

Faaan va najs!!
Ser ju grymt fräch ut!!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
volvobrage
Forumsberoende

Inlägg av volvobrage »

STRØKENT!:D Flott arbeid:)

Men syns du skal sette inn nye baljar istedenfor og kappe vekk dei gamle..
NiclasA
Forumsberoende

Inlägg av NiclasA »

fy fan va naajs!
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 MaxxECU

Beställde ett MaxxECU som jag fick idag. Beställde utan kabelhärvan då jag tänkt bygga kabelhärvan själv. Detta är vad man får

MaxxECU styrenhet, USB minne med M-tune programvara i plastetui, blåtandsantenn, PA-slang för den inbyggda MAP-givaren, USB-kabel, ett par olika snabbanslutningar för PA-slangen, stift och 48-poligt kontaktstycke samt ett par MaxxECU klibbor.

Bild

Bild

Saknar bredbandslambdan som skulle ingå i paketet, har mailat Maxxtuning om saken och förmodligen har dem bara glömt skicka med det.

Har inte hunnit syna grejerna så mycket ännu, men första intrycket känns bra. Själva styrenheten ger ett proffsig intryck.
Det ska bli spännande att se vad detta system går för, i slutändan är det ändå insidan som räknas ;)
ahberg
Forumsberoende

Inlägg av ahberg »

jag e me sugen på MaxxECU, sålde mitt vems nu för att prova detta sprutet :thumbright:
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.hellfireracing.n.nu" onclick="window.open(this.href);return false;

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=26838" onclick="window.open(this.href);return false;
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Dags för en uppdatering så ni inte tror att jag ligger på latsidan :)

Det har hänt en del, har fått gjort en del saker i verkstaden. Bland annat upptäckte jag att bromsoljereservoaren inte fick plats såsom huvudcylindrarna sitter nu, tillverkade därför ett par förlängare så dem inte tar i kanten i torpedväggen.

Bild

Bild

Blev rätt bra, fick plats under huven också. :P

Köpte långa hjulbult och monterade ifall man någon gång vill köra med lite bredare spacers, dem var inte särskilt dyra så det tycker jag det var värt. Här ser man även skillanden i längd, ca 20mm längre.

Bild

Bild

Svetsade fast några svetsmuttrar på motorbalken samt bakre skärmstagen så man kan använda vanliga bult istället för karosseriskruv.

Bild

Har fått gjort en hel del andra småsaker såsom en fästplåt för det nya styrsystemet. Har även hållt på och rengjort en del mindre saker från den hemska underredsmassan.

Jag skrotade iden med att använda 960 motorkuddar då dem känns klumpiga samt är svindyra att köpa nya. Köpte istället nya 240 motorkuddar, denpå passagerarsidan. Gjorde spacers i aluminium och satte fast i motorfästena.

Bild

Blev riktigt bra, provade att montera motorn på balken och den passade som handen i handsken. Fick även monterat svänghjul, stödlager, koppling och växellåda. Växellådan linjerade in väldigt fint i mitten av stödlagret så svetsningen blev nog bra (har inte kunnat kontrollera det förrän nu :P)

Bild

Bild

Bild

Målet är att sätta i motorn innan jul vilken inte är någon omöjlighet. Dock skulle jag vilja få en del delar blästrade och pulverlackade innan slutmontering. Problemet är att jag inte känner någon som har en bläster :(

Men det ska väl ordna sig tillslut. Allt för denna gången!
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Snart med motorn i...

Inlägg av Robert Markström »

Nackdelen med kuddarna som du nu montera är att dom inte är spec stadiga i sidled när dom
är monterade helt horisontellt. 960 kuddarna måst ju gå hitta på forat begat? jag har t.o.m
ett par :thumbright:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Robert Markström skrev:Nackdelen med kuddarna som du nu montera är att dom inte är spec stadiga i sidled när dom
är monterade helt horisontellt. 960 kuddarna måst ju gå hitta på forat begat? jag har t.o.m
ett par :thumbright:
Jag hade ett par men jag gillade dem inte så dem gick ner i skrotbingen! :thumbright:
Tror nog att motorn kommer sitta ganska stadigt med dessa kuddar också. Själva kuddarna sitter horisontellt men motorfästena är ju vinklade vilket gör att motorn "kilar" ner sig. Original sitter ju 960 kuddarna också horisontellt, dock kanske dem inte förflyttar sig lika mycket i sidled.
Det återstår att se, i värsta fall får man köpa en hårdare variant :)
OlssonmaskiN
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av OlssonmaskiN »

Jag följer din tråd med spänning, ett tips på motorfästen/kuddar är LMRs variant, har inte kört med dom ännu men dom ser riktigt lovande ut och ha en smart, smidig och stabil lösning.
Magic thomsson
Forumsberoende

Inlägg av Magic thomsson »

Håller med övriga,snyggt jobbat.Vet hur du menar med att det känns som en trissvinst när plåten äntligen är befriad från underredsmassan,jag gjorde samma procedur på mitt bygge.Som en stor sten lyfts bort från bröstet när man är klar :D
Kämpa på nu med bygget :thumbright:
Roger (Magic T) Thomasson
Daniel Ireståhl
Forumsberoende

Re: Volvo 242 -82 Motor provmonterad!

Tack så mycket! Alltid kul att folk tycker om projektet man håller på med! Det uppskattas!

Då har man äntligen för första gången fått provmonterat motorn i bilen :mrgreen: (det tog bara 2,5 år :shock: )

Bild

Bild

Bild

Blev lagom avstånd till torpedväggen. Det är inga problem att stänga motorhuven men tycker att motorn kom lite för högt upp, får ta och svarva om distanserna jag gjorde till motorkuddarna.
Ska också ta och göra en styrning till lamellen då det blir lite svårt att få på den annars. Sen ska jag också ta och börja måtta in pinnen i slavcylindern, någon som har bra tips hur man gör detta bäst?
mans-h
För mycket laddtryck

Inlägg av mans-h »

får man fråga vart du köpte hjulbultarna? :)
OlssonmaskiN
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av OlssonmaskiN »

http://shop.j-spec.se/sv/artiklar/volvo ... index.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar