
Som sagt nu var prio att måla den i en enhetlig färg, att den skulle bli någon skönhet med jättefin lack var inte målet, så den fick en liteserösare rollad färg RÖD! När den sedan hade fått färg inser man ju hur ful 240n är med orginal 14" plåtisar, tur att man varit volvoraggare tidigare hade ett par jp mk18 17" i gömmorna som dock var 4bultade så dessa svetsades om och frästes till Volvobultmönster för polering och montering på bilen. Nu var de bara motorn kvar


Fick tag på en portad 48/40 531topp som inhandlades och monterades tillsammans med en STS247 kam visade sig bli en extremt vridstark maskin med den lätt spoolade snurran Garrett GT3076R och ett Ajdengrenrör, handlade även 1700cc som trimmades in emot vems sprutet som redan satt på plats. Körde 2012 med orginal ft insug.
Jag körde vevlager ras i slutet av sommaren underskott på olja i långsväng orsakade rejält vevlagerras, men vilket kanon tillfälle att byta ut M-stakarna mot ett par grövre hprofilare. De är här vi är nu! Har införskaffat allt jag behöver för att renovera blocket, ny vev, nya kolvringar till mahle kolvarna, nya lager och packningar och framförallt K1 stakar från motornord. Övriga uppdateringar i vinter blir Hydraliskhandbroms och ombyggda fjäderben fram för bättre styrvinklar och lägre/bättre fjädring. Släpper en bildbomb här kommentera och diskutera gärna uppdatering kommer löpande.
En blånad stake


Nymålat block

Blästrade och målade motorpryttlar

Suddig bild på nya insuget handlat av Fuelpress på forumet. Tillverkat av LGSPEED

Nya motorpryttlar

Hoppas på montering under julhelgen!