Volvo 242 -75 Klassiskt busprojekt! Uppdaterat 3/2

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Kontakt:

Volvo 242 -75 Klassiskt busprojekt! Uppdaterat 3/2

Inlägg av J00r »

Tjenare, har hängt här ett tag nu och tänkt starta en garagetråd länge och väl. Har inte kommit till kritan pga dåligt om tid,bilder och pågående sommarsäsong. Har tidigare haft lite olika Volvo Turbobilar som projekt. Dock alltid varit sugen på en omreggad Volvo 242 Turbo. Så i våras när det kom ute en FUL men relativt rostlagad/rostfri 242a i Piteå med lite godis färdigt i motorn för rätt kurs, tänkte jag att jag behövde en bil över sommaren. Slog till och tänkte att de är bara att måla lite, sen åka!? Redan före målandet började bytte jag ut den äckliga m46an mot en ZF från en bmw med argumentet att dom inte går att köra med ens med orginal topp och kam, vilket som i och för sig är sant men ungefär här spårade de ur. Nedan en bild på volvon vid inköp ful som stryk!
Bild

Som sagt nu var prio att måla den i en enhetlig färg, att den skulle bli någon skönhet med jättefin lack var inte målet, så den fick en liteserösare rollad färg RÖD! När den sedan hade fått färg inser man ju hur ful 240n är med orginal 14" plåtisar, tur att man varit volvoraggare tidigare hade ett par jp mk18 17" i gömmorna som dock var 4bultade så dessa svetsades om och frästes till Volvobultmönster för polering och montering på bilen. Nu var de bara motorn kvar :eclipsee_steering:
Bild

Fick tag på en portad 48/40 531topp som inhandlades och monterades tillsammans med en STS247 kam visade sig bli en extremt vridstark maskin med den lätt spoolade snurran Garrett GT3076R och ett Ajdengrenrör, handlade även 1700cc som trimmades in emot vems sprutet som redan satt på plats. Körde 2012 med orginal ft insug.

Jag körde vevlager ras i slutet av sommaren underskott på olja i långsväng orsakade rejält vevlagerras, men vilket kanon tillfälle att byta ut M-stakarna mot ett par grövre hprofilare. De är här vi är nu! Har införskaffat allt jag behöver för att renovera blocket, ny vev, nya kolvringar till mahle kolvarna, nya lager och packningar och framförallt K1 stakar från motornord. Övriga uppdateringar i vinter blir Hydraliskhandbroms och ombyggda fjäderben fram för bättre styrvinklar och lägre/bättre fjädring. Släpper en bildbomb här kommentera och diskutera gärna uppdatering kommer löpande.

En blånad stake :doh:
Bild

Nymålat block
Bild

Blästrade och målade motorpryttlar
Bild

Suddig bild på nya insuget handlat av Fuelpress på forumet. Tillverkat av LGSPEED
Bild

Nya motorpryttlar
Bild

Hoppas på montering under julhelgen!
Senast redigerad av J00r den sön feb 03, 2013 9:19 am, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Almqvist
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Kontakt:

Re: Volvo 242 -75 Klassiskt busprojekt?

Inlägg av J00r »

Jodu! Annars hade det kommit senare... Lutar åt antingen 3.5" eller 4" hela vägen det får vi se... Kammen har dessa värden: (saxat från Jens)-Den har en ventilspels duration på effektiva 284grader vid 0.40mm spel och 247 grader vid 1.25mm spel. Sen kan man ju labba lite med kamdrevsinställning.
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende

Volvo 242 -75 Klassiskt busprojekt?

Inlägg av lyyski »

Ganska bra färg med tanke på rollningen?
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av J00r »

Jofan var noga med både underarbetet och utmålningen, blev helt okej ungefär som en garagelack med spruta...
Jonas Almqvist
Norrlandssiesta
Lite mer laddtryck

Inlägg av Norrlandssiesta »

Åfan, fatta aldrig att den var rollad. Hatten av

Du får lov att bjuda på en åktur till sommarn! Gärna med fungerande WG :wink:
Rasmus
Turbohäcken
För mycket laddtryck

Inlägg av Turbohäcken »

Köpte HBZ 907 i Ume av en alkis! Som tröstobjekt efter att ha tokvoltat min pippi gula 242a! bytte sparklådor och plåten bakom dörren på bägge sidor! Men tiden räckte inte till helt enkelt med småbarn och rostlagning :doh: Införskaffade därför en 242 84 med minimalt med rost! Sålde HBZ 907 vidare till en polare! som i sin tur sålde den till Robin från Pite! Riktigt kul att se den lever vidare :)/Micke
242 tic 75. 245 tic 85. 245 glt 83 skrotad. 245 88 skrotad. 745 svensson edition.
Björn/242power
För mycket laddtryck

Inlägg av Björn/242power »

Ser bra ut dehära! :D det är jag som köpte bilen av turbohäcken, och sålde den vidare till Robin i pite för några år sedan, kul att se att det blev något utav den :thumbright:
volvo 242 DL 2,5 ;)
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av J00r »

Härliga inlägg, alltid kul med lite historia:) 242 -84 är sista årsmodellen va? Gjorde någon av er något med motorn eller gjorde flobb allt?

Det börjar likna något sig sakta men säkert, ska fara på skroten i mellandagarna och slita lös fjäderben från en 240 i mellandagarna så jag kan börja bygga om dem till ställbara fjäderben med opeldämpare för lägre rideheight :thumbright:. Har över audi s6 bromsar både fram och bak som jag tänkte bygga adaptrar till, därför är de bra att ha fjäderben bredvid. Sen ska jag montera motor med andakt och måla i motorutrymmet då det också är fler färgat...

Kommer fler bilder här i jul, blir en kanon sommar 2013 känner jag!
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av J00r »

Julhelgen passerade snabbt, nu går vi mot ljusare tider! :angryfire: Hann lite i garaget trots julstöket...

Började med att mäta lagerspel på både ram och vevlager och de gick finemang så vev och nyastakar ramlade i blocket tillsammans med kolvarna som jag tidigare mätt kolvringsspel på :thumbright:
Bild
Bild

Fick på tråg, lite bröstkåpor och diverse. Börjar se ut mer som en motor. Fördelare åkte på idag.

Bild

Blev dags att ta en titt på toppen som verkade fått käka lite olja i somras, visade sig att den själv var boven... Inga tätningar på nån av styrningarna, snubben som hade den innan lovade ju att den skulle vara ok osv så jag sket i att kika och bara körde :doh: låg även dubbla underlägg till ventilfjädrarna på en ventil och inget på en annan... Jaja men nu blev de ordning på de iaf. Imorgon monteras toppen på motorn.

Isärtagen riktigt fina ventiler må jag säga
Bild

Lite renare iaf. gillar färgen på sätet
Bild

insugs
Bild

dubbelfjäder med aluretainer
Bild

V8 bild med garagepolaren MattiasH och hans häftiga Kadett V8. Och min Audi S6 PLUS-97 som jag köpte i Stockholm i höstas och fixade upp från en krockskada. Trivsamt att bruksa med 330hk och quattro!

Bild

PLUS
Bild

Imorgon blir de skroten och hämta Micra bromsservo och 240 fjäderben så att jag både får dit insuget och kan börja med "coilover"bygget.

GOD JUL OCH GOD FORTSÄTTNING
Jonas Almqvist
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 1:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av J00r »

Har hört att de ska sitta en mutter med bricka där membranet sitter ihop med ventilen men icke de på biltemaprylar... Men som sagt den får också sig en översyn... Bilen verka behöva en liten vinter genomgång:P
Jonas Almqvist
Björn/242power
För mycket laddtryck

Inlägg av Björn/242power »

J00r skrev:Härliga inlägg, alltid kul med lite historia:) 242 -84 är sista årsmodellen va? Gjorde någon av er något med motorn eller gjorde flobb allt?

Det börjar likna något sig sakta men säkert, ska fara på skroten i mellandagarna och slita lös fjäderben från en 240 i mellandagarna så jag kan börja bygga om dem till ställbara fjäderben med opeldämpare för lägre rideheight :thumbright:. Har över audi s6 bromsar både fram och bak som jag tänkte bygga adaptrar till, därför är de bra att ha fjäderben bredvid. Sen ska jag montera motor med andakt och måla i motorutrymmet då det också är fler färgat...

Kommer fler bilder här i jul, blir en kanon sommar 2013 känner jag!
Jag sålde den utan motor, låda, och en massa andra grejor till flobb, så det är han som har plockat ihop den helt och hållet :)
volvo 242 DL 2,5 ;)
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Kontakt:

Sv: Volvo 242 -75 Klassiskt busprojekt?

Inlägg av J00r »

Lite så jag tänkte att de var också
. Nu iväg och montera de sista på toppen sen pang på motorn
Jonas Almqvist
jonas landin
Forumsberoende

Volvo 242 -75 Klassiskt busprojekt?

Inlägg av jonas landin »

Blir fint dehär!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Skriv svar