B230F LH2.4 chip til 213,5hk?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

B230F LH2.4 chip til 213,5hk?

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Hei, har en B230F som eg har lyst å friske opp litt og har leitet litt rundt etter kam, chip mm.
og kom over at timos motor har en "resept" der man får ut 213,5hk med orginal dyser og bensintrykk, men etter å reknet
på orginal dysene sin flow, så får ikkje eg det til å stemme at dei skal rekke til 213,5hk?

timos resept:
Underdel: B230 F std.

Topplock: Timo portat 531 topplock 46/38 mm rostfria vent.

Komp: 11,5:1

Kamaxel: 13.10 Vinnarkammen inst. 4.10 mm

Grenrör: Timo typ 3

Insprutning: LH 2.4 Org. insug, Timo moddat större spjäll, mappade chip samt uppflyttat varvstopp @ 7250 rpm

Chip: Bränsle samt tändning Timo Steg 1

Spridare: Org. Samt 3 bars btr

Effekt: 213,5 BHP @ 6700 maxvrid @ 5300 rpm 244,5 Nm


http://translate.googleusercontent.com/ ... pw_wJGejCA

er det virkeligt muligt å nå denne effekta med berre å følge denne resepten?

oppsettet eg kjører med no er orginal urørt B230F med D-kam, 3"JT eksosanlegg med tilhørende grenrør og uten katalysator, opet konisk luftfilter montert framom radiator for kaldere luft, oppjustert bensintrykk til 4,2bar. og målt til ca. 95hk på hjula med g-tech (orginal urørt målt til 80hk på hjula med samme g-tech måler.)

og har samlet deler men ikkje montert: 86mm. volvo penta veiv, F innsug modifisert og montert 3" spjeld, 531 topp lettare portet med 44-38ventiler og mirafreste seter, måne7 kam og justerbart kamdrev. og el. radiatorvifte fra volvo940.

så vil ha hjelp med valg av kam og chip til dette oppsettet. veit ingenting om porting av toppen da den blei kjøpt slik og grenrøret er 4-2-1 primær 42-400mm sekunder 51-650mm kolektor 63mm.

bilen blir kun brukt på gata.
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
mrjaybeeze
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Ort: Bergen Norge

Re: B230F LH2.4 chip til 213,5hk?

Inlägg av mrjaybeeze »

Hei

Antar at oppsettet til Timo er gjort med vanlige turbo dyser (de grønne 804 feks).

Turbodysene klarer fint godt over 200hk på en sugemotor.

MvH
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: B230F LH2.4 chip til 213,5hk?

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

kankje det, men rart dei skriver "Spridare: Org. Samt 3 bars btr", uti fra det tolker eg det som dei har brukt orginal dyser og bensintrykk til B230F?
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
mrjaybeeze
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: fre nov 04, 2011 10:57 pm
Ort: Bergen Norge

Re: B230F LH2.4 chip til 213,5hk?

Inlägg av mrjaybeeze »

Hei

Du har ikke mulighet til å nå den effekten med de gule original dysene til N/A
De er på ca 20 lb/hr 213 cc
Det holder vel knapt til de "170" VOC hestene som folk mener de har :whistle:
Hvis du er konservativ og sier BSFC på 0.52 @ 80% duty cycle så holder de til 32x4 hp (128hp)

Ganske sikker på at Timo bruker turbo dysene

MvH
Jens B
http://ipdown.net/jetronic.info/tiki-index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Jens B
mrjaybeeze at hotmail com
Bjarne Cox
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: mån dec 19, 2011 9:03 pm

Re: B230F LH2.4 chip til 213,5hk?

Inlägg av Bjarne Cox »

Standard spridare innebär 0,30 i BSFC för den effekten så det är omöjligt. Ett mer realistiskt 0,45-0,50 BSFC kräver 320 till 350 cc/min med 80% utnyttjandegrad.
Skriv svar