Bränsle vs tändning vs komp..

Diskussioner för erfaret folk
brillko
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor dec 17, 2009 7:29 pm

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av brillko »

Jag har sålt E85 förgasare från 10-17:1 i komp. Ingen har haft några problem och flera har laddat gas.

Men det är inte statiska kompet som utför kompressionen. Vissa kanske har 8 i DCR medans samma statiska komp får 11 i DCR (dynamiskt) på en annan.

Sen måste man hålla isär oktantal... Dels MON, dels RON och dels (RON+MON)/2

E85 kunde i alla fall jag köra 1.3 bars ladd på utan intercooler på min maskin med 10.5 i statiskt och 8,75 dynamiskt. Detta resulterade i 125 graders insugstemp men det är här den stora fördelen med E85 kommer in... Att det kyler.

Din lustgas kyler massor, samma med bränslet du skjuter in... Många väljer att köra lustgasen med Mettis men vanlig soppa på motorn. Då får du labba lite och se vart du hamnar men det blir riktigt bra kylning.

Ska du ladda på för att åka 9:or så kan du montera mettis/vattensprut. Det kommer inte ge nån effekt direkt men kommer göra att din maskin aldrig spikar. (princip)
Brillko Racing
Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri

Sveriges snabbaste
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av p.hedman »

Hej nej någa nior har jag inga planer på att åka men ner till 11,10 som vi här uppe i Dalarna har en index klass att åka i.
Men skulle vilja prova på Kjula också i sommar ska vara bra säger dom.
Planerna är att bibebålla motorn som den är fast höja kompen till 11,5-12,0 och ev montera i 46/38 ventiler tillsammans med det nya sprutet./ Peter
Det där med insugs temp har jag ingen koll på då min motor är en sugis..
brillko
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor dec 17, 2009 7:29 pm

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av brillko »

Om du funderar på E85 så ta klivet när du river i maskin. Öka på kompet rejält... 15-16:1 lär funka utmärkt om du åker EFI med mappningsbar tändning.

Om du inte har en mes-kam... men det tror jag inte att du har med tanke på tiderna ,)
Brillko Racing
Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri

Sveriges snabbaste
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av p.hedman »

Det låter som mumma men jag vet inte i dags läget vilken komp jag kan uppnå ännu, i dags läget så har jag org 10,0:1 vilket redan är för lågt , så redan nu skulle jag behöva 11,5 plus det bränslet behöver.
/ Peter
brillko
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor dec 17, 2009 7:29 pm

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av brillko »

Med custom-kolvar kan du väl nå det komp du önskar?
Brillko Racing
Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri

Sveriges snabbaste
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av p.hedman »

Jodå det är sant , vet ej om det finns tid och ekonomi i år för en ny under del då vi bygger en ny buss och nya sprutet så då får vi klara oss med 2,3L underdel och flat kolvar i år, måste hinna med allt det andra först och främst..hi hi :) / Peter
brillko
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor dec 17, 2009 7:29 pm

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av brillko »

Ove björk sålde racefuel66, högst troligt toulen, xylen...

Sv05 , q16 mfl syresatta bränslen är nästan alltid mettis i. Tex q16 som har 25%.

Du kan köpa mettis och ta 98 oktan. Blanda 7l soppa med 1l xylene och 2l mettis så har du en bra grund.
Brillko Racing
Guson Däck i bromma, Rimek, Comp Turbo, Johanneshovs Plåtslageri

Sveriges snabbaste
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av p.hedman »

vart köper man xylene ?
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7007
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Bränsle vs tändning vs komp..

Inlägg av Erland Cox »

Hos Halterman, MB Sveda eller nån annan kemi firma.

Erland
Skriv svar