Grenrörsdesign
Ser ut som de körde med delat inlopp och ca 40-50cm rör tycker jag.
Inte något med primär och sekundärrör osv. bara vanlig kollektor.
Jag antar att det är bästa konstruktionen om man ska varva mycket då.
Jag vet inte rikligt vad de varvade, men det var väl en bra bit över
10 000 antar jag?
Inte något med primär och sekundärrör osv. bara vanlig kollektor.
Jag antar att det är bästa konstruktionen om man ska varva mycket då.
Jag vet inte rikligt vad de varvade, men det var väl en bra bit över
10 000 antar jag?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
BMW turbo motor data!toxic ant skrev:Ser ut som de körde med delat inlopp och ca 40-50cm rör tycker jag.
Inte något med primär och sekundärrör osv. bara vanlig kollektor.
Jag antar att det är bästa konstruktionen om man ska varva mycket då.
Jag vet inte rikligt vad de varvade, men det var väl en bra bit över
10 000 antar jag?
http://www.gurneyflap.com/Resources/bloc4-64.gif
skulle tro att de blir typ 10-15cm längre vid 8-8500rpm också lite grövre då våra motorer som är på 2-2.5liter.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Hur brukar man mäta längden på en krök då, om man ska vara lite noga med längden?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Du menar alltså att man ska stoppa i ett måttband el. dyl. i kröken och försöka få det i mitten hela vägen?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Hur är det med mattekunskaperna ?
Ställ böjen på ett bord, mät höjden (radien) till centrum på böjen. (kan ta ett ex om detta mått är låt säga 60mm)
radien * 2 = diameter
60 * 2 = 120 = diameter (i centrum) i en cirkel om det låg 4 böjar ihop.
dia * pi = omkrets
120 * 3.14 = 376.8
omkrets / 4 = centrumlängd på böj
376.8 / 4 = 94.2mm
radien * 2 = diameter
60 * 2 = 120 = diameter (i centrum) i en cirkel om det låg 4 böjar ihop.
dia * pi = omkrets
120 * 3.14 = 376.8
omkrets / 4 = centrumlängd på böj
376.8 / 4 = 94.2mm
Re: Hur är det med mattekunskaperna ?
Nu blev det väldigt seriöst!T_Hedman skrev:Ställ böjen på ett bord, mät höjden (radien) till centrum på böjen. (kan ta ett ex om detta mått är låt säga 60mm)
radien * 2 = diameter
60 * 2 = 120 = diameter (i centrum) i en cirkel om det låg 4 böjar ihop.
dia * pi = omkrets
120 * 3.14 = 376.8
omkrets / 4 = centrumlängd på böj
376.8 / 4 = 94.2mm
Blir bara lite pyssligt då när man bara ska ha en bit av en böj, och inte riktigt vet hur mycket.
Men det går väl mäta skapligt och ta en procentsats av en hel 90graders.
Vad har du för övrigt för grenrörsteorier?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Lite ot, men är det någon som känner till några lite smidiga rör till avgasrör över 3 1/2 tum?
De 4" rör jag vet om är ju 2mm gods eller något och väger bly..
Och jag är inte så sugen på titanrör..
De 4" rör jag vet om är ju 2mm gods eller något och väger bly..
Och jag är inte så sugen på titanrör..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Någon som har erfarenhet av/funderingar omkring att på en stor turbo med delat inlopp, dra alla cyl. till ett inlopp, sedan ha en wg som öppnar till nästa inlopp när man har fått upp lite laddtryck tex 0,5-1bar någonstas.
Sedan har man en wg till som öppnar ut i luften när fullt laddtryck har uppnåtts.
Sedan har man en wg till som öppnar ut i luften när fullt laddtryck har uppnåtts.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Jo...
Jag har lurat lite på att göra en del av mellanväggen i collectorn som en lucka som i normalläge är nerfälld och stänger ena inloppet i turbon samtidigt som det är öppet i mellanväggen. Alla avgaser går på så sätt in genom bara ett inlopp.
När man börjar bygga tryck stänger man mellanväggen och det andra inloppet i turbon får fritt flöde.
Avgaserna går då från 1&4 och 2&3 till varsitt inlopp precis som vanligt.
Lämpligen så stänger man den delen av turbinloppet som är närmast DP för att få ut mest energi ur avgaserna.
Luckan styr man med en vanlig klocka för integrerad WG.
Ska prova om jag tycker Holseten laddar för slött, Varning för SURGE...
/M
Jag har lurat lite på att göra en del av mellanväggen i collectorn som en lucka som i normalläge är nerfälld och stänger ena inloppet i turbon samtidigt som det är öppet i mellanväggen. Alla avgaser går på så sätt in genom bara ett inlopp.
När man börjar bygga tryck stänger man mellanväggen och det andra inloppet i turbon får fritt flöde.
Avgaserna går då från 1&4 och 2&3 till varsitt inlopp precis som vanligt.
Lämpligen så stänger man den delen av turbinloppet som är närmast DP för att få ut mest energi ur avgaserna.
Luckan styr man med en vanlig klocka för integrerad WG.
Ska prova om jag tycker Holseten laddar för slött, Varning för SURGE...
/M
Senast redigerad av Calleberg den mån apr 24, 2006 8:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Sörlänning
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21750
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
toxic ant skrev:Någon som har erfarenhet av/funderingar omkring att på en stor turbo med delat inlopp, dra alla cyl. till ett inlopp, sedan ha en wg som öppnar till nästa inlopp när man har fått upp lite laddtryck tex 0,5-1bar någonstas.
Sedan har man en wg till som öppnar ut i luften när fullt laddtryck har uppnåtts.
jag har nåra 10-12år gamla ritningar på ett sånt B20 system. kan nog fungera bra med ett jätte avgashus, men det käns litte jobbigt att bygga.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jag har tänkt som så, att det inte spelar någon större roll att dela på pulserna i så fall, eftersom man gör det för respons.Calleberg skrev:Jo...
Jag har lurat lite på att göra en del av mellanväggen i collectorn som en lucka som i normalläge är nerfälld och stänger ena inloppet i turbon samtidigt som det är öppet i mellanväggen. Alla avgaser går på så sätt in genom bara ett inlopp.
När man börjar bygga tryck stänger man mellanväggen och det andra inloppet i turbon får fritt flöde.
Avgaserna går då från 1&4 och 2&3 till varsitt inlopp precis som vanligt.
Lämpligen så stänger man den delen av turbinloppet som är närmast DP för att få ut mest energi ur avgaserna.
Luckan styr man med en vanlig klocka för integrerad WG.
Ska prova om jag tycker Holseten laddar för slött, Varning för SURGE...
/M
Responsen får man ju genom att bara köra med halva avgashuset, så när man öppnar för hela borde det ju kunna vara bra att inte dela upp pulserna för bästa toppeffekt.
Ang. vilken del av turbinhuset man ska stänga, så tänkte jag lika som dig.
Men sedan såg jag en bild någonstans på någon liknande konstruktion som den du beskriver, men där hör jag för mig att de gjort tvärt om.
Ska se om jag hittar bilden och vad det stod där.
Jo, kan vara risk för surge.. det märks!
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836