Blåst

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Blåst

Inlägg av Dennis Öhman »

Magic thomsson skrev:
Dennis Öhman skrev:Men hallå en topp kostar ju cash, vad kostar manley ventiler per st?
Ska du i toppen av resultaten ska även sätena bytas ut så ska den killen ha cash.
Sen killen som mirar in dom och slipar in ventilerna.
Sen killen som ska bearbeta toppen.
Sen ståltryckare.
Sen killen som bearbetar brunnarna för ståltryckarna.
Sen killen som står med lashcaps och justerar ventilspelet.
Sen ventilfjädrar.
En hålborrad 16mm stålkam kostar ju inget under 3000:-
Justerbart kamdrev ska oxå på.

Är ju bara endel i processen.[/quote
Klart det går att motivera en hög kostnad om man vill det,om man väljer det dyraste matrialet i varje komponent.
Men du måste inte ha det värsta för o köra snabbast,helheten och det mellan ratten o ryggstödet är viktigare.
Andreas jepsson som vann 2150 i götalandscupen hade ju inte ens mikuni förgasare som många tror det måste vara bara för mikuni 40 bromsar 15-20 hk mer än weber 45 or.
Det ser man ju om man jämför 2150 mot 2400.Dom bästa 2150 åker ju snabbare än många 2400 trots stor skilnad i motoreffekt och däck,fjädring mm,och framförallt skillnad i pris.
Men ska du åka rallycross ska du inte ha mjuka ventiler likt kl-racings, dom är ju jätte mjuka i skaften VS Manley tex.. dom ska tåla ordentligt stryk.. Och ja, dom kostar inte 200:-/st som kl-racing som blir dryga 1600:-, dom kostar närmare 800:-/st..
Eller gå på titan för att få absoult lättast ventilmekanism så kan man ju gångra sen kostnaden med 2.
Sen styrningar kör ju oftast inte många org styrningar, det är ju "patron" styrningar, som ser ut som hylsor från en winchester 308..
Sätesmaterialet kan ju diskuteras.

Sen vem kör 45or i 2150 idag?? minsta jag sett är ju 48or under huvarna oftast 50mm och även några 55mm förutom mikuna-racken... Är dessutom oftast ombyggda som är större än 48mm dessutom..

Vinna en enskild cup är ju inte SM som är det största..
Dänniz 073-8447664
Magic thomsson
Forumsberoende
Inlägg: 570
Blev medlem: tor jun 24, 2010 8:29 am

Re: Blåst

Inlägg av Magic thomsson »

Om det varit titanventiler med i den toppen för 25 000 plus moms jag fick kostnadsförslag på hade han nog skrivit det i mailet,tror du inte det?
Nej han tog ut nog ut en 1000 kr timmen för sina tjänster.Men ventilerna har du rätt i,hade jag råd skulle jag ha värstingventiler,jag har kört av ventiler förr.Och jag vet flera i rallycrossen som kört av ventiler för att dom snålat,jag tänkte byta mina ventiler efter typ 1 säsong när motorn ändå ska kollas,dom beg finns det alltid folkraceåkare som köper för halva priset.Nej jag vet inte om jeppsson som vann götalandcupen 2150 hade 45 or,det kan ju varit större.Men jag står ändå fast i min åsikt att du inte måste ha en topp för 25 000 plus moms för att ha en konkuranskraftig motor.Hållbarare möjligen skulle den bli,men det beror ju lite på chaffören också,nån som tokvarvar och bytar olja sällan kör sönder allt.
Men hade jag råd skulle jag givetvis köpa titanventiler och värsta kolvarna och allting.Stålvev absolut direkt.Men jag skulle ALDRIG betala 25 000 kr plus moms för en topp.hehe.
Roger (Magic T) Thomasson
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Blåst

Inlägg av Amazonic »

Läste du hans inlägg där han skrev komplett agap kitt med fjädrar tryckare reteiner m.m?
sen så kostar manley ventiler till rödblock runt 400kr/st
och nya alu brons styrningar går på c.a 600kr

för 20-25k har man en komplett topp med allt som står sig på toppen,klarar man inte o ta första plats med en sådan,så inte fan lär man göra det med en 50k topp,det är upp till förarn.
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Blåst

Inlägg av Dennis Öhman »

Hur många sm-guld har agap med sina kammar?
Många större trimmare har bra koll på den biten..
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Blåst

Inlägg av Kadett4wd »

Inskränkt tänkande i sin högsta form.
Det är juh det som delvis också gör att de här stora namnen kan ta 'vad de vill i betalt'.
Ingen törs chansa med en annan tillverkare, som kanske faktiskt är bättre?.
Nej det finns en utstakad bana och den skall man följa! punkt slut!.. är det så tänket går?

Varför just Manley?
Finns fler tillverkare av hög kvalité.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
moken
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: mån okt 22, 2012 6:04 pm
Ort: Ösmo

Re: Blåst

Inlägg av moken »

...Men hur har det gått för trådskaparen, och det ursprungliga problemet som han hade ställts inför???
Patrik Hökenström

BildBild

Diverse byggbilder och annat finns här: http://200sx.kicks-ass.net/moken/
Jensa_b
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: lör jan 09, 2010 2:09 am

Re: Blåst

Inlägg av Jensa_b »

Häng ut idioten! Det är inte mer än rätt.
Han borde bli avstängd omedelbart från forumet till att börja med.
Tyvärr hittar han väll nya ställen att lura folk på...
Blådåren
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
Ort: Hedekas,centrala storskogen

Re: Blåst

Inlägg av Blådåren »

Låt honom hänga och dingla !! , inte mer än rätt att låta skithögen skämmas.

Bra att varna andra också , så dom slipper göra samma erfarenhet av göken ifråga..
Bilar utan turbo SUGER !!
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Re: Blåst

Inlägg av Tommy Luhr »

Det var lite intressant detta med toppar ni hade uppe :)
Jag är nog för billig konstaterade jag ;)

Man skall väga in detta:

Flödespapper och areor
Teoretiskt kunnande och praktiskt kunnande
Kvalitén på arbetet
Supporten
Förmågan av topplocksportaren att lyssna på kunden och ge den vad den vill ha.
Det är mycket viktigt att den som gör toppen frågar om alla förfaranden och tekniska uppgifter om motorn.
Gör denne inte det, hur skall denne då veta vad han skall tillverka för något?
Samma sak bakvänt, köper man en topp tillverkad för ett koncept så skall man inte byta övrigt koncept för då "förstör" man toppen.

En viktig sak som topplockstillverkaren minst sagt skall vara intresserad av så är det insug och grenrör. Speciellt på sugmotorer.
Luften ser insugningsrör och topp som en enhetlig kanal, samma sak på avgas.
Får man inte frågan om eller helst tillrättavisningar vad man skall använda för utrustning på insug och avgas skall man även då dra öronen åt sig.

Jag förutsätter nu att vi pratar om momsade varor.
Momsen hjälper till att stabilisera mellan utövarna samt att "lisa 4 år får sitt insulin när det uppdagas att hon får diabetes utan att föräldrarna behöver belåna sitt hus för att klara av det"

En sak till som momsen gör för kunden (förutom att höja priset) är att det sätter press på tillverkaren av materialet.
Det gör att tillverkaren måste hänga med i utvecklingen, gärna leda den.
Levererar denne inte bra produkter så är förfallet ett faktum.
En sak till som är bra att väga in är om personen som skall tillverka/sälja nått är intresserad av det den gör.

Som nämnts i tråden innan är det olika förhållanden mellan olika tillverkare som sätter priset på locken.
Jag tycker Erland är billig och det vet han ;) Erland gör riktigt bra jobb och dom jobben är värt det dubbla.

Jag tar 8100:- för en 2150 rc volvo topp inkl nya alubrons styrningar.
Det ingår då:
Performace portning typ första steget av 46-38mm
Planering och simulering av toppen enligt kundens önskemål
Portning av insug och avgas samt förbränningsutrymmen.
Byte av styrningar inkl styrningar.
Säteskörning upp till 6 vinklar på insug och sätestål som framtestats på avgas (vanligtvis vinklar och radie)
Preparering av ventiler likt backcut osv
Planing
Glasblästring
Flödestest
Renovering av trasiga gängor på avgassidan
support.

Väljer man den mer bearbetade varianten så kostar locket från 10200kr i arbete inkl det ovanstående.
Då används även betydligt värre hårdvara i form av ventiler á 400kr/st osv osv...
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: Blåst

Inlägg av loop »

Kadett4wd skrev:Inskränkt tänkande i sin högsta form.
Det är juh det som delvis också gör att de här stora namnen kan ta 'vad de vill i betalt'.
Ingen törs chansa med en annan tillverkare, som kanske faktiskt är bättre?.
Nej det finns en utstakad bana och den skall man följa! punkt slut!.. är det så tänket går?

Varför just Manley?
Finns fler tillverkare av hög kvalité.
Exakt den uppfattning jag fått av rally och rallycrossåkare. Finns inget som helst nytänkade. Alla väntar på att de stora namnen ska göra saker.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Blåst

Inlägg av The »

Men dyrt är ju per automatik lika med bra!
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Blåst

Inlägg av Erik Persson »

moken skrev:...Men hur har det gått för trådskaparen, och det ursprungliga problemet som han hade ställts inför???
Jag har varit i kontakt med säljaren och han minns inte vad vi kommit överens om så det var bara att gå vidare och för mig att sälja kamaxeln som inte passade min motor enligt honom. Detta har jag gjort och jag har förlorat ett antal sköna hundralappar på affären.

Jag tar det som läropengar och är mer försiktig framöver.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Re: Blåst

Inlägg av Dennis Öhman »

Du har inga PM/SMS som bevis?
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Inlägg: 340
Blev medlem: tor aug 04, 2011 4:33 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Re: Blåst

Inlägg av Erik Persson »

Frågorna jag ställde i hans tråd under säljes raderades. Så nej, inga bevis annars hade jag drivit det hårdare.
Användarvisningsbild
Whiplash
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: fre aug 17, 2007 9:00 pm
Ort: Malå
Kontakt:

Re: Blåst

Inlägg av Whiplash »

Ställde du frågorna i hans nya säljtråd ?
J-O Arthursson

PV 444 -53 CSB projekt

Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå

http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)



Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar