Pontiac Trans Am 1978 (LT1+VEMS+TREMEC) Lång Update 2016

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av David Herbertsson »

Cool bil, bra byggt och trevlig tråd :thumbright:

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av Larsson_200TQ »

Tackar, man gör sitt bästa :P
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av dundersmurfen »

David Herbertsson skrev:Cool bil, bra byggt och trevlig tråd :thumbright:

/David

Tusan också, jag glömmer alltid trevligeheterna. Men precis så som han sa :thumbright:


Tänkte på det med mer respons i turbon, du kan säkert peta in en bit som mellanvägg i kollektorn och få twinentryt att lira. Såg inte ut som du slipade bort hela mellanväggen. Enkel och billig lösning i så fall.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av Larsson_200TQ »

dundersmurfen skrev:Intressant det med oljan där. Fuskar lite och kör med dx3 i en vanlig låda för den blir lite smidigare att växla då. Kanske skulle prövat med dx2 för mer grepp i synken
Har aldrig tänkt på detta, kan man få några problem med en manuell om man häller i ATF-olja?
ATF-olja är ju egentligen ingen olja, transmissionsvätska är det väl...automatic transmission fluid...har den nog med smörjande egenskaper för en manuell låda?
Dom gånger jag kört manuell och våldfört mig på lådorna har jag alltid kört på redline shockproof, kanske lite dyr men den har alltid fungerat, även i minus 30 samt hårdkörning på heta sommardar...

Nä, nog blir det till att spara ihop en näve stålar och montera manuell lådda i Pontiacen så småningom...
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av Larsson_200TQ »

dundersmurfen skrev:
David Herbertsson skrev:Cool bil, bra byggt och trevlig tråd :thumbright:

/David

Tusan också, jag glömmer alltid trevligeheterna. Men precis så som han sa :thumbright:


Tänkte på det med mer respons i turbon, du kan säkert peta in en bit som mellanvägg i kollektorn och få twinentryt att lira. Såg inte ut som du slipade bort hela mellanväggen. Enkel och billig lösning i så fall.
Det är frågan om man tjänar nå mycke på att köra twinentry i det här fallet (några hundra varv?), jag misstänker att grundmotorn helt enkelt är lite för klen...jag tittade mest på volymen 6.6L då jag handlade aggregat inte så mycket på grundeffekten 180hk. Det här borde vara nästan som att köra GT45 på en standard m20b25 170hk, får ladd först högt upp i registret. Den här grenrörslösningen kanske är en bov i dramat oxå...allt är då tätt i alla fall...
Finns ju 3 olika vägar jag kan gå: modda och köra twinentry med dessa grejer (tveksamt om jag blir nöjd ändå), trimma maskinen så man får högre grundeffekt (har nog inte ekonomi till detta) eller minska ner storleken på aggregatet några snäpp (billigt & bra respons borde det bli). Jag vill egentligen ha hysterisk karaktär från botten så mitt val av aggregat från första början var helt åt skogen... :doh: Gjorde samma misstag för nåt år sen då jag körde GT42 på en orginal Audi 2.2L MC1 femma....för stort aggregat - som flickan sa!
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av Larsson_200TQ »

Yaha, nu när hösten börjar närma sig så kan man slappna av och börja gasa lite mer. Nu gör det ju inget om maskinen exploderar - skruvarsäsongen börjar ju ändå snart... :whistle:
Efter mitt hemmagjorda shiftkit monterats fick ju lådan en mer passande karaktär fast jag tyckte ändå att den växlade upp på tok för tidigt på dellast. Så jag funderade ett tag och satte sen en kulventil på vaccumslangen till modulatorn på TH350 lådan. Mindre vaccum gör att den växlar lite senare på dellast, kör med slangen och ventilen dragen in i kupén för enkel justering och det verkar fungera. B&M sålde faktiskt nåt liknande för några år sen upptäckte jag efter att jag monterat min ventil, kallades för Dial-a-shift... :P
Drog även om slangen till WG:n från insuget efter spjället i stället för från kompressorhuset för att på så sätt få lite bättre respons. Turbon kommer bytas mot en mindre i framtiden.

Var ut idag och brände lite gummi, har inte fått hem mitt beställda line-lock än så jag får tyvärr svänga för att få loss bakhjulen! Svårt att få loss dom annars med 180 sughästar (om ens det utan laddtryck) samt superbra bakbromsar...

Filmen: http://youtu.be/A6Yby_H8w7M" onclick="window.open(this.href);return false;
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av Larsson_200TQ »

Jahapp, här sitter man i vintermörkret och försöker bestämma sig för vilken väg man ska gå med projektet.
Antingen byte till manuell 6-petad ZF med ALLT vad det innebär, centrering/svetsning av låda och byggande av koppling och pedalställ ELLER köpa färdigpreppad TH350 med turbin och fortsätta med automathistorien.....?

Svårt val men måste bestämma mig innan julledigheten - då river jag bilen! :)

Om ni liksom jag inte riktigt gillar den här tråkiga vinterkylan kan jag rekommendera mina 2 videoklipp från USA-resan 2010 då jag köpte Pontiacen på plats i soliga California...minns att det var 20+ ute när vi landade i Los Angeles.
I dessa filmklipp finns åkturen i en -69 Charger i San Fransisco med också :)

Del 1: http://vimeo.com/10330535" onclick="window.open(this.href);return false;
Del 2: http://vimeo.com/10330726" onclick="window.open(this.href);return false;
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45)

Inlägg av mattias »

Det känns som att det blir stöddigt med vrid ur motorn, så en automat blir lite enklare i längden. Det finns ju fränare lådor än TH350, men priset bestämmer väl också.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update 2013

Inlägg av Larsson_200TQ »

Tjo, dags för en uppdatering här.
För 2 veckor sen började jag riva isär Pontiacen, måste nog renovera motorn och samtidigt försöka mig på att konvertera den till manuell låda, troligtvis någon BMW-ZF med hemmagjord adapterplatta. Jag började med att riva isär hela fronten för att underlätta när man lyfter ut "paketet"...
Bild

Tur man har en snäll farsa som köpte mig en motorlyft, motorstativ och ny kompressor! Gjutjärn väger en del.
Bild

Kamaxeln, lyftarna och kamdrivningen var helslut (3mm lyft på 2 av nockarna!!!) och många av dom övre kolvringarna var av! Vevlagren var nernötta så den bronsfärgade ytan syntes, likadant med ramlagren. Små repor i en del cylindrar samt rejäla vändkanter på alla.
Bild

Nu räckte det ju inte med allt det här heller, efter att ha skrapat bort ett kilo oljesmet kunde man läsa ett par intressanta siffror på blocket. MOTORN ÄR INGEN 400 - DET ÄR EN PONTIAC 350! Jisses, jag blev tydligen blåst av mexaren som sålde bilen, han sa att det var en nyligen renoverad Pontiac 400 motor...hahahaha.
Bild

Nåväl, jag kommer renovera pjäsen och köra skiten ur den till sommaren i alla fall! Jag är dock förvånad över hur bra den ändå gick med alla dessa problem. Dålig/ojämn komp som diffade 2 kilo som mest mellan cylindrarna samt nersliten kamaxel som lyfte 3mm på några av nockarna samt helslut kamkedja och bara 350 kubiktum... Det gör mig definitivt sugen på att få se hur den går när den är renoverad och tät... :)
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
OlavT
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 72
Blev medlem: lör jan 05, 2013 9:18 pm
Ort: Stavanger/ Klepp NORGE

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update 2013

Inlägg av OlavT »

Spennende å se fortsettelsen. Holde selv på med en Camaro-79. Funderer på manuell låda. Hvor mye effekt tåler en BMW 530 eller 540 låda ? Satte selv en Supra R154 låda på en CSB 350 for mange år siden. Fikk ferdig kit fra NZ.Men litt utgått på dato når 6 trinns finnes.... T56 er jo og et bra alternativ.
Om du vurdere automat så er TH2004R et bra valg, med bra første gear og 4 trinns, kan modifiseres til å tåle masse effekt. NB ! IKKE TH200 dom er skrot og 3 gear.

Kommer til å følge med på denne...
Camaro -79 355, C5/ LS1 brakes, VBP and PST +++
Tahoe 5.3 LPG Converted -02
Henrik Gertzell
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis jan 25, 2005 10:47 pm
Ort: kristianstad

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update 2013

Inlägg av Henrik Gertzell »

asfränt bygge :thumbright:
fin film, verkar vart en kanonresa
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update 2013

Inlägg av Larsson_200TQ »

OlavT skrev:Spennende å se fortsettelsen. Holde selv på med en Camaro-79. Funderer på manuell låda. Hvor mye effekt tåler en BMW 530 eller 540 låda ? Satte selv en Supra R154 låda på en CSB 350 for mange år siden. Fikk ferdig kit fra NZ.Men litt utgått på dato når 6 trinns finnes.... T56 er jo og et bra alternativ.
Om du vurdere automat så er TH2004R et bra valg, med bra første gear og 4 trinns, kan modifiseres til å tåle masse effekt. NB ! IKKE TH200 dom er skrot og 3 gear.

Kommer til å følge med på denne...
Jag kommer nog mest troligt välja en 5-växlad ZF då man hittar en fräsch låda för 4-5000kr.
Väljer man sexväxlad ZF så ligger dom flesta på 8-9000kr och uppåt från bildelsbasen.se.
Finns specat effekt & vrid på diverse BMW på wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/BMW_E46
Man vill ju ha så ny och så lågmilad låda som möjligt så det blir nog från E46 eller E39 serien.
T56 och andra Tremeclådor är helt enkelt för dyra för mig :)
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update 2013

Inlägg av Larsson_200TQ »

Henrik Gertzell skrev:asfränt bygge :thumbright:
fin film, verkar vart en kanonresa
Tackar! Jo resan var ett minne för livet, man hade velat vara där längre.
Finns så otroligt mycket att se och 2 veckor var nästan för kort... :)
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
Larsson_200TQ
För mycket laddtryck
Inlägg: 185
Blev medlem: tis jun 03, 2008 11:47 am
Ort: Kalix

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update 2013

Inlägg av Larsson_200TQ »

Uppdatering 10/3 2013.

Sålde en av mina Audi 200:or till Finland för någon vecka sedan och fick då helt plötsligt en påse pengar över.
Dags att investera lite i pensionsförsäkringen, dvs. Pontiacen! Min 400 som egentligen var en tokslut 350 fick se sig bli arkiverad längst inne i förrådet. Hade tidigare kontaktat Tradetech Sweden och frågat pris på manuell låda och han erbjöd då ett komplett paket bestående av en 350 LT1 med 6vxl Tremec från en -95 Camaro Z28. Livet är för kort för att sitta och fundera någon längre tid så jag bokade paketet! Åkte ned med en polare efter jobbet och hämtade prylarna fredagen den 1:a mars. Var vaken i 41 timmar innan vi övernattade på hemvägen hos en polare i Gnarp, man var ganska fyrkantig där i slutet :)

Här är hela paketet på pall just efter att jag fått in den i garaget.
Bild

Tremec T-56 6vxl (egentligen en borg-warner då Tremec köpte företaget senare om jag minns rätt)
Bild

Efter demontering av allt onödigt och lite rengöring. 350 LT1 -95 på 275hk.
Bild

Headers, 160 graders termostat och ny koppling är redan beställt. Dom fick ju ut 275hk med 2-1 system och vanliga gjutna grenrör samt katalysator och en massa dämpare. Insugssystemet med luftmassemätaren såg heller inte så flödesvänligt ut. Jag ska givetvis köra VEMS:et på denna maskin också och det blir sugmotor till en början. Kommer använda mina 875cc spridare, trigga från 4 punkter på veven till opti-spark fördelaren och bygga dubbelt 3" system med x-pipe och försöka kräma ur det som går och se vart man hamnar. Förhoppningsvis kommer sommaren bjuda på gassvar och gummirök :)
My weapons of choice:
1989 Audi 200TQ 20v (svart gangsterstuk)
1991 Audi 200TQ 20v (blått avant-lik)
1990 Audi 100 2.0 (random svenne-åk)
2001 Arctic Cat ZR800 (all black..)
1987 Chevrolet G20 Van (servicebil)

http://www.garaget.org/Larsson_200TQ
mans-h
För mycket laddtryck
Inlägg: 111
Blev medlem: sön nov 06, 2011 9:15 am

Re: Pontiac Trans Am 1978 (6.6L+vems+GT45) Update mars 2013

Inlägg av mans-h »

nyfiken som man är så får man fråga vad ett sådant här paket kostar? och hur är utbudet på delar till dessa gämfört mot ls1/ls2.an?
mvh
Skriv svar