-

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
S1NN3S
För mycket laddtryck

Re: Rallybilar med E85 och vinter

Inlägg av S1NN3S »

Henrik Braun skrev:Da snake

Där slog du huvudet på spiken! Rally o rallycrossfolk är så jävla lurade av motorbyggare i allmänhet. De litar blint på vad deras professor säger och köper ofta grisen i säcken och skryter sen med att innehållet och effekten i deras motor är"hemlig" för att trimmaren är så mkt bättre än alla andra.

Många skulle inte våga åka e85 bara för att inte deras trimmare kan med hur han ska få motorn att starta.
Visst är de underhållande att höra "tugget" om hur hemligt allt är.

Slog själv ett samtal för en fundering till en trimmare i mellansverige. Ville köra min S2a
på rullar hos han. Det var inget problem tills han fick höra den uppskattade effekten.
Blev ingen körning men ett långt samtal om vad både de ena och de andra men när vi
började snacka teknik och hans svar började innehålla ord som "magi" och "hokuspockus"
insåg jag att de bara var att lägga ner. Är ju också så att vi har ett generationsskifte pågång
och den äldre stammen verkar vara enormt rädd för datorer och den teknik och möjlighet den
medför. En viss rädsla över sitt levebröd också när de börjar trimmas ute i stugorna och vi
gör nästan samma sak som dom.

Vi som är födda i slutet på 70 och framåt är ju praktiskt taget uppvuxna med domhär
prylarna omän i en annan form är ju ändå en ECU en liten dator ändamålsenligt konstruerad för
att styra en bilmotor och inget annat.

Sen ska ju även tillläggas att som jag ser på de så vi som pysslar och filar själva i garaget
verkar ha lite högre krav på hur saker och ting ska funka och bete sig. Jag ställer höga krav
t.ex. kallstart. Lika bra att göra de ordentligt med engång omän man har prövat att kasta
ihop saker och fått ett resultat därefter. Är så less på att behöva skruva i onödan och
när man är på tävlingar spec vintertid och ser folk stå och svära medans dom tar fram
startkablar för att få bilen till att starta så inser man även varför rätt fort även om man
kan glömma bort de ibland.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Det är inte bara bortförklaringar med trolldomar, utan många av 'hemligheterna' är till för att motivera deras annars omotiverat dyra motorjobb.
Och,, motorsportnissen äter juh bytet utan att ens fråga om det är en blåsfisk eller inte.
"Vinnaren i serien körde juh med en trollerimotor ifjol, då måste jag ha en, bara låna upp på huset"
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
Henrik Braun
Forumsberoende

Inlägg av Henrik Braun »

Exakt så!
1018hp 1215nm S38 i E28

0708438759
erikkihl
Lite mer laddtryck

Inlägg av erikkihl »

Är det någon som har tips på hur tänding/bränsle skall ändras för att fungera på vintern? Alltså konkreta tips mappnings tips. Har en Audi s2 som jag kör med på isen. Skulle hellre vilja köra den på e85 istället för bensin. Och jag kör den på bensin på enbart på grund av att det är svårstartat nä det är kallt....

Vill gärna motbevisa för rallyåkarna att det skall va så svårt med e85 på vintern.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Jag är faktiskt lite mot att köra högeffekts E85 bilar i smällkalla vintern.
Insugsluften blir så jäkla kall att det blir tok med kondensering etc etc av bränslet i insuget.
Och man får ned extra mycket gegga i tråget.
Samt som jag märkt, maskinerna går rejält snålt pga denna kondensering.

Men i korta drag för att få igång maskin.
Jag hade 400% berikning av soppan de första 10 motorvarven, inkluderat då jag vevade med startmotorn.
Sen drog jag snabbt ned det till en bensinmotors nivå för resten av varmkörningen.
Något fetare de kommande 200 varven efter de 10 första. kanske 30-50% fetare än en bensinmotor.
sen helt normal berikning.
Finns det kallstartskompensering på tändningen kan man gå ett par grader tidigare för att elda tidigare i förbränningsrummet, och på så vis bygga lite mer värme i cylindern så alkoholen börjar tända.
En vis man sade till mig att en E85 motor går i stort sett bara på bensinen vid kallstart.
Och får man igång värmen tidigare så börjar alkoholen brinna bättre tidigare.
Kom ihåg att dra ned tändningen då motorn är varm.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
jonas landin
Forumsberoende

Inlägg av jonas landin »

Tycker också det verkar lite onödigt med E85(75) på vintern, själv tänkte jag åka E85 på sommarn å bensin på vintern, med E75 i pumparna stämmer ju inte "sommarmappen" ändå och det är nog sällan man behöver samma effekt på vintern!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
phixit
För mycket laddtryck

Inlägg av phixit »

Min 9-5 Aero som är Biopower konverterad startar helt normalt iaf ner till -25, men det luktar sprit i hela byn efter det =) Det går åt rikligt med bränsle vid såna kallstarter, att den bara tänder på bensinen vid kallstarter har jag inga problem att tro på.

Nu brukar jag inte börja köra direkt om det är -25 ute, utan den brukar få gå några minuter innan jag åker, men då går det helt normalt på E85.

Kanske på trimmade bilar kan ju vassare kammar ställa till den med kallstarter eller gången när motorn är riktigt kall, att motorn slösar mer med bränslet.

Men antagligen får man lägga ner mer tid på kallstarts mapparna när man kör E85.
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Kontakt:

Sv: Rallybilar med E85 och vinter

Inlägg av J00r »

Är ju inte e85 i pumpen på vintern därför kan de gå bättre med pumpsoppa. Om rallyåkarna har e85 även vintertid blir de ju bra mycket mindre bensindel än på e75 eller vad somkommer ur pumpen på vintern.
Jonas Almqvist
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Pro-Mille »

Hur många av er mäter om det är E85 eller E75?
Kollade nämligen ett par veckor sedan på en av Statoilpumparna här i Eskilstuna, var dryga E85 :)
Slutet av december var det E90.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
nkro
För mycket laddtryck

Inlägg av nkro »

Saabarna som gick dåligt, var bilar som bara användes i storstad korta sträckor.

Det kanske går att se vad som ändras i saab mapparna sprit/bensin. Om ni laddar ner T5suite. och använder trimguiden för sprit konvertering.

Niklas
Niklas
phixit
För mycket laddtryck

Inlägg av phixit »

I min 9-5 kan jag se vad den adapterar till å det är sällan det är E75 (under vintern) oftast runt E80 eller E85 iaf på ST1, i sommras fick jag en tank med e78 , så det varierar ganska kraftigt.
Sen om det är bilen eller macken som är ojämn låter jag vara osagt.
Men det känns så där då jag planerar köra sommar bilen enbart på E85 och om det är så ojämn blandning från macken kanske man får problem.
Tänkte koppla in en bredbandslambda till Saaben för att dubble kolla, men den borde adapterar rätt iom att det går och startar bra.

nkro:

T5 Guiden för E85 kovertering är ju bara en bas, vad jag läst så måste man justeria in kallstart även för sommarväder för att det ska fungera bra.
Användarvisningsbild
lyyski
Forumsberoende

Rallybilar med E85 och vinter

Inlägg av lyyski »

Hur kan man mäta upp etanolen på ett lätt sätt?

efter att ja suttit o funderat en stund med en kopp kaffe, finns det någon mät modul man kan slänga in i sin tank och sen ha en mapp för olika etanolhalter? Smidigas hade det ju varit med någon automatisk kalibrerande sak till sprutet;)
phixit
För mycket laddtryck

Inlägg av phixit »

Dom äldre Ford och ev Volvo Flexifuel (samma sak ju ;-) ) har en givare som bränslet går igenom.
som den här http://www.zeitronix.com/Products/ECA/f ... sensor.gif

Saab känner av med lambdorna vad det är för mix och justerar efter lamda värdet (får sen upp E-värdet i färddatorn på min). Tror även Ford, Volvo har gått över till den metoden nu också.

Så man kan ju göra lite på båda sätt. några sprut har ju stöd för flexifuel, bla Megasquirt 3. då kan man köra med Ford sensorn, Megasquirt 3 har jag läst lite om men , den kan då byta mappar, men frågan om hur steglös över gångerna blir.

Som tex i Saaben är det helt steglöst, i min är det 230hk på E85 och 275hk på bensin å det är verkligen steglöst kör man så man får E50 så är det mer effekt än bara E85 men mindre än ren bensin. å när man börjar närma sig nästan ren besin så börjar den bygga ladd lite senare, men med E85 släpper den på den mycket tidigare.

Sen har jag själv funderat lite på att man skulle ha en knapp i bilen för att aktivera "auto kalibering" av bränslet med hjälp av bredbandslambdan, borde fungera om man får till inställningarna. dok fungerar det nog bara för att täcka varierande E85 blandningar, då detta inte kommer ändra tändmappar, som är ett måste. Edit: detta då till min sommar bil.
Senast redigerad av phixit den ons jan 30, 2013 7:44 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
J00r
För mycket laddtryck
Kontakt:

Sv: Rallybilar med E85 och vinter

Inlägg av J00r »

Mindre effekt med e85? Ännu ett tecken på varför Saab gick i graven
Jonas Almqvist
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Med Saab original programvara är det säkerligen samma effekt med båda bränslena, men med chip brukar det bli sådana siffror pga att man bottnar spridarna med E85.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Skriv svar