-

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
phixit
För mycket laddtryck

Re: Rallybilar med E85 och vinter

Inlägg av phixit »

Min är en Aero å dom fanns iaf inte då med Biopower utan det var bara på dom små 2.0T motorerna.

Precis som Pacman säger så har har jag lagt in ett Steg1 med Biopower, som ger 230hk 400nm med E85 då spridarna bottnar där, och 275hk 400nm på bensin. Men jag kör mest på E85 för motorn går mjukare å man får vridet tidigare 400nm runt 2000 rpm :-)

Fast nu har vi nog fladdrat från topic en del.

Det går iaf att få till bra kall starter med E85, då min funkar fint med modifierad mjukvara, och det verkar som en del som har original Etanolbilar har mer problem än vad jag har haft, men man vet inte vad det är för status på batteri tändstift osv för dom som har problem.
Vet även de som har tagit sina sommar bilar för att köra med på isen å dom har fått i gång dom med lågkomp motorer och E85.
nkro
För mycket laddtryck

Inlägg av nkro »

Har du lagt in programet själv.

Går det inte se skillnaden på kallstarten på biopower programet.

Niklas
Niklas
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Inlägg av Performance_seeker »

Med Saab original programvara är det säkerligen samma effekt med båda bränslena...
Med rätt bränsle/luftblandning på E85 borde man ju få mer effekt än på bensin??????
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Deztallica
Forumsberoende

Inlägg av Deztallica »

Modernare sprut har väl möjlighet att gå steglöst på bränslet bensin/etanol på samma mapp med en mätare.
Gillar du okunskap, obstinat kan-självande och ständiga misstag så är du välkommen till mitt garage.
En helt vanlig grå 940
MVH Robin W
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johan Lindberg »

Performance_seeker skrev:
Med Saab original programvara är det säkerligen samma effekt med båda bränslena...
Med rätt bränsle/luftblandning på E85 borde man ju få mer effekt än på bensin??????
Jo men det krävs ju mer bränsle så du kan inte ladda lika mycket.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende

Inlägg av Performance_seeker »

Jo men det krävs ju mer bränsle så du kan inte ladda lika mycket.
Osäker på vad du menar...menar du att systemet är begränsat i programvaran eller i spridarstorleken så att man inte får fram tillräcklig mängd E85?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Pacman
Forumsberoende

Inlägg av Pacman »

Nu var det inte en original Biopowerbil som jag trodde utan en konverterad bensinbil.
När biltillverkarna mappar dubbelbränslesystem så siktar de alltid på att bilägaren inte ska märka någon skillnad på vilket bränsle de kör på. Konsekvent beteende oavsett bränsle. Med samma filosofi så är laddtrycket högst varierande beroende på bränsle och lufttryck. Kör man i Alperna så ska bilen kännas likadan som nere på havsnivå. Det löser man genom att ha goda marginaler i turbons register. Det är dessa marginaler man utnyttjar till att få mer effekt när man chiptrimmar.

Etanol innehåller mindre energi än bensin och därför behöver man mer bränsle per luft för att få samma effekt som med bensin. Därför tar spridarna slut fortare.

När man bygger själv så har man fria händer att välja storlek på spridare som passar ens behov, men när man chiptrimmar originalbilar så är man bakbunden med det som sitter på bilen och man får hålla sig strikt inom ramarna för det!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
phixit
För mycket laddtryck

Inlägg av phixit »

I Saab original 2,0T Biopower är det 150hk bensin och 185hk E85. 2,3T 185hk bensin och 210hk E85

Och som jag skrev så är jag begränsad till ca 230hk i min då spridarna blir är för små "bottnar".
Dok så går bensin och E85 rätt lika upp till 5000 rpm och där släpps laddet av på E85 då det inte finns bränsle för mer vrid/effekt.

Precis som Pacman skrev så är ju bilen helt original så det var ju enklast att peta in en mjukvara som passar detta
å syftet var ju att kunna kör på E85, därför det blev en Saab dessutom för att det är så lätt att kovertera, men jag är faktiskt rätt nöjd med bilen i övrigt också, lite förvånande faktiskt :-)
Ska peta i Deka 630cc spridare till våren, då blir det ju lite mer effekt på E85 kommer nog gå att pressa den närmare 300hk iaf, sen får det räcka är ju bara en brukis.

nkro: Jag ska kolla kallstart mapparna å se vad dom större skillnaderna är.
phixit
För mycket laddtryck

Inlägg av phixit »

nkro: Okej har börjat kolla lite det finns ju ingen direkt Start mapp för E85 utan den utgår ifrån den för bensin och sen adapterar den för att få rätt lambda och VE för E85 PLUS kompensation för vattentemp, men den finns det två av :
Skriver från 20 grader och ner till -35 för där är det mest skillnad

20 19,45%
15 22,40%
10 28,70%
0 47,80%
-10 59,20%
-20 64,20%
-30 70,00%
-35 72,00% <-- går åt lite mer E85 här :-) det är "bara" 22% i bensin mappen
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

är tändningen annorlunda?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
phixit
För mycket laddtryck

Inlägg av phixit »

Ja det är den, har inte hunnit kolla än bara, dels så skiljer det i vanliga tändnings mappen vid tomgång, och sen är det annan tändning vid den gemensamma kallstarts korrigeringsmappen.
Sen har jag inte hunnit kollat så mycket mer tycker att det borde finnas nån korrigering för just E85 men det kan vara så att allt sånt täcks av vanliga tändningsmappen isf blir det svårare ge några raka svar då den mäter belastning i luftmassa.

T7 suite är lite rörigt då det finns så jäkla mycket parametrar.

men jag återkommer med svar =)
Big Al
Forumsberoende

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:20 pm, redigerad totalt 1 gånger.
phixit
För mycket laddtryck

Inlägg av phixit »

Jo, den är ju lite om gjord då mjukvaran är till en 2.0 från början å justerad till en 2,3L, men det funkar ju riktigt bra.

Jo jag kommer nog ha dessa korrigeringar som bas till kallstart i min Nissan.

Redan vid 20 grader m.a.o sommartid så är det ju betydligt mer bränsle påslag 19,45 % mot ca 2% på bensin.

Ska kolla lite också hur det är vid varmstart, har läst lite att dom som "ful konverterar" med tex bara höjt soppatryck brukar ha problem med att få motor att starta direkt utan får försöka några gånger.

Min startar som en "ny bil" på E85 på sommaren, peta till i start läget å den är igång. sånt är ju mycket trevligt. skulle vara kul å få till det så på min Nissan , den får man alltid köra lite extra på starten.
nkro
För mycket laddtryck

Inlägg av nkro »

Sitter det värmeplattor eller ngn annan förvärmning i ditt saab insug ?
Niklas
niclas_ab
För mycket laddtryck

Inlägg av niclas_ab »

E85 och kallstart är väldigt intressant då det ofta är ett bekymmer :)
Kan du inte lägga upp så mycket info du kan med värden från bensinkallstart samt E85 kallstart så man kan jämföra lite mellan dessa..
Kanske skulle startas en ny tråd om E85 och kallstart? kanske redan finns någon iof?....
Skriv svar