s70 tdi startproblem,pumpinställning gjord
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:32 pm
- Ort: Åkers styckebruk
s70 tdi startproblem,pumpinställning gjord
Som sagt, har en s-70 tdi aut-98. Köpte bilen med trasig kamrem, satte i motor från skroten endast 25000 mil men saknade pump. Jag tog pumpen från den gamla motorn, som gått 35000 mil.
Jag ställde in pumpen efter markeringarna, bilen startade i 14 minus utan att tveka men gick lite hårt särskilt när den var kall( troligen för mycket förtändning).
Jag lämnade in den på verkstad hos en kompis som skruvade med dom här när dom gick som taxibilar. Efter det gick den bra, dock lite törstig? Ca 0.92 blandad körning.
MEN efter pumpinställningen startar den dåligt under 10+. När det är runt nollan till 10+tänder den direkt och går upp nära tomgångsvarv,men dör sen och det tar ca 1-2 sekunder innan den tänder igen.
Under fem minus går den knappt att starta, det går om man nöter länge.
Det gör ingen större skillnad att glöda den flera gånger.Den ryker lite vitt innan den blir varm. Går dock bra när den blir varm.
Min kompis sa att han ställde pumpen på 0 grader och att datorn styr timingen från 0-punkten,, stämmer det? Kan det vara pumpen som är slut?
Jag ställde in pumpen efter markeringarna, bilen startade i 14 minus utan att tveka men gick lite hårt särskilt när den var kall( troligen för mycket förtändning).
Jag lämnade in den på verkstad hos en kompis som skruvade med dom här när dom gick som taxibilar. Efter det gick den bra, dock lite törstig? Ca 0.92 blandad körning.
MEN efter pumpinställningen startar den dåligt under 10+. När det är runt nollan till 10+tänder den direkt och går upp nära tomgångsvarv,men dör sen och det tar ca 1-2 sekunder innan den tänder igen.
Under fem minus går den knappt att starta, det går om man nöter länge.
Det gör ingen större skillnad att glöda den flera gånger.Den ryker lite vitt innan den blir varm. Går dock bra när den blir varm.
Min kompis sa att han ställde pumpen på 0 grader och att datorn styr timingen från 0-punkten,, stämmer det? Kan det vara pumpen som är slut?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 306
- Blev medlem: sön feb 06, 2011 8:23 pm
- Ort: Finland
Re: s70 tdi startproblem,pumpinställning gjord
alltså ställde han in den med tester?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:32 pm
- Ort: Åkers styckebruk
Re: s70 tdi startproblem,pumpinställning gjord
Ja. Kanske skulle prova att lämna någon annanstans.
Re: s70 tdi startproblem,pumpinställning gjord
Dessa pumpar ställer man in i två steg. Först gör man en statisk inställning med markeringarna och indikatorklocka. Sen gör man en dynamisk inställning med motorn igång och dator inkopplad.
En sån bil ska inte dra mer än 0,55 l/mil blandad körning (manuell. aut kanske lite mer). Dricker den mer är den felinställd eller trasig!
En sån bil ska inte dra mer än 0,55 l/mil blandad körning (manuell. aut kanske lite mer). Dricker den mer är den felinställd eller trasig!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: s70 tdi startproblem,pumpinställning gjord
går de verkligen gå in med datorn och ställa om pumpen elektroniskt på dessa pumpar
jag har diskuterat detta med en kompis som gjorde en inställning på min pump då vi bytte pumpen på hans jobb och bilen startade skit efter de
jag nollade sen motorn och ställde den efter örat och hur de verkade gå och de blev då 100 gånger bättre
enligt mig går inte pumpen ställa via datorn men man kan se tändläge och justera om ställverket och se de värdet via datorn men jag är väldigt tvivelaktig till att pumpen går justera elektroniskt via datorn
men rätta mig gärn aom jag har fel
mvh björn
jag har diskuterat detta med en kompis som gjorde en inställning på min pump då vi bytte pumpen på hans jobb och bilen startade skit efter de
jag nollade sen motorn och ställde den efter örat och hur de verkade gå och de blev då 100 gånger bättre
enligt mig går inte pumpen ställa via datorn men man kan se tändläge och justera om ställverket och se de värdet via datorn men jag är väldigt tvivelaktig till att pumpen går justera elektroniskt via datorn
men rätta mig gärn aom jag har fel
mvh björn
Re: s70 tdi startproblem,pumpinställning gjord
Nej, ställer gör man väl inte, men kollar "timingen". Är den inte rätt får man ju knacka lite på den och kolla igen.
Re: s70 tdi startproblem,pumpinställning gjord
okej ja men de låter ju skönt å höra då hade jag ju rätt ändå
jo pumpen går ju finjustera några grader via att vrida den i själva fästet annars brukar de gå ganska bra att knäcka lös pumpremsdrevet på kammen och ställa om den där ifall man är lite väl fel ute
mvh björn
jo pumpen går ju finjustera några grader via att vrida den i själva fästet annars brukar de gå ganska bra att knäcka lös pumpremsdrevet på kammen och ställa om den där ifall man är lite väl fel ute
mvh björn
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 306
- Blev medlem: sön feb 06, 2011 8:23 pm
- Ort: Finland
Re: s70 tdi startproblem,pumpinställning gjord
Och så har du ju 2 spännare att justera med.
Re: s70 tdi startproblem,pumpinställning gjord
om jag nu inte minns helt fel så är de bara ena rullen som går ändra och med den ska man bara sträcka upp pumpremmen med
går säkert slaka eller spänna remmen för att ändra pumpvärdet men de är inte rätt väg att gå för remmen ska vara rätt spänd samtidigt som pumpen står rätt
går inte spänna remmen svinhårt för att få pumpen rätt och inte heller slaka den utan man spänner bara upp remmen rätt och sen ställer man in pumpen som den ska vara
mvh
går säkert slaka eller spänna remmen för att ändra pumpvärdet men de är inte rätt väg att gå för remmen ska vara rätt spänd samtidigt som pumpen står rätt
går inte spänna remmen svinhårt för att få pumpen rätt och inte heller slaka den utan man spänner bara upp remmen rätt och sen ställer man in pumpen som den ska vara
mvh
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 60
- Blev medlem: mån okt 01, 2007 10:32 pm
- Ort: Åkers styckebruk
Re: s70 tdi startproblem,pumpinställning gjord
Det finns ju två rullar. En fjäderbelastad och en fast, dock justerbar.
Nu är pumpen inställd igen hos el o diesel i s-tälje. Den startar bra och går betydligt bättre dock ligger förbrukningen strax över 0.8l milen.
Kan dock bero på automat o tung gasfot..
Nu är pumpen inställd igen hos el o diesel i s-tälje. Den startar bra och går betydligt bättre dock ligger förbrukningen strax över 0.8l milen.
Kan dock bero på automat o tung gasfot..