Am6 funderingar, reglemente osv

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Christer Söderman
För mycket laddtryck
Inlägg: 288
Blev medlem: mån okt 25, 2010 2:38 pm
Ort: Söderhamn

Re: Am6 funderingar, reglemente osv

Inlägg av Christer Söderman »

Roffe skrev:Nja, har som vanligt ont om tid och jag har i första hand lagt tiden som finns att tillgå på att få ordning på dom gamla befintliga maskinerna till nästa säsong.

Hondan är nästan klar och har fått, förutom nyrustad motor (den var redigt slut i ramlager och vevstake) lite ändringar som jag tror skall göra gott på dom första 60 footen.

Gileran har också rustats på samma sätt som Hondan. Sen så skall cylindern på igen som jag hade i första repan på topspeeden i Hudik innan kolven gick åt skogen. Kopplingen har vidarutvecklats lite till också för att ta hand om några små retliga defekter så nu hoppas jag att den bara skall fungera fullständigt klockrent. Motorn sitter inte i ramen ännu men den åker väl i en vacker dag.

Sen så finns det ytterligare några små idéer som skall testas av på dom gamla järnen innan jag kan anse dom som "klara" för säsongen.

Och när det är "klart" så skall jag fortsätta med dom nya motorerna, men det har jag ju hållit på med dom senaste 3 åren och det verkar som om jag aldrig kommer dit riktigt. Man börjar väl bli gammal och långsam :lol:

Men visst skall du presentera nyheter, det finns ju inget intressantare och roligare!

Och är det sen någon som inte klarar av att hantera sina utbrott så är det ju faktiskt inte ditt problem tycker jag.
Men visst, jag får väl erkänna att det möjligen kan ha hänt någon enstaka gång att man har kastat in en pinne i brasan bara för att det skall ta fart också :hihi:

Så sitt inte och kläm på nyheterna för dig själv nu utan dela dom med oss andra 2-t miffos.

//Roffe
Ser fram emot när du har sorterat ut "hudik" cyl, då banan blire åka av... grymt ryt i motorn innan haveriet i hudik :thumbright:
SödermanRacing
2StrokeEngineDesign
FetZally
50cc 1.9/9.35 110km/h
90cc 1.9/8.49 137.35km/h

Zally R8
1.76/8.18 127.65km/h
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Am6 funderingar, reglemente osv

Inlägg av moddlaren »

Roffe skrev:
moddlaren skrev:Jag måste avslöja en sak som säkert ter sig knepigt,,, FAN vad jag vill ha luftkylt!!!!! så mycket enklare allting är med fartvindskylt än vätskekylt, o jag är helt säker på att ingen cylinder skär på 201 meter pga värme o fartvindskylt skär det beror det på annat som lite olja eller snålt med mat.

Har som vanligt exprimenterat vidare på pipor o har upptäckt att små förändringar kan gör en del saker som man inte tänker sig,, mitt vridmoment har stigit :shock: och blivit flackare o det är ju positivt om något tycker jag iallafall när det är växlat, sedan om teorier o praktik fungerar tillsammans eller ej vete F-N förän man testar rullandes på hjulen.

Alu dragstern växer fram så sakterliga o har fått köpt en extra cyl till den så jag har två som vanligt malossi BB88 samt en ny 44mm vev till denna och en malossi pipa så man ser vad o hur dom har tänkt o har något att jobba vidare på,, skall ju ge ca 29-30 hp rakt ur kartong säger dom.

sedan funderar jag på 90cc växlat det har ju kommit en ny cyl som sägs ge 34 hp med rätt set upp till AM6 o den är fin 46 borr o 46 slag i teorin kanon cylle den har mycket fina lösningar från aprillias RSA cyllinder.

tja sedan är det kaos som vanligt med allt annat bytte jobb till ett bättre betalt så nu tänkte jag köpa mej en buell 1050 med rotax motor o ha till o från jobbet i sommar 170 kg o 150 hp :twisted:

mvh jerker
Låter mycket spännade det som du har på g där.

Angående luftkylt, jag är benägen att hålla med där även om man åker på bensin. Värmen är inget bekymmer på 201m om allt annat är rätt inställt och lirar.

Och det du säger om piporna, ja jag kan inte mer än hålla med. Visserligen är jag minst sagt nybörjare inom pip området då det var den biten som jag sparade till sist när jag började lära 2-t filning lite mera grundligt. Kan nämna att jag gjorde själv en mycket intressant upptäckt i höstas och som vi skall titta mera på så snart dom gamla järnhästarna sitter ihop igen. Ibland så tror man inte sina ögon och det är inte alltid att det man testar levererar det förväntade resultatet. Men det är ju precis det som är så fantastiskt kul med den här drogen :hihi:

170kg hoj och 150hk, fy fanken säger jag bara. Har du en bra livförsäkring? :D
Ja pipor kan man fundera huvudet i bitar på det är helt säkert,, men grunderna är ju relativt enkla det svåra är ju att hitta balansen i sug tryck o värme vilket är mindre enkelt,, men generelt är det ju så att man vill MER än vad som är nyttigt o med ett minne som en död råtta så gäller det att skriva upp ALLT så man kan se skillnader o gämföra resultat,, där av hydraul bänken så jag kan pressa skiten ur grejorna i garaget o se ALLT jag vill se.

min axelerations bänk i all ära men den ger inte mycket matnyttigt mer än just HP/NM-RPM o vist är det användbart speciellt med mitt dragrace prog som man lägger in kurvorna i samt utväxling så får man fram växlings RPM för varje växel,, lite kul att VETA att man vinner på o växla 1-2 ca 1300 RPM tidigare än MAX hp bara PGA mycket NM,, förklara det för en del..

sedan har jag läst på en hel del om förbränningsrum o DÄR finns massor att hämta,, har fått lite på bena frå en usa firma som trimmar yamaha banche (rd350) o kör motorer på bensin-mettis samt nitro o det skiljer lika mycket i förbränningsrummen som NATT o DAG problemet är att kunna köra ut kammare med dom toleranserna på radier o vinklar som krävs,, speciellt på toridiella 2-3 stegs kammare :doh:.

men jakten går vidare i garagets dova sken på mera HP :hey:

HOPPAS JAG FÅR TUMMEN UR I ÅR BARA O INTE BARA :typing:

mvh
jkruus
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Am6 funderingar, reglemente osv

Inlägg av Enok »

En CNC maskin kör lätt ut förbräningsrum med
dom toleranserna som krävs.
Peter Olson
Roffe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: sön nov 21, 2010 9:48 pm

Re: Am6 funderingar, reglemente osv

Inlägg av Roffe »

Iof, fast det förtar ju glädjen med att inte ha slöjdat det själv hemma i vedboden precis på samma sätt som det blir med ett hopklickat köpetrim :hihi:
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Am6 funderingar, reglemente osv

Inlägg av Enok »

Det viktig är väl att man räknar ut formen själv,
vem el vad som tillverkar biten är väl ointressant.
Peter Olson
Roffe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: sön nov 21, 2010 9:48 pm

Re: Am6 funderingar, reglemente osv

Inlägg av Roffe »

Förstår vad du menar men där finns det nog en del olika skolor precis som med så mycket annat.

Jag tycker att grejen är att göra så mycket som möjligt själv och tycker det är synd att jag inte har prylar för att svetsa blocken. Men så är det också det enda som jag tvingas leja bort av allt det som görs i vedboden.

Men så tar det tid också att få ihop alla grejorna på teamets moppar då det är mycket som är modifierat... :doh:
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Am6 funderingar, reglemente osv

Inlägg av Enok »

Nu jobbar jag som CNC operatör så det är naturlig
för mig att göra den typen av jobb, enklare jobb
gör jag i fräsen hemma.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Am6 funderingar, reglemente osv

Inlägg av Kadett4wd »

här är ett jag ska svarva nån dag och testa.

N30 G0 G40 X100. Z150. M08
N40 G96 T1414 S300 M03 F0.2
N50 G0 G40 X8 Z50
N60 Z16.9
N70 G1 X8.
N80 Z6.
N90 X5. Z8.
N100 G0 Z16.9
N110 G1 X12.
N120 Z6.082
N130 X9. Z8.082
N140 G0 Z16.9
N150 G1 X16.
N160 Z6.575
N170 X13. Z8.575
N180 G0 Z16.9
N190 G1 X20.
N200 Z7.581
N210 X17. Z9.581
N220 G0 Z16.9
N230 G1 X24.
N240 Z9.347
N250 X21. Z11.347
N260 G0 Z16.9
N270 G1 X28.
N280 Z11.31
N290 X25. Z13.31
N300 G0 Z16.9
N310 G1 X32.
N320 Z11.664
N330 X29. Z13.664
N340 G0 Z16.9
N350 G1 X36.
N360 Z12.065
N370 X33. Z14.065
N380 G0 Z16.9
N390 G1 X39.771
N400 Z12.487
N410 G3 X36. Z12.065 I-20.481 K87.125
N420 G1 X33. Z14.065
N430 G0 X39.6 Z15.9
N440 G1 X39.771 Z12.487
N450 G3 X27.89 Z11.301 I-20.481 K87.125
N460 G2 X25.813 Z10.599 I0.244 K-1.48
N470 G3 X9.023 Z6. I-8.18 K4.968
N480 G0 X9. Z51.5
N490 G0 G40 X100. Z150.
N510 M30


Tjipp tjopp ;)

VÄÄÄLDIGT fega varvtal,, beror på min chuck, den är 1000mm i diam.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Mohammed
För lite laddtryck
Inlägg: 9
Blev medlem: tis jan 29, 2013 6:37 pm

Re: Am6 funderingar, reglemente osv

Inlägg av Mohammed »

Moddlaren, okej om yz80 koppling passar rakt av så låter det nästan för bra, bara skaffa en sådan då.
Såg även i ditt repotage/guide på Twostrokerider att du nämnde något om tryckluftskoppling och slidmatning på am6? Finns det några bilder du skulle vilja dela med dig av? tror fler än jag skulle vilja se.
moddlaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 315
Blev medlem: lör okt 30, 2010 8:21 pm
Ort: Mellerud

Re: Am6 funderingar, reglemente osv

Inlägg av moddlaren »

Det mesta i AM6 so. Vlåda koppling o en del andra saker är sa ma som yz 80 sa t 82cc.. även rd125lc kopplingen passar i am6 sedan finns dt80lc som oso passar rakt i
Mvh
jkruus
Peppe L
För mycket laddtryck
Inlägg: 126
Blev medlem: tor feb 24, 2011 9:24 pm

Re: Am6 funderingar, reglemente osv

Inlägg av Peppe L »

Kadett4wd skrev:här är ett jag ska svarva nån dag och testa.

N30 G0 G40 X100. Z150. M08
N40 G96 T1414 S300 M03 F0.2
N50 G0 G40 X8 Z50
N60 Z16.9
N70 G1 X8.
N80 Z6.
N90 X5. Z8.
N100 G0 Z16.9
N110 G1 X12.
N120 Z6.082
N130 X9. Z8.082
N140 G0 Z16.9
N150 G1 X16.
N160 Z6.575
N170 X13. Z8.575
N180 G0 Z16.9
N190 G1 X20.
N200 Z7.581
N210 X17. Z9.581
N220 G0 Z16.9
N230 G1 X24.
N240 Z9.347
N250 X21. Z11.347
N260 G0 Z16.9
N270 G1 X28.
N280 Z11.31
N290 X25. Z13.31
N300 G0 Z16.9
N310 G1 X32.
N320 Z11.664
N330 X29. Z13.664
N340 G0 Z16.9
N350 G1 X36.
N360 Z12.065
N370 X33. Z14.065
N380 G0 Z16.9
N390 G1 X39.771
N400 Z12.487
N410 G3 X36. Z12.065 I-20.481 K87.125
N420 G1 X33. Z14.065
N430 G0 X39.6 Z15.9
N440 G1 X39.771 Z12.487
N450 G3 X27.89 Z11.301 I-20.481 K87.125
N460 G2 X25.813 Z10.599 I0.244 K-1.48
N470 G3 X9.023 Z6. I-8.18 K4.968
N480 G0 X9. Z51.5
N490 G0 G40 X100. Z150.
N510 M30


Tjipp tjopp ;)

VÄÄÄLDIGT fega varvtal,, beror på min chuck, den är 1000mm i diam.
Det där begriper man väl sig på om man arbetar i cnc maskiner antar jag, det såg ut som nån tangentbordsfyllo i mina ögon :lol:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Am6 funderingar, reglemente osv

Inlägg av Kadett4wd »

precis,, men ja är inte hemlig,, jag kastar upp koden så får folk kopiera om de vill.
det är dock inget hokus pokus med detta förbränningsrum, bara högkompad 50cc med 40mm borr.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Thomas A
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: ons dec 15, 2010 5:28 pm

Re: Am6 funderingar, reglemente osv

Inlägg av Thomas A »

Vad e det för kolvradie på den kolven?
JUNKYARD 52 Farsta "Best damn garage in town"
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Am6 funderingar, reglemente osv

Inlägg av Kadett4wd »

det var radie 90.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Thomas A
Lite mer laddtryck
Inlägg: 16
Blev medlem: ons dec 15, 2010 5:28 pm

Re: Am6 funderingar, reglemente osv

Inlägg av Thomas A »

Ok
Vad jag kan se så haru svarvat radie 89.5 på klämspalten och den byter radie till 44.753 längre ut.
Så jag vart bara nyfiken på hur kolven såg ut.
Flackar den av ut mot kanterna?
Vilken klämspalthöjd hade du tänkt ha?
JUNKYARD 52 Farsta "Best damn garage in town"
Skriv svar