Honda MT byggd för 201m
Honda MT byggd för 201m
Skulle behöva lite hjälp med att finslipa min setup till mtn. Det är tänkt att mtn ska gå på strippen och målet är att komma under 11s/201m och över 100 km/h.
Min setup i dagsläget är:
Eurocilindro 65cc, tror den är portad innan jag fick den i mina ägor. Durationer: 190* 136* 120*
Proma Enduro 2T pipa
Squishtopp, 0.6mm squish med ett 40% band
Stage 6 r/t 24mm pwk förgasare
Motoforce skumfilter
cr80 koppling
16/45 drevning
6 läppars malossimembran
orginaltändning
Med denna setupen fast med ett avstämt rör på 11000rpm så hade jag uppe härket i 89,6 km/h vilket inte duger.
Saker jag ska ändra är:
Avstämt @ 11500 rpm (är på g, behöver bara komma t skolan så jag kan tiga ihop de sista)
cr80 låda
cr80/hpi tändning
cr80 eller malossi membran ombyggt till boyesen reeds
Va tycker ni om detta? Finns de nått mer ska kan ändra på?
MVH P
Min setup i dagsläget är:
Eurocilindro 65cc, tror den är portad innan jag fick den i mina ägor. Durationer: 190* 136* 120*
Proma Enduro 2T pipa
Squishtopp, 0.6mm squish med ett 40% band
Stage 6 r/t 24mm pwk förgasare
Motoforce skumfilter
cr80 koppling
16/45 drevning
6 läppars malossimembran
orginaltändning
Med denna setupen fast med ett avstämt rör på 11000rpm så hade jag uppe härket i 89,6 km/h vilket inte duger.
Saker jag ska ändra är:
Avstämt @ 11500 rpm (är på g, behöver bara komma t skolan så jag kan tiga ihop de sista)
cr80 låda
cr80/hpi tändning
cr80 eller malossi membran ombyggt till boyesen reeds
Va tycker ni om detta? Finns de nått mer ska kan ändra på?
MVH P
//Albert Andersson
- Heideken
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Re: Honda MT byggd för 201m
varva mer!
porta mer, så mycket flöde i cylindern det bara går
och avstämd pipa på högre varv!

Wilhelm von Heideken
http://www.facebook.com/wsdracing/
http://www.facebook.com/wsdracing/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Porta alla spol till 136
Sen tar du upp utblås till 196-200
Korta pipan lite.(headern), kanske 3-5cm för att flytta upp registret.
Bygg helst en riktig pipa till din maskin.
Matchporta vevhuset.
Matchporta vevhuset.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
får kika på en portning, blir när jag har pengarHeideken skrev:varva mer!![]()

Kadett4wd skrev:Porta alla spol till 136
Matchporta vevhuset.
Alla spoolar är 136, det är boosten som är 120 grader.
Den pipan jag bygger nu har en header på 196,7mm, ska jag korta den ännu mer?
Matcha vevhuset kommer när jag portat cylindern

//Albert Andersson
Honda MT byggd för 201m
Boostporten( den mittemot avgas) ska ligga något höggre än spool portarna och vara vinklad snett uppåt så den blåser upp mot toppen. Å spoolportarna ska blåsa rakt ut , 90grader från kanalen.
vet inte riktigt om jag ska tro på detta.. spoolarna ska väl va vinklade snett bakåt och inte 90 grader? för att "spola ut" dom förbrända gaserna på sin väg mot förbränningsrummet..
//Albert Andersson
pyzzer, testa porta själv
ifall du har ngn annan cylinder liggandes kan du testa på den bara så du blir lite van med dremeln (billigt och duger gott för mindre portningsjobb)
eftersom du redan har 136 grader på spolportarna kan du nog bara låta dem va, vet inte hur mycket area dom har men det bör räcka gott upp till typ 14k rpm, avgas kan du höja till typ 198.
är det bara 120 grader på boosten kan du porta upp den till runt 140 grader så ska du se att den kommer dra iväg fiiint med en uträknad pipa på runt 13k rpm
sen som sagt tidigare, boosten ska du bara rikta mot tändstiftet, kanske finns bättre sätt att göra det på men de fungerar kanon att rikta den upp mot tändstiftet

ifall du har ngn annan cylinder liggandes kan du testa på den bara så du blir lite van med dremeln (billigt och duger gott för mindre portningsjobb)
eftersom du redan har 136 grader på spolportarna kan du nog bara låta dem va, vet inte hur mycket area dom har men det bör räcka gott upp till typ 14k rpm, avgas kan du höja till typ 198.
är det bara 120 grader på boosten kan du porta upp den till runt 140 grader så ska du se att den kommer dra iväg fiiint med en uträknad pipa på runt 13k rpm

sen som sagt tidigare, boosten ska du bara rikta mot tändstiftet, kanske finns bättre sätt att göra det på men de fungerar kanon att rikta den upp mot tändstiftet

Honda MT byggd för 201m
Med 90 grader mena ja att de ska spola rakt ut i höjd, inte som boosten som ska spoola uppåt, spool portarna ska vara vinklade lite bakåt som du skrev, boost porten ska spoola uppåt för att tömma avgaserna där uppe...
Ska och ska, rsa harviktorp skrev:Å spoolportarna ska blåsa rakt ut , 90grader från kanalen.
A (primär)
Golv: 16,45°
Tak: 28,16°
B (sekundär)
Golv: 7,42°
Tak: 6,82°
C (boost)
Golv: 37°
Tak: 53,3°
Vinklarna är alltså hur portarna är vinklade 'uppåt'
- Kadett4wd
- Forumsberoende
Perra, inte råkat blanda ihop sekundär och primär?
///AMG
Får väl göra de, har ju några skurna cylindrar här hemma så bara skräparFilip L skrev:pyzzer, testa porta själv![]()

//Albert Andersson
Ta hällre för lite än för mycket är de bästa tipset jag kan ge dig;)
Transfer portarna är svåra om du inte har en liten tandläkarborr med 90 graders axel längst ut, boots nerifrån avgas utifrån;)
Transfer portarna är svåra om du inte har en liten tandläkarborr med 90 graders axel längst ut, boots nerifrån avgas utifrån;)
Inte såvitt jag vet, de vinklarna är de som skrivits ut i flera olika inlägg på div. forum.Kadett4wd skrev:Perra, inte råkat blanda ihop sekundär och primär?
wobbly skrev:Here goes - the flat roof B ports collide in front of the boost, this clears out alot of residuals that normally are left behind, and as these opposing flows slow down - they are pulled upward by the boost port ( its flow has already attached to the rear wall).
The A port flows over the top of the B port flow, and they all join together in the rear 1/2 of the cylinder as a slowly rising column - the famous "loop".
The idea is to create as much coherent flow entering the column as possible,and at the same time clear out as much exhaust residuals as we can,ahead of that column with no mixing.
pipan och org.tändningar är nog ingen höjdare om du ska upp i nå vildare durationer....som en känd legend har sagt:ska du ha portat under 200gr så kan du gå till nån annan
skämt åsido ska du åka 6pet o ha grejjerna du skriver så finns det ingen anledning o hålla igen...go for it,13-14000rpm på avgas och kanaler... en mysig pipa på d så har du nog nått dina mål:thumbright: mvh//

Okej, tack för hjälpenFilip L skrev:Ta hällre för lite än för mycket är de bästa tipset jag kan ge dig;)

smokke: orginaltändningen vet jag är skit, ska införskaffa ett hpi.
och ang pipan: menar du min pipa jag bygger nu eller mitt proma enduro 2t?
okej, lika bra å satsa fullt ut direkt då?

Edit: Där har vi ett rör min polare (Dr Gonzo@sts) har ritat upp till mig, vad tycks om detta? själv tycker jag headern är lite i det längsta fallet

Senast redigerad av Pyzzer den lör feb 16, 2013 5:33 pm, redigerad totalt 2 gång.
//Albert Andersson