152 vs 158 stakar vilket val till 86slag

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
tomti
För mycket laddtryck

152 vs 158 stakar vilket val till 86slag

Inlägg av tomti »

Bygger ihop b230 block , men marinvev 86 slag
Funder dock på vilken kombination jag ska välja å varför? vad tjänar jag på välja den kombinationen ? tacksam för tips å svar:)

Stakar-Kolvar
152 + 36,7
158 + 30,5
149 + 39,7
Användarvisningsbild
Toffe
Forumsberoende

Re: 152 vs 158 stakar vilket val till 86slag

Inlägg av Toffe »

Du lär nog skriva lite mer om motorn i övrigt om du skall kunna få nått seriöst svar.
tomti
För mycket laddtryck

Inlägg av tomti »

vill bygga ett stabilt block, inget bestämt runt omkring förutom 8v så har inget mer specifikt,

Undrar bara vilka mått som är att föredra
StefanM
Forumsberoende

Inlägg av StefanM »

det finns inga färdiga mått på vad som fungerar i alla motorer, Visst nu är det volvo det handlar om och det har säkerligen byggts åtskilliga motorer som är snarlika men det är ändå just din motor som styr hur det ska vara men å andra sidan så lär man aldrig få veta vilket som fungerar bäst annat än att man provar alla kombinationer.
I slutändan är det förbränningshastigheten som styr vilken kombo som är bäst.
Användarvisningsbild
Erik Sandström
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Erik Sandström »

För att inte sidobelastningen ska bli för stor när kolven vänder uppåt bör staklängd/slag-förhållandet inte undergå 1,6:1.

Alltså:
149/86=1,73:1
158/86=1,84:1

Ska man varva brutalt (typ 9-10000rpm) bör förhållandet vara över 2:1.
Dessa säkerhetstilltag förlorar man dock effekt på (inte hela jordklotet men litegrann), så ska man inte varva ihjäl sig och vill krama det där lilla sista kan man söka sig ner mot 1,6.

Utan vidare info är det det enda Jag kan säga.

Vh Erik
tomti
För mycket laddtryck

Inlägg av tomti »

så med andra ord har det ingen större betydelse om jag väljer 152 eller 158?
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

sugmotor? hade gått på 158mm för att kolven ska vara längre i öd..
Dänniz 073-8447664
tomti
För mycket laddtryck

Inlägg av tomti »

Nej det blir med Turbo
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

152 vs 158 är hugget som stucket. Marginella skillnader. Generellt sett ger längre stakar en liten fördel (effektvinst) på sugmotorer. Hur det är på turbomotorer har jag aldrig funderat på, men det borde vara samma.

Jag hade nog kikat mer på hållbarhet som att givet samma dimensioner i övrigt på stakarna så kröks en längre lättare, vilket är intressant med ökade cylindertryck (turbo) och ökade kolvaccelerationer (ökad slaglängd)

En längre stake kräver ofta att ringlandet måste flyttas upp lite och göras tajtare med mindre gods mellan ringarna, så att kolven inte blir lika stryktålig.

Alltså fundera mer på vad som blir starkast. Den enstaka procent hit eller dit i vinst/förlust kan man få igen med andra medel. Bättre att det håller.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
tomti
För mycket laddtryck

Inlägg av tomti »

tackar för bra svar , tror nog det lutar lite mot 152 stakar o 36.7 kolvar då
Jan van Vurpa
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jan van Vurpa »

tomti skrev:så med andra ord har det ingen större betydelse om jag väljer 152 eller 158?
den lägre vikt some man får med längre stakar märks man lätt: motor blir mycket piggare..
Mina stakar är 160mm c-c, en typisk B23T kolv brukar komma in runt 340g...Tror du att det ska inte löna sig att har kolvar som är 250g eller mer lättare än orginalen..
Välj 158 för 86mm slag....

Ifall du vill snacka om kolvar of ringarnas placering osv du kan PM mig

Jag har levererat 230+ 160mm stakar och varje stake kom med en custom CP Pistons kolv med dom.
Jan van Vurpa
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Jan van Vurpa »

I svar på längre stakar o kortare kolvar, trenden har varit längre o längre över åren....
Ford Duratec/Mazda PZ eller va fan Mazda kallar deras version har kolva me d komp hjöd hela 28,6mm
Dom säljer dom med xxxxmil garanti..
I V8 världen härborta, det är inte alls sällsynt att se kolvar med 25+26mm komp hjöden...och LÅÅÅÅÅÅÅNGA stakar...
Ingen nackdelar alls vid lägre varv.

Måste var någon här som är smart nog att beräkna vad det kostar att kolven stannar o måsta startas 2 gånger per varv...jämfort med en kolv-stake kombination 450-500g lättare. Eller 200g lättare..
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

"I V8 världen härborta, det är inte alls sällsynt att se kolvar med 25+26mm komp hjöden...och LÅÅÅÅÅÅÅNGA stakar...
Ingen nackdelar alls vid lägre varv."
- I jänkevärlden så är det en modenyck (som jag ser det) och där är det huvudsakligen sugtrimning. Vi får se hur det går sen när de skall överladda de dära motorerna. Jag hänger då o då på amrikanska veåttaforum och den enda motiveringen jag sett är den marginella effektökningen.

"I svar på längre stakar o kortare kolvar, trenden har varit längre o längre över åren....
Ford Duratec/Mazda PZ eller va fan Mazda kallar deras version har kolva me d komp hjöd hela 28,6mm
Dom säljer dom med xxxxmil garanti.."
- Lite skillnad. De har andra krav. Biltillverkare kämpar hela tiden för ständigt ökade krav på minskade koldioxidutsläpp. De gör allt de kan för att hålla massorna nere på motorn/bilen. De har dessutom lagt ner 1000-tals timmar i design/utveckling samt utprovning av komponenterna i motorn och vet att det håller för den belastningen med de långa stakarna och kolvar med svagare ringland. De är också tvungna att hålla kolvringarna så högt de kan för att hålla mängden oförbrända kolväten låga. Det är en svår balansgång då det blir sämre kylning av kolven och man får ett svagare ringland.
Det med svagare ringland visar sig på saabar, där det gärna ger upp om man laddar på lite, men det är ovanligt att de går sönder med normat laddtryck.

Jag säger inte att det är dåligt med långa stakar för det finns fördelar, men också nackdelar.

Att rekommendera att man sätter dit potentiellt svagare kolvar som dessutom kyls sämre när man hemmatrimmar och ökar belastningarna och har dålig koll på var gränserna går för knackning samt vilka förbränningstemperaturer man har är mindre bra tycker jag.

Vinsten i effekt pga lättare kolv är ytterst marginell.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar