Angående märkligt Oljetryck Audi

Diskussioner för erfaret folk
lechen_volvo
Ganska mycket laddtryck

Angående märkligt Oljetryck Audi

Inlägg av lechen_volvo »

Oljetrycket i min audimotor 5a blir sämre och sämre, varje gång ja startat upp motorn på nytt måste den bygga upp ett helt nytt oljetryck som precis när en motor är "nyrenoverad"

När problemet började var den tvungen att bygga nytt oljetryck bara när den stått lite längre tid så den bli kall.
Nu måste den bygga upp nytt tryck direkt den startas och nu sist ja starta den var de så illa att jag var tvungen att varva upp den till över 3000varv.

Har gjord rent backventilen utan resultat.

Har rivit isär pumpen utan att finna varken smuts/förslitningsskador vad jag kan se. (pumpen är 1år gammal eftermarknads)

Kollat sumprör packingar/tätningar som såg bra ut.

Oljetrycket blev bara sämre och sämre, hade 0.6-0.7bar på tomgång nu i slutet, har aldrig gått under 1bar förut.

Ska även tilläggas att jag har en originalpump som jag jämförde eftermaknadens med, och gjutningen ser hemsk ut invändigt mot originalen, SER ut som den har släppt några bitar ifrån gjutskägget blandannat.

Väldigt tacksam för hjälp, just nu står jag still och vet inte vad jag ska göra :( //Andreas
smidy
För mycket laddtryck

Re: Angående märkligt Oljetryck Audi

Inlägg av smidy »

piratoljefilter :?:
lechen_volvo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av lechen_volvo »

Boschfilter, skulle de kunna va så enkelt att oljefiltret är tätt? ca50 mil sedan senaste bytet.

Om oljefiltret är tätt, då skulle väll inte motorn behöva bygga upp nytt oljetryck varje gång?

//Andreas
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck

Inlägg av MagnusS »

Hur ser sugsilen ut?
lechen_volvo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av lechen_volvo »

Sugsilen ser bra ut, finns ingen skräp lr dylikt i tråget som skulle ha kunnat sätta igen den.
S1NN3S
För mycket laddtryck

Inlägg av S1NN3S »

Åker du med gördel ?

Har för mig att de sitter en backventil i audi5an som du drar sönder med vissa gördelkitt.

Inget jag har haft erfarenhet av själv dock.
wiell
För mycket laddtryck

Sv: Re: Angående märkligt Oljetryck Audi

Inlägg av wiell »

S1NN3S skrev:Åker du med gördel ?

Har för mig att de sitter en backventil i audi5an som du drar sönder med vissa gördelkitt.

Inget jag har haft erfarenhet av själv dock.
Han skrev att han gjort rent backventilen, tror han menar den upp till toppen. Är ju den du menar iaf. ;-)
Går mosa den om man kör med arp till ram lager, en bult får inte gå in lika långt.
Tycker du ska byta backventilen istället för att göra rent den, kostar inte många stålars.
Är du med på vilken jag menar?

Kan ju också vara pirat oljepumpen, kanske dålig alu i den eller dålig gjutning så pumpen läcker internt?

from galaxy s3
http://www.facebook.com/WiellsS2" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=78099" onclick="window.open(this.href);return false;
olds63
Lite mer laddtryck

Inlägg av olds63 »

Vad som kan vara intessant tycker jag är om det finns spånor eller andra föroreningar i oljefiltret, är det ett plåtfilter så går det öppna med typ en huggmejsel.
Kolla så att oljetrycksmätaren stämmer mot annan.
lechen_volvo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av lechen_volvo »

Gördel har jag ingen, problemet har ju heller inte varit där hela tiden utan smygit sig på ganska snabbt.

Piratpumpen ser inte alls bra ut invändigt, kan garanterat säga att de ser ut som de har släppt bitar ifrån den invändigt, bilder ska jag fixa så ni får se.

Har både oljetrycksmätare/ färddator som varnar för lågt oljetryck/oljelampa (totalt 2 givare) dom borde visa rätt.

Har en Original VAGpump i bra skick som ja tänkte sätta i idag i stället, sen så tar jag isär oljefiltret och kollar hur det ser ut.

//Andreas
smidy
För mycket laddtryck

Inlägg av smidy »

det jag tänkte på var läckande backventil i oljefiltret, så oljefiltret kan rinna tomt vid stillestånd, då måste det fyllas igen vid start vilket kan ta en tid. nu vet jag inte hur oljefiltret sitter på din bil, men står det rätt upp eller ligger på sida så måste den inbyggda backventilen vara tät, hänger det spelar ventilen mindre roll.
lechen_volvo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av lechen_volvo »

http://www.garaget.org/?car=238039&image=3021043 här ligger bilderna uppe på org/piraten
lechen_volvo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av lechen_volvo »

okej Smidy, de visste jag inte att de va en backventil i oljefiltret :) filtret "står" upp eller vad man ska kalla de!
hauge
Forumsberoende

Inlägg av hauge »

"hänger" oljefiltret så spelar backventil i filtret eller inte nån roll. Vitsen med den ventilen är att det inte skall kunna rinna ur filtret. Det kan ju iof vara som så att det rinner tebax ur alla oljekanaler (och kass backventil) och så slutar det rinna när det är i lämplig nivå. Oljetryck borde komma rätt fort i alla fall om det skulle vara så.

otät/skadad överströmningsventil kanske skulle kunna ge liknande symptom, men jag är nog mer inne på nått som är otätt på trycksidan. t.ex en packning som har alteftersom gått sönder mer och mer
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
lechen_volvo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av lechen_volvo »

Om det skulle vara en packning som gått, vart skulle den möjligtvis kunna sitta?

Packningen som sitter mellan pumpen och blocket har jag kollat upp, den är hel och fin.

Skulle de kunna vara min oljekylare som har lagt igen på något vis?

Sen funderar ja på om de egentligen kan vara något annat än backventilen som gör så den måste bygga upp nytt tryck varje gång?
lechen_volvo
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av lechen_volvo »

Kollade på pumpen igen nu och såg något jag tyckte va märkligt, vet inte hur stor inverkan eller varför det har blivit en snedslitning i ytan, se länken.

Original pumpen som säkerligen har gått flera tusen mil såg alls inte ut såhär.

Har inte lärt mig att lägg upp bilder än, men ska fråga en kompis sen :p

http://s1107.beta.photobucket.com/user/ ... sort=3&o=0

//Andreas
Skriv svar