arduino motorstyrning till diesel.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
arduino motorstyrning till diesel.
Har under en längre tid funderat över hur man kan elektroniskt styra en tdi dieselpump. Snubblade över arduino och såg möjligheten... Arduino är en liten processor på ett litet kretskort med framlödda in / utgångar, usb anslutning och strömförsörjning på ett ungefär. Man får skriva program i c och bränna in sedan testa och bränna igen osv.
Detta är bara ett hobbyprojekt för skojs skull. Försöker inte skapa något perfekt motorstyrdon. Gillar inte att chippa boxar och bygga om mekanisk pump är så dyrt. Nu springer kostnaderna iväg ändå eftersom det testas så mycket och jag har ingen aning om vad jag gör
Bygger in det i en golf tdi, 1z motor och ve37 pump om jag minns rätt
Har fixat så det funkar med tomgång, gaspedal (tps drivebywire), varvtal, varvstopp, bränsletuning och lite smått och gott. Har kört rätt många mil nu och det verkar stabilt och nästan som orginal.
Triggar med en gt101 givare på kamdrevet 44 tänder / 2 varv. Funkar klockrent. Std vag gaspedalgivare.
Man bottnar ur std pumpelement (10mm) rätt fort, räcker till 0,6 i ladd med en större turbo. Har gjort en liten mod på slaglängden i pumpen från 3mm till 6mm, då räcker soppan hur långt som helst (ryker rejält vid 2kg..). Men för bästa effekt skulle det tunas in med större element såklart.
Mest nöjd är jag med bränsletuningen, har fått helt ok drag i kärran utan att det sotar och ryker. Den går faktiskt bättre än innan jag tunade in bränslet, då rök det sanslöst...
Ska plåta lite imorrn och försöka lägga upp. Tala gärna om intresse finns annars tröttnar jag nog på att uppdatera tråden
Detta är bara ett hobbyprojekt för skojs skull. Försöker inte skapa något perfekt motorstyrdon. Gillar inte att chippa boxar och bygga om mekanisk pump är så dyrt. Nu springer kostnaderna iväg ändå eftersom det testas så mycket och jag har ingen aning om vad jag gör
Bygger in det i en golf tdi, 1z motor och ve37 pump om jag minns rätt
Har fixat så det funkar med tomgång, gaspedal (tps drivebywire), varvtal, varvstopp, bränsletuning och lite smått och gott. Har kört rätt många mil nu och det verkar stabilt och nästan som orginal.
Triggar med en gt101 givare på kamdrevet 44 tänder / 2 varv. Funkar klockrent. Std vag gaspedalgivare.
Man bottnar ur std pumpelement (10mm) rätt fort, räcker till 0,6 i ladd med en större turbo. Har gjort en liten mod på slaglängden i pumpen från 3mm till 6mm, då räcker soppan hur långt som helst (ryker rejält vid 2kg..). Men för bästa effekt skulle det tunas in med större element såklart.
Mest nöjd är jag med bränsletuningen, har fått helt ok drag i kärran utan att det sotar och ryker. Den går faktiskt bättre än innan jag tunade in bränslet, då rök det sanslöst...
Ska plåta lite imorrn och försöka lägga upp. Tala gärna om intresse finns annars tröttnar jag nog på att uppdatera tråden
Senast redigerad av dundersmurfen den mån feb 25, 2013 12:03 am, redigerad totalt 2 gång.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 97
- Blev medlem: mån jan 10, 2011 9:13 pm
- Ort: Burvik
Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.
Fränt! Hade varit bra att vara så datorkunnig som du nuförtiden då allt är datastyrt nu...
w123 8mm mynä om606, compund turbo hx35 vs hx60!
Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.
Intressant! Får du in siffervärden (V), programmerar formler, som sen ger utvärden? Vad behövs för komponenter för att sen "utföra det" som arduinon kommer fram till?
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.
Ja det är impulser och spänningsmätning som tolkar det som behövs. Vanlig 0-5V tps exvis. Sedan drivs ställverket på pumpen av en transistor, som i sin tur drivs av logiksignal från processorn i arduino. Plätt lätt
Man förstår att det tar ett tag för dom som gör riktiga styrsystem att få allt rätt. Bränsletemp lufttemp och motortemp samt atmosfärstryck och spänning i bilens elsystem påverkar massor. Detta blir aldrig i närheten så följsamt och mjukt som orginal, speciellt inte med brutalmoddad pump
Man tappar drastiskt i upplösning med modifierad pump, upplösningen är bara 0-255 på pwmen, ett område mellan 70 och 120 nånting används nu med moddad pump.
På sikt uppgraderar jag nog med en annan pwm krets med högre upplösning (0-4095)
Man förstår att det tar ett tag för dom som gör riktiga styrsystem att få allt rätt. Bränsletemp lufttemp och motortemp samt atmosfärstryck och spänning i bilens elsystem påverkar massor. Detta blir aldrig i närheten så följsamt och mjukt som orginal, speciellt inte med brutalmoddad pump
Man tappar drastiskt i upplösning med modifierad pump, upplösningen är bara 0-255 på pwmen, ett område mellan 70 och 120 nånting används nu med moddad pump.
På sikt uppgraderar jag nog med en annan pwm krets med högre upplösning (0-4095)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.
pump mod
Överblick motorrum
fusk ökar upplösning på pumpstyrningen
virrvarret och en display
Arduinot själv, denna enhet fick några ampere för mycket i sig
Överblick motorrum
fusk ökar upplösning på pumpstyrningen
virrvarret och en display
Arduinot själv, denna enhet fick några ampere för mycket i sig
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: sön jun 14, 2009 1:25 pm
Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.
Hur styr du tändförställningen?
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.
Har inte kommit så långt ännu. Har dock funderat över det. Lite förslag på lösningar skulle uppskattas. Alt 1 låta pumpen sköta det själv, behövs det bytas fjäder då? Man får ju ha en vettig grundinställning som på en vanlig mekanisk pump. Den klarar ju att reglera tändningen själv, tycker uppbyggnaden är lika men fjädern borde kanske bytas?
Alt 2 göra en reglerbar tändkurva genom att styra magnetventilen, men lite småjobbigt att läsa av så man verkligen hamnar rätt. Kan ju inte använda tändpickan på dieselrören Det kommer vi till senare iaf.
Nu vill jag få in lite självlärning för en stabilare tomgång, sedan farthållare
Detta är bara ett hobbyprojekt för skojs skull. Försöker inte skapa något perfekt motorstyrdon. Gillar inte att chippa boxar och bygga om mekanisk pump är så dyrt. Nu springer kostnaderna iväg ändå eftersom det testas så mycket och jag har ingen aning om vad jag gör
Alt 2 göra en reglerbar tändkurva genom att styra magnetventilen, men lite småjobbigt att läsa av så man verkligen hamnar rätt. Kan ju inte använda tändpickan på dieselrören Det kommer vi till senare iaf.
Nu vill jag få in lite självlärning för en stabilare tomgång, sedan farthållare
Detta är bara ett hobbyprojekt för skojs skull. Försöker inte skapa något perfekt motorstyrdon. Gillar inte att chippa boxar och bygga om mekanisk pump är så dyrt. Nu springer kostnaderna iväg ändå eftersom det testas så mycket och jag har ingen aning om vad jag gör
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.
Hemska värld så svårt det är att få till en allt så fint och smidigt som man vill. PID reglering till tomgång, känns omöjligt blir hoppigt eller tvärdör, det är jäkligt finkänsliga med ändå jääääättesnabba ändringar som skall till.
Hur får man till ett smidigt dragläge? ideer? man behöver extrakompensering för att förhindra att den tjuvstannar men utan att det blir ryckigt helst.
Bensinare är rätt smidiga ändå...
Hur får man till ett smidigt dragläge? ideer? man behöver extrakompensering för att förhindra att den tjuvstannar men utan att det blir ryckigt helst.
Bensinare är rätt smidiga ändå...
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.
Nu är inte jag så kunnig på reglerteknik. Men borde det inte gå att med hjälp av varvtalet, varvtalets derivata samt "tps" göra en funktion, som aktiveras under t.ex. 1500 rpm. När man ska iväg och kopplingen släpps upp, sjunker varvtalet fast med samma tps (vilket syns på derivatan). När detta händer ska funktionen skicka till extra soppa. Angående dragläget alltså
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: sön jun 14, 2009 1:25 pm
Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.
Problemet är att när du "overfuel" utan tändförställning, så blir insprutningstiden på tok för lång.
Original går en 1,9tdi på 3-5 grader alfa på låg tomgång, vid fullast 18-20.
Utan tändförställning får du ställa pumpen alfa 20 med ett hemskt knack på tomgång men ett bra vrid då bränslet kommer motorn till nytta i mer än svart rök på höga varv / högt effektuttag.
Den måste jobba med varvtal / bränsle / laddtryck till att börja med.
Original går en 1,9tdi på 3-5 grader alfa på låg tomgång, vid fullast 18-20.
Utan tändförställning får du ställa pumpen alfa 20 med ett hemskt knack på tomgång men ett bra vrid då bränslet kommer motorn till nytta i mer än svart rök på höga varv / högt effektuttag.
Den måste jobba med varvtal / bränsle / laddtryck till att börja med.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.
Men visst höjer pumpen tändningen på varv genom interntrycket? Jag är medveten om problemet med att insprutningen tar för lång tid. Större pumpelement som får in önskad mängd på kortare tid är rätt väg att gå, kanske måste man byta spridarspetsar också.
Om du orkar förklara hur pumpen själv hanterar tändförställningen. Och hur det är tänkt att ecun ska lägga sig i så lyssnar jag mycket intresserad
Har funderat över om man kan byta fjädern som håller mot plungen till tändförställningen så det sköter sig själv likt en mekanisk pump.
Om du orkar förklara hur pumpen själv hanterar tändförställningen. Och hur det är tänkt att ecun ska lägga sig i så lyssnar jag mycket intresserad
Har funderat över om man kan byta fjädern som håller mot plungen till tändförställningen så det sköter sig själv likt en mekanisk pump.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: sön jun 14, 2009 1:25 pm
Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.
Nej VP37 höjer inte omställningen via varvtalet /interntrycket, den MÅSTE taktas för att fungera.
Utan spänning, full omställning direkt, ej justerbart. +12V har du 3-5 grader.
Pumphuset & tryckpump/reglerventil är så konstruerat att det inte går att byta fjäder och få det att fungera.
Det är ett reglerat läckage som sköter om det via taktventilen.
Pumpen rasslar upp i 10 bar interntryck vid 1000 rpm, håller det konstant till 4500rpm. En mekpump börjar på 1 bar, trycket & omställningen ( som justeras med fjädertryck) följer med varvtalet upp till 6-8 bar.
Anledningen påVP37 är att ventilen sköter tändförställning, ECU hämtar info från NBF ( spridare) och varvtalsgivare, ( TDC) skillnaden = alfa)
exempel. Låg tomgång, 0% pådrag, 800 rpm, ecu taktar 80%, 6-11mg /fuel ger ca 3-5 grader alfa,
fullast, 100% pådrag, 45mg fuel, ecu taktar 10% ger 19-20 grader vid 3500 rpm.
Blev det lite klarare?
Utan spänning, full omställning direkt, ej justerbart. +12V har du 3-5 grader.
Pumphuset & tryckpump/reglerventil är så konstruerat att det inte går att byta fjäder och få det att fungera.
Det är ett reglerat läckage som sköter om det via taktventilen.
Pumpen rasslar upp i 10 bar interntryck vid 1000 rpm, håller det konstant till 4500rpm. En mekpump börjar på 1 bar, trycket & omställningen ( som justeras med fjädertryck) följer med varvtalet upp till 6-8 bar.
Anledningen påVP37 är att ventilen sköter tändförställning, ECU hämtar info från NBF ( spridare) och varvtalsgivare, ( TDC) skillnaden = alfa)
exempel. Låg tomgång, 0% pådrag, 800 rpm, ecu taktar 80%, 6-11mg /fuel ger ca 3-5 grader alfa,
fullast, 100% pådrag, 45mg fuel, ecu taktar 10% ger 19-20 grader vid 3500 rpm.
Blev det lite klarare?
Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.
Jag håller på med en BMW TDS som jag skulle vilja styra EVRY mod med en arduino, har ni några tips och idéer hur jag ska göra? Jag är novis inom området! Och mycket tacksam för svar.
Också mycket nyfiken hur det går med projektet? Får du till det på ett bra sätt?
Också mycket nyfiken hur det går med projektet? Får du till det på ett bra sätt?
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Testar fram en motorstyrning till diesel.
Bilen går fint i daglig trafik fortfarande. Har funkat utan hicka nåt år nu. Det är lite grovhugget och massa finlir som jag skulle vilja fixa men inte hinner med. Har för många projekt.. Men funkar gör det.
I framtiden så tänkte jag göra ett litet datorprogram som man justera parametrar live. Lite mätare och tjafs för att snoffsa till det. Tändkurvor och map vs rpm bränslekurvor.. Men det är ett lite större projekt som kommer ta tid..
Jesper: Det är väl inget att du behöver ett arduino till? Man använder ju bara en potentiometer så är det ju ställbart. Har du någon mer specifik fråga så hojta bara.
I framtiden så tänkte jag göra ett litet datorprogram som man justera parametrar live. Lite mätare och tjafs för att snoffsa till det. Tändkurvor och map vs rpm bränslekurvor.. Men det är ett lite större projekt som kommer ta tid..
Jesper: Det är väl inget att du behöver ett arduino till? Man använder ju bara en potentiometer så är det ju ställbart. Har du någon mer specifik fråga så hojta bara.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl