Nissan Skyline V8

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Simonols
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:31 pm
Ort: Småland

Nissan Skyline V8

Inlägg av Simonols »

Kanske dags att skriva ihop en liten projekttråd :D

Jag köpte hem min bil från Japan med hjälp av Kent på Japcity,Detta var i början på 2007. Vi vann varjefall en r33 gts25t årsmodell 1997 på auktion som såg ut såhär.
Bild
Bild
I princip helt orginal förutom Hks insatsfilter, Avgassystem och Works fälgar.

Alla som handlat bil från andra sidan jorden att varje dag är en pest och pina när man måste vänta haha :wink: Tids nog kom den till Kents bror i England där den stod nån månad innan något hända pga nån strejk eller liknande på deras "transportstyrelse" Fick några bilder där den stod i England.
Bild
Bild
Bild

När den väl kom till Sverige där på sommaren så gjorde jag en tillfällig registrering på den för att kunna köra den sommaren. Enda jag gjorde på bilen var att byta ut filterboxen mot ett apexi filter och satte dit en kolfibergrill.
Bild
Bild
Bild

Tog väl aldrig riktig tag själv i inreggningen, Så jag tog kontakt med Micke J på Superior Imports som hjälpte mig att regga bilen.
Efter att ha fått den inreggad var jag tvungen att bygga om mina orginallyktor för att kunna fortsätta besikta bilen. Köpte först på mig Bmw e34 lyktor för att använda projektorerna men kom fram till att jag tyckte dom var för stora och klumpiga. Hittade ett företag i Taiwan som tillverkade små och smidiga projektorer så jag testade köpa hem från dom. Tyckte dom var betydligt smidigare så efter lite klippa ock klistra med ett par orginalreflektorer vart resultatet såhär.
Bild

Inför nästa besikting hade det rostat hål i avgaset som satt på. Det hade någon gammal skada från att japanen som haft den backat in i något. Köpte hem ett nytt avgas med lite bättre sound. Bytte även frontpipe och till 3 tums racekatt.
Bild


Ville även göra något åt väghållningen så började leta coilovers. Ville inte lägga så mycket på det så jag hittade ISC i Taiwan och köpte hem såna. Har använt dom i ca 1 sommar men har inte någon bild från bytet tyvärr. Är dock nöjd med dom det lilla jag hunnit testa dom på gata.

Började lessna lite på orginallooken så jag köpte hem en kolfiberhuv och baklucka. Har dock bara monterat bakluckan. Vart en liten fläck på den nästan direkt så jag tror det skulle behöva klarlackas innan jag börjar använda det så därför har det inte blivit av att jag monterat huven.

Bilen har stått i ett vanligt parkeringsgarage därför har man vart lite begränsad med utrymme att kunna göra större saker.
Vi fick tag på ett större garage med bättre möjligheter att skruva. Började därför fundera hur man skulle göra med motorn. Tänkte först plocka ur orginalmotorn och bygga vidare på den med smidda grejer. Började snegla lite åt rb30 och funderade seriöst på att köpa en sån istället och bygga på. Kul med större motor och lite mindre turbolagg. Jag tycker dock det är rätt dyra delar till rb motorerna och att dom verkar rätt sköra trots att man byggt efter konstens alla regler började därför kolla mer åt v8 hållet. Man har ju sett endel 200sx som gjort detta swap och fungerat bra. Det sticker säkert endel i ögonen på endel att inte använda en japansk 6a med turbo men magkänslan känns helrätt med detta.

Här är den inrullad i nya garaget.
Bild

Jag ringde till sfro för att kolla om det var möjligt att regga bilen med en Cheva Ls motor. Alumotorerna som sitter i tex corvette och camaro är tyvärr lite för effektstarka. Med lite efterforskning hittade jag Chevrolet LM7 som är en närbesläktad motor men som har gjutjärnsblock istället och väger därför lite mer. Denna motor har varjefall ca 285hk orginal och ska gå att regga med. Så jag letade rätt på en LM7 på en skrot i Jönköping som vi stack och hämtade.
Bild
Den kommer ifrån en Chevrolet Suburban -99
Dessa motorer är såpass lika alumaskinerna som ls1 och ls2 samt dom andra i ls-familjen att man kan plocka det mesta mellan dom som toppar, vev, kam mm mm.

Behövde en bra växellåda också så började leta efter en 6växlad t56 från Camaro,Trans am eller Firebird men hittade inget intressant. Dom få som fanns i Sverige kostade från 20.000 och uppåt för begagnade. Jag hittade efter lite sökande en växellåda från Tremec som heter t56 Magnum och är 6 växlad. Det är en eftermarknadslåda baserad på Tremec Tr-6060 som sitter i tex, Cadillac Cts-v, Camaro ss, Dodge Viper srt10, Mustang gt500 mm. T56 Magnum är varjefall specad att klara 950Nm från fabrik så lite stryk borde dom väl tåla :)

Efter lite letande på nätet så hittade jag en firma som heter American Powertrain som var villiga att skicka med flyg till Sverige. Hem kom 2st lådor med grejer och såhär ser varjefall växellådan ut.
Bild
Bild
Den andra lådan innehöll sprängkåpa, skruvar och lite andra smågrejer.

För att det ska vara möjligt att regga den som ombyggt fordon måste även bromssystemet bytas ut och bakaxeln. Jag hittade en r32 gtrbakaxel här på forumet till salu. Det krävs endel ombyggnad för att få dit denna på en gts25t. Dom har ca 3mm grövre drivaxlar så för att få plats med dom fick jag inhandla bakre gtr hubbar. Dom har även 6 bultad kardan istället för som orginal 4 bult.

Jag har börjat greja med bakvagnen för att få klart den först.
Såhär såg den ut när jag började greja.
Bild
Bild
Bild
Bild
Här var det tomt :D
Bild
Bild

Min pappa hjälpte mig att blästra och måla själva ramen som ser ut såhär nu med en halvmatt färg.
Bild
Bild

Har satt dit driftworks bussningar och håller på med bärarmarna nu byter även alla dom bussningarna till driftworks. Vill även bli av med hicas så köpte ett bycas från conceptua.
Bild

När jag fått dit bakvagnen igen så är tanken att sänka ner den och börja lyfta ur motorn.

Har börjat lite med utseendet med men kommer nog försöka få klart motorn och det först.
Men testade montera ett par nya speglar och mina breddade framskärmar lite.
Bild
Bild

Skärmarna är bara dithängda och inte ditskruvade med nån skruv alls
Bild
Bild
Bild

Har börjat rensa den invändigt med och testade ställa i min Sparco Evo 2 Plus
Bild



Till detta har jag ett par Crossfactory bakbreddare som ska bredda ca 60mm per sida. Här är 2 två bilder från tillverkaren
Bild
Bild

Här en Top secret front och en orginal gtr vinge. Funderar lite på vad jag ska köra med för sidokjolar och bak men lutar åt ett par topsecret kjolar och en kolfiber diffuser. Jag gillar time attack stuket men vi får se vart det slutar. Börjar nog med motorn först.
Simonols
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:31 pm
Ort: Småland

Re: Nissan Skyline V8

Inlägg av Simonols »

Har gått och dragit på mig världens förkylning och en liten överansträngning i ryggen så blir inte så mycket gjort i garaget :(
Fick dock ett enormt sug att testa hur det kan se ut med skärmbreddningen så stack en sväng och testade lite.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Var ganska svårt att ta en bra bild på hur det ser ut men jag tror det kan ge ett litet hum om det varjefall :D
Tog en bild med tumstocken från ytterkanten på orginalskärmen till ytterkanten på nya skärmen ca 6cm per sida.

Bild

Har köpt en s14 framvagnsbalk och hooker motorfästen/växellådsfäste för Nissan.
En intressant artikel jag hittade om "lillebror" till min motor om någon är intresserad av att läsa där dom plockar 1200hk med orörd botten. http://www.hotrod.com/techarticles/hrdp ... ng_theory/
BeerBringer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön nov 15, 2009 9:41 pm

Re: Nissan Skyline V8

Inlägg av BeerBringer »

Tror inte subframen passar på din bil utan offset bussningar.

Z32, S13 och R32 har samma "bultmönster" på subframen.
S14, R33 och R34 har ett nyare bredare bultmönster.

Det är dessutom lite synd att använda en R32 subframe då den har sämre geometri än din R33 subframe.
För mycket anti-squat.
Simonols
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:31 pm
Ort: Småland

Re: Nissan Skyline V8

Inlägg av Simonols »

Jag har ju s14 balk och en r33. Vet att s14 balken passar rakt i r33 då dom som har s14 och kör rb25 kan använda r33balken rätt i.

Jag har inte bytt till r32 subframe då jag kör med r32 klump,drivaxlar och hubbar i min orginal r33 subframe :)
BeerBringer
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: sön nov 15, 2009 9:41 pm

Re: Nissan Skyline V8

Inlägg av BeerBringer »

Det förklarar saken.
S14 blir ju bra då du blir av med hicasen.
MarcusM
För mycket laddtryck
Inlägg: 292
Blev medlem: tis maj 24, 2011 2:31 pm
Ort: Kvidinge

Re: Nissan Skyline V8

Inlägg av MarcusM »

Hehehe, jänkeåtta i en japanare :) De e rätta takter
Användarvisningsbild
S_Osterdahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: Nissan Skyline V8

Inlägg av S_Osterdahl »

Trevligt projekt !
Jag vet en som kanske är intresserad av din sexa om den ska säljas.
Kontakta denna snubben om den ska säljas:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=256702
Han håller på att laga upp en R33 GT-R som varit stulen och dumpad i skogen.

Har en annan fråga, hur fungerar styrningen bak ? har du koll på det ?
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Simonols
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:31 pm
Ort: Småland

Re: Nissan Skyline V8

Inlägg av Simonols »

BeerBringer skrev:Det förklarar saken.
S14 blir ju bra då du blir av med hicasen.
Japp det blir nog bra :)
MarcusM skrev:Hehehe, jänkeåtta i en japanare :) De e rätta takter
Hehe kul att du gillar det :)
S_Osterdahl skrev:Trevligt projekt !
Jag vet en som kanske är intresserad av din sexa om den ska säljas.
Kontakta denna snubben om den ska säljas:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=256702
Han håller på att laga upp en R33 GT-R som varit stulen och dumpad i skogen.

Har en annan fråga, hur fungerar styrningen bak ? har du koll på det ?
Jag vet inte i dagsläget om jag ska göra mig av med orginal 6a eller hur det blir. Har dock en extra växellåda som jag ev ska sälja.

Hicas (4hjulsstyrning) är en liten elmotor på bakaxeln med styrarmar som styr några grader på bakhjulen :)
Simonols
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: sön jun 29, 2008 9:31 pm
Ort: Småland

Re: Nissan Skyline V8

Inlägg av Simonols »

Lite dåligt med uppdateringar här pga jag inte har någon dator så blir inte så bra med bilderna. Har stått lite still i bygget rätt länge pga personliga skäl men nu har jag varjefall bytt garage och börjat riva i bilen igen.

Har rensat ur det mesta av inredningen inklusive instrumentbräda, för att plocka ur ac och lite annat fix där bakom + att det är smidigare att koppla elen. Har dock ingen bild på det men är helt plåtrent invändigt förutom innertak som sitter kvar. Nån kanske har tips hur man lättast får ur det?
Börjat skrapa lite asfaltsmatta och det måste ju vara bland det tråkigaste man kan göra så ska försöka få tag i torr-is så man kan slå bort det istället.

För att det ska gå att registrera bygget som ombyggt fordon måste bromssystemet bytas. Jag har därför köpt på mig ett par bromsok som jag ska köra med fram. Måste bara tillverka adapterplattor och köpa främre skivor som är ca 350mm

Bild
Bild

Detta är 6 kolvs brembo ok och flaskan bredvid är 1,5l. Kommer köpa på mig matchande 4 kolvsok med 330mm skivor att köra med bak. Väntar även in en lite roligare färg som dom ska lackas med.
Kommer köra med HEL stålomspunna slangar till det.

Satt dit ett par nya kolfiberspeglar när jag endå var igång
Bild

Tvättat rent bakaxelklumpen med 2 vägs tomeidiff till r32 gtr som jag tänkte köra med.
Bild
Bild

Några matchande drivaxlar
Bild

Grundmålat en motorbalk med epoxygrund som ska skydda lite mer mot rost och slag.
Bild


Det var nog allt phju jobbigt att skriva på ipaden :)
Skriv svar