Hej!
Fick tag i en 240 med en B23 med dubbla weber 45or på. Gick finfint när jag hämtade den, men soppapumpen läckte som ett såll så jag bytte ut den mot en facet-kopia från feltema. Problemet är nu att bilen inte startar.
1 - När jag skulle koppla in den tog jag gamla, vad jag trodde var, plusmatningen, men den visade sig vara jord vilket är jättemärkligt. Sagt och gjort så kopplade jag in den direkt på batteriet för att få igång den men bilen vill inte starta ändå. Ger en sådan pump rätt soppatryck utan regulator för webrarna? Det luktar soppa och förgasarna blir blöta.
2 - Jag utgår från att chassit på pumpen skall ha jord och den enda kabel som finns på den skall ha 12V?
3 - Är det på något sätt kopplat orginal så att soppapumpen "måste" gå den normala vägen för att bilen skall starta? Känns långsökt men man vet ju inte...
/ Nicklas
Skickat från min Sony Tablet S via Tapatalk 2
Startproblem B23 med weber45 efter soppapumpsbyte
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Startproblem B23 med weber45 efter soppapumpsbyte
Nicklas Fröberg
Re: Startproblem B23 med weber45 efter soppapumpsbyte
tja du lär väl först och främst veta vilket tryck pumpen ger? Ett par förgasare klarar sig på typ 0.3 bar och ger pumpen mer än det så lär det väl regleras. Annars flödar dom över och du dränker motorn.............
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Re: Startproblem B23 med weber45 efter soppapumpsbyte
Precis..troligen så ger Biltema-pumpen för mycket tryck så du måste köpa en tex en bräsletrycks-regulator typ Filter King för att reglera ner trycket till 0.28 eller därikring..den gamla pumpen kanske var en carter p4070 så du hade det rätta trycket tidigare utan regulator ? själv så kör jag med både en Carter P4070 o en Filter king ..kan ju vara bra med ett riktigt filter också..: )
S
S
VÅGA VÄGRA OHC!!
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Sv: Startproblem B23 med weber45 efter soppapumpsbyte
Nu har jag inte bilen i närheten men jag vill minnas att det sitter ett filter King på. Men detta kanske måste anpassas efter soppapumpen?
Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
Nicklas Fröberg
-
- För mycket laddtryck
- Kontakt:
Sv: Startproblem B23 med weber45 efter soppapumpsbyte
Problemet löst. Glapp i säkringsdosan. mkt riktigt så satt det en filterking på så nu är det bara lufta bromsar och vänta på töväder så man kommer ut ur garaget...
Nicklas Fröberg