Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Magic thomsson
Forumsberoende

Re: Nya 2150 bygget

Inlägg av Magic thomsson »

Tack Niklas och Erland för omtanken. :thumbright: känns bra med stöd.
Det där med självmedicinering med alkohol har jag provat och det funka som du sa inge bra, innan jag kom igång med rehabträningen för ryggskottet drack jag mycket för o dämpa ryggsmärtorna och fly verkligheten,och mitt problem va att börja jag dricka kunde jag inte sluta dricka,tog jag 1 öl kunde det sluta med att jag va full i 5 dagar :( . Börja jag dricka slutade jag inte förens sent på söndag kväll att dricka,och sen va jag bakfull som fan till onsdag kväll.Då när jag va uppe i drickandet tyckte jag inte jag hade nåt problem,jag förnekade det för mej själv,det har jag kommit fram till nu i efterhand när jag har slutat dricka,nu har jag varit nykter i över 2 år :D
Tror att jag kan tala om problemen lättare av att jag kunde sluta med alkoholen,mitt självförtroende stärktes nåt fruktansvärt av det.
Fick andra perspektiv och värderingar på livet när jag slutade dricka och träna regelbundet och blev smärtfri.Jag blev frisk helt enkelt :)
Tror o hoppas det hjälper mej återhämta mej lättare nu av det tråkiga som hänt.
Det gick så långt med mina ryggproblem så min chef och min läkare jag fick på företagshälsovården skrev ett brev till försäkringskassan och frågade om kassan kunde stå för halva min lön under en månad så skulle jag få en egen tränare på företagshälsovården för o kunna rehabträna 4 timmar om dagen i 1 månad o sen skulle vi göra en utvärdering.vi fick till svar av försäkringskassan att dom inte hade pengar till halva lönen 1 månad och att om jag inte kunde sköta mitt jobb skulle jag byta jobb till nån lättare.
Hur som helst så fick jag hjälp igång med olika övningar för o stärka ryggen o magen av företagshälsovården.
Min kotknackare hjälpte mej också med tips hur jag skulle stärka upp kroppen,kan säga jag va väldigt överviktig då runt 2004-2006 innan jag börja träna.Men när man fick nobben av försäkringskassan fick man verkligen att komma till insikt att blir man sjuk får man dålig hjälp att komma tillbaka,man får hjälpa sej själv till mesta mån.
Så tänk er för innan ni sliter ut er på jobbet,vem tackar er för att man sliter ut sej?Ett hårt samhälle vi lever i nu.6 veckor tog det innan jag fick tid hos en kurator att tala med här i Torsby nu när jag gick in i väggen,på 6 veckor kunde ju nån ta livet av sej,som tur va har jag telefonkontakt med min sambos kurator från Karlstad sjukhus :)
Så ta det lugnt o ta hand om er tipsar jag så ni kan jobba tills pensionen.Nu snart ska vi åka o gratta min brors dotter som fyller år o äta tårta :D
Roger (Magic T) Thomasson
Karl V
Forumsberoende

Inlägg av Karl V »

Starkt att du skriver om vad som händer och jag hoppas och tror att det kommer göra det lite lättare för dig.

Jag känner igen din beskrivning av "det sociala skyddsnätet", har en närstående som har varit sjukskriven på deltid under många år efter en mc-olycka. Det är otroligt vilken insats det krävs för att få vård av kvalificerade läkare och kliniker sen ska man samtidigt orka med att bråka med försäkringskassan för att få stöd.

När halvtidsarbetet sliter så hårt på kroppen att det är sängdags efteråt är det svårt att klara av "jobbet" med vården och försäkringskassan, dessutom ska det rehabtränas för att man ska bli bättre.

Lägger man sen på en depression som kommer av den situationen och nya kontakter med psyk som är förvånandsvärt osmidiga då det kommer till kontakt med deprimerade personer så är jag förvånad över att så någon blir bra av att "få hjälp" av vården.

Jag hoppas du har någon som kan ge dig stöd när det blir besvärligt med kontakterna med försäkringskassa och liknande.

Lycka till med allt!

/Karl
Magic thomsson
Forumsberoende

Ja sjukvården är hemskt underbemannad och läkarna har knappt tid o tala med patienterna innan nästa patient ska in o få en diagnos o medicin.Känner att kuratorn iaf tar sej tid o lyssna på vad man säger så man får reda på det egentliga problemet och lösningen på hur man ska bli bättre,doktorerna tycker jag har en förmåga o skriva ut tabletter ist för o ta tag det riktiga problemet.Min mor är föreståndare på ett äldreboende och det finns knappt ekonomi till riktig mat för dom gamla,sjukt hur det blivit i kommuner.Dom är så underbemannde på äldreboendet så en anställd fick inte ledigt en halv dag för o gå på begravning sa mor. :shock:
Min sambo har blivit skapligt bra nu så hon har hjälpt mej med pappersjobbet till sjuk kassan mm,först va hon helt borta 5-6 veckor,sen tog det mej :(
Tack för lyckhälsningen Karl :)
Karl V
Forumsberoende

Inlägg av Karl V »

Det där med orken kommer och går, min närstående skulle med och handla när det var som värst och när hon fått på sig kläderna var orken slut så då var det bara att krascha i sängen. Instruktioner längre än en mening kunde hon inte processa och inte skilja på höger och vänster.

Det blir bättre, finns nog ett syfte med att inte orka göra något i de lägena för energin går åt att hantera det som finns inombords.

/Karl
Magic thomsson
Forumsberoende

Ja det känner jag igen,i fredags skulle jag o sambon åka o köpa en present till brorsdottern,men jag mådde sämre o sämre närmare affären så jag kunde inte bli me in o kolla vad hon skulle få så jag satt i bilen o vänta.Man blir folkskygg och nervös på nåt vis.
Sista bilderna på bromsskivorna och det fick min sambo lägga in åt mej här,stubinen är så kort så minsta motgång eller tjafs håller man på att explodera typ.Max 35-45 min om dagen orkar man göra nåt vettigt nu,vissa dagar inget alls,korta lugna promenader med hunden eller hämta en kärra ved i vedskjulet består dagarna av,o sen ligga o kolla på nån film o halvsova o vända sej fram o tillbaka i soffan o må illa.
Jag talade med en kompis som va i samma sits som mej förra året o han börja jobba halvtid efter 5-6 veckor så jag hoppas jag piggnar i snart :)
Magic thomsson
Forumsberoende

Lägger in några folkracebilar jag haft om ni inte misstycker.
Strokad b20 med h3 kam solex 45 or mm.
Bild
Bild
Körde in i ett räcke när jag låg 2 a i a final.
Bild
Sen så riktade jag och byggde ny front och lyckades vinna nästa tävling jag körde med bilen :D
Här är bilen igen med ny front,hade inget kort framifrån.
Bild
Första bilen jag hade med servo,den bilen neråt.Den köpte jag dellorto 40 på tradera till och gjorde iordning en 405 topp med större ventiler och en köhler 7 a kam,första tävlingen med den blev jag 2 a i a finalen och vann norra värmlandscupen 2009 totalt,sen åkte jag med den i Östmark och blev 2 a i a finalen igen och blev av med bilen till Norge,inte sett den sen.
Bild
En riktig festivalbil med 2,5 underdel,cat cam,48-40 topp,weber 45 or,bromsad till 232 hk,tyvärr gick en ventil av sista träningen innan jag skulle köra festivalen i höljes 2010 så jag fick slänga i en 2,3 med 530 topp för o kunna åka.
Bild
Kan tyckas att dom bilarna är lite påkostade för o vara folkrace,ja det är dom också,men dom första åren hade jag mycket dåliga bilar och va ofta långt ner i resultatlistan innan jag kunde hålla mej på banan,och saab åkarna började få bra fart i bilarna så skulle man hänga med va man tvungen o ha bra bilar om man körde volvo,så sista 5 åren la jag nog bara bud på bilar med typ weber eller dellorto,jag va trött på att inte hänga på saabarna på rakorna,och ofta fick man lägga bud på dom som hade motorhaveri för o kunna få nån,dom som höll ihop va det ju jättemånga bud på.
1 bil jag haft med dellorto på slapp jag renovera motorn på,den köpte jag i Fredriksberg 2009.19 bud va det och jag la 1 :)
Senast redigerad av Magic thomsson den ons mar 13, 2013 6:35 pm, redigerad totalt 2 gång.
Magic thomsson
Forumsberoende

Bild
Här fann jag bild på min vägbil jag hade med b20 underdel från kg trimning,steg 4 topp från din rallybutik,köhler kam,dellorto 48,lamelldiff mm,193 hk.

Sen min absoluta favorit :D min 142 a folkracemotor med strokade b20 lågfriktionsmotorn på,smidda kolvar,galant stakar,lättade lyftare,lättade polerade vipparmar,lättade insugnings ventiler,boa 5 kam,ståldrev,topp med 46-38,5 ventiler,weber 45 or,timo steg 3 grenrör,skelett svänghjul,turbo tryckplatta och m45 växellåda.223 hk bromsad.Gassvar som inget jag nånsin byggt förut eller senare. :shock:
Bild
Bild
Enda bilen jag verkligen saknar,försvann till Norge 2006,talat med han i Norge som köpte den av mej i höljes o han körde 5 år med den på klubbmästerskap innan han blev av med den på vanlig tävling,jag körde också många år på klubbtävlingar innan jag blev av med den 2006 så den gick mycket och problemfritt den motorn.Allt måste verkligen ha passat ihop bra i den motorn för den röt till som en rc motor när man gasade :D
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Kul med lite fr bilar, den andra kombin uppifrån.. Det var inte möjligtvis i Arboga du smällde den, för typ 2-3 år sen? :)
Tommy Landholm
Magic thomsson
Forumsberoende

Nej Arboga har jag inte kört nån gång i,hållit mej mest i norra Värmland,körde in i räcket på hemmabanan i Östmark med den kombin,köpte den 2007 tror jag i höljes av Håkan persson från laxå,han fick motorras i höljes så det va bara 4 bud på den,jag köpte den och byggde ny motor till den.
Den gick jättefint,här är en länk till youtube där jag kör den http://www.youtube.com/watch?v=iaBIg4gatAs :)
Användarvisningsbild
Perfix
För mycket laddtryck

Inlägg av Perfix »

Ja det var balla bilar. Hoppas skruvarglädjen kommer tillbaka snart.. Snart börjar det ju bli behagligt väder ute med att hålla på med bilar och doningar :D
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Ok ok, ruskigt lik en bil jag tänkte buda på där för ett par år sedan! Också räckessmälld :P
Tommy Landholm
Magic thomsson
Forumsberoende

Regnade det rejält den dagen?det gjorde det den dagen jag smällde den,det va så slirigt i leran så jag kom lite fel och touchade först räcket på innern,sen fick jag en retur som inte gick att styra upp i leran så jag smällde räcket på yttern i nästa kurva.
Jag har faktiskt film på det i datorn,kanske skulle lägga upp det på tuben? :D
Jag hade redan lagt upp det ju http://www.youtube.com/watch?v=n4W-crA0QoE
Jag fann en film från höljes där jag åkte med bilen efter jag byggt ny front,men det fränaste tycker jag är Morgan jönsson som blir 2 a i heatet som kör om på yttern i målkurvan.http://www.youtube.com/watch?v=vP6GBpxBHec
TobbeJohansson
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av TobbeJohansson »

Tjena. Rolig tråd att följa måste ja säga!

Jag kommer ihåg väg142an från någon gammal motorbörsen :thumbright:
Hur mycket va b20 strokad till i folkracebilen?
Trevligt med lite gamla bilder :thumbright:
Mvh Torbjörn

Diesel Power
Magic thomsson
Forumsberoende

Tjena,roligt att du tycker det :) du måste ha bra minne av bilar du sett för jag hade faktiskt den i bilsportbörsen :D
En kille från Kongsvinger köpte den för 20 000.Va många år sen men jag vet jag har den tidningen liggande,prenumerar på bilsportbörsen.Ja nu heter den väl rally racing nån ting tror jag.
B20 in va på 86 i slag och 2336 cc vill jag minnas.
Magic thomsson
Forumsberoende

Perfix skrev:Ja det var balla bilar. Hoppas skruvarglädjen kommer tillbaka snart.. Snart börjar det ju bli behagligt väder ute med att hålla på med bilar och doningar :D
Ja man hann ju med några bilar under 19 år i folkracebranschen :lol:
Åkte mycket med dubbla su och weber 36-36 med en 145 a.Synd att jag inte har nåt kort på 145 an jag hade,den fick jag behålla flera år,det va den jag börja köra upp mej med och kom till finaler i.Den mosade jag i höljes för en massa år sen,fick en liten knuff så jag stumsmällde in i en stum jordhög vid första posteringen så det svarta för ögonen,motorfästena gick av o tryckte in motorn i torpedväggen,bilen blev aningen kortare.Jag rikta upp den provisoriskt o åkte några tävlingar till men den blev inte bra så jag skrota den.Såg på en pokal jag vet jag vann b-finalen på en 2 dagars tävling i Östmark med 145 an,2001 stod det på pokalen .
Nja jag e trött o seg än så det blir inte mycket gjort på dagarna än,börjat tänka lite positivare iaf efter samtal med kuratorn mm :)
Skriv svar