trimning av B230f?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
nalle
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån dec 19, 2005 12:04 am

trimning av B230f?

Inlägg av nalle »

Hejsan!

Har köpt mig en 245 GLT -89 emd B230f motor.

Nu skulle jag vilja trimma den lite, stoppa i annan kam etc...Är inte så insatt försöker förstå vad som är bäst till vad osv.

Detta är min första bil och jag ska använda den för: strippenkörning, lite gatbus etc...siktar på 150-180hk och så mycket vrid som möjligt.

Tid har jag ganska så bra med och som student har man inga maffiga inkomster.

Därför skulle jag vilja ha lite hjälp. :lol:

alla tips är välkomna :D

MVH/ Björn Ekman!
Senast redigerad av nalle den tis maj 02, 2006 5:40 pm, redigerad totalt 2 gång.
Eric Wiklund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1711
Blev medlem: fre apr 02, 2004 5:08 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Eric Wiklund »

du måste berätta va du har för några mål med bilen...
hur mycket du kan tänkas lägga ner i både pengar och tid..
Utför provtryckning av tryckplattor
070-3367069
nalle
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån dec 19, 2005 12:04 am

Inlägg av nalle »

första inlägget editerat. :wink:
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

H-kam, portad å planad topp, extraktorgrenrör, större system, större spridare och sportluft filter är en rätt bra början
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

BYTT VEVSTAKER :arrow: dom som er i er bare 9,5mm skaft :evil:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Bengan
För mycket laddtryck
Inlägg: 318
Blev medlem: ons nov 23, 2005 10:56 am

Inlägg av Bengan »

nog lär vevstakarna palla 150-180 hästar sugmotor
"det är meningslöst att argumentera med idioter eftersom dom drar ner en till deras nivå och slår en med erfarenhet."
nalle
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån dec 19, 2005 12:04 am

Inlägg av nalle »

nu har jag kikat runt lite angående topp och kammar....

passar topp från B23E på B230F motorn med en H-kam elelr K-kam?

fortsätt komma med olika recept etc... :D
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

melkutts rekommendation låter bra. men med H kammen är justerbart kamdrev mkt viktigt vad jag förstått, om du vill ha mkt vrid.
nalle
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån dec 19, 2005 12:04 am

Inlägg av nalle »

Nu har jag fått tips om ett trevligt recept :) :

531 topp
extraktor grenrör
sportsytem
sportluftfilter
V-kam

vad säger ni om detta?
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Kan ej ut tala mig om kammen, men annars låter det som en rätt trevlig motor.
Men du kan försöka att få tag på en luftmängds mätare från någon stor BMW och sätta i "volvo" elktronik i den.
Kanske lite överdrivet på din motor men den flödar bättre..
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
nalle
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån dec 19, 2005 12:04 am

Inlägg av nalle »

ok, joo låter som en bra ide..men kan man ha för stor lmm ?

Är spridarbyte något att fundera på? :?
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

nä det är lungt, det är ju spjället som reglerar luftmängden.
jo det är bra att byta spridare så dom inte bottnar..
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Fastmoving?
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons feb 08, 2006 8:09 pm
Ort: En liten by utanför Piteå

Inlägg av Fastmoving? »

B230F har inte luftmängdsmätare, den har luftmassemätare. Ganska stor skillnad, den ena har klaff o den andra har en värmetråd som mäter luftmassan= de går inte att byta ut.

Byter du spridare så är det två saker att tänka på, om de nya spridarna är låg- eller högohmiga, och att för att du inte ska få en bil som går fett hela tiden så blir det antingen att progammera om insprutet= dyrt, eller enklare bygga om LMM:en för att passa spridarna. Orginalspridarna räcker dessutom bara till ca 155hk, så byta blir det nog hursomhelst.
Jag har själv byggt om LMM:en, beskrivning finns här:
http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=30773
Och här lite tips:
http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=29990

Är det mer du funderar på så hjälper jag gärna till.
Kör:
-97 Volvo v90

-88 Volvo 740GL
Orginal...nä.
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

visst rackans ja. b230f har ju luftmassemätare..
men dom ska också gå att bygga om, är ej säker på hur man gör men det sägs att det ska gå.
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
nalle
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: mån dec 19, 2005 12:04 am

Inlägg av nalle »

Grymt bra svar av er alla, verkar få ett humm om prylarna nu :P

lmm = luftmassemätare eller luftmängdmätare? :?
Skriv svar