Förbättra extratorgrenrör
Förbättra extratorgrenrör
Svårt att veta om detta hamnat rätt. Har sökt en del men hittar inte nå't vettigt.
Jag har en 2.4+L cih motor som jag håller på att skruva ihop. Har sen tidigare ett extraktorgrenrör, förmodligen
ett "röret 1". Det är förmodligen en 70-tals rör anpassat för en dåtida 2L spis.
Hur skulle man kunna förbättra/ändra ett sånt rör för att passa en hyffsat potent 2.4L motor ?
Jag har inget program för uträkning, och är för snål (i dagsläget) för att köpa ett Martelius rör.....
En bild på ett antikt grenrör.
http://s704.beta.photobucket.com/user/M ... 0507844962
Jag har en 2.4+L cih motor som jag håller på att skruva ihop. Har sen tidigare ett extraktorgrenrör, förmodligen
ett "röret 1". Det är förmodligen en 70-tals rör anpassat för en dåtida 2L spis.
Hur skulle man kunna förbättra/ändra ett sånt rör för att passa en hyffsat potent 2.4L motor ?
Jag har inget program för uträkning, och är för snål (i dagsläget) för att köpa ett Martelius rör.....
En bild på ett antikt grenrör.
http://s704.beta.photobucket.com/user/M ... 0507844962
Senast redigerad av stalle den fre jan 24, 2014 7:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Re: Förbättra extrakorgrenrör
har du provat det här röret på din motor än?
Hur vill du att din motor ska vara i registret?
10 cm kortning eller förlängning på sekundärrören gör 200 varv upp eller ner i båda ändarna av varvtalsregistret.
Vad har du för avgassystem efter grenröret?
Erland
Hur vill du att din motor ska vara i registret?
10 cm kortning eller förlängning på sekundärrören gör 200 varv upp eller ner i båda ändarna av varvtalsregistret.
Vad har du för avgassystem efter grenröret?
Erland
- dgyldmark
- Forumsberoende
Edit
Senast redigerad av dgyldmark den mån mar 11, 2013 1:47 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Hej
Grenröret på bilden är Röret 2 har fungerat dåligt med mina motorer.
Röret 1 fungerar bra upp till ca 230 hk eller ca 6000rpm i en 2,4 .
Rören från toppen är 45 mm ska vara 48 mm till en bra topp i en 2,4
Det finns ett grenrör som heter röret 3 som ser ut som röret 1 och har 3mm grövre rör både primär och sekundär rör som passar din Manta a och Ascona A och är tillverkat till 2,4 som fungerar bra.
Sen beror det vilken kamaxel du har om du ska kapa av sekundärröret.
Har inte provat det grenrör som du har på bild i en bra trimmad 2,4 eftersom det inte fungerade bra i en 2,0.
MVH Henry
Grenröret på bilden är Röret 2 har fungerat dåligt med mina motorer.
Röret 1 fungerar bra upp till ca 230 hk eller ca 6000rpm i en 2,4 .
Rören från toppen är 45 mm ska vara 48 mm till en bra topp i en 2,4
Det finns ett grenrör som heter röret 3 som ser ut som röret 1 och har 3mm grövre rör både primär och sekundär rör som passar din Manta a och Ascona A och är tillverkat till 2,4 som fungerar bra.
Sen beror det vilken kamaxel du har om du ska kapa av sekundärröret.
Har inte provat det grenrör som du har på bild i en bra trimmad 2,4 eftersom det inte fungerade bra i en 2,0.
MVH Henry
Hej Erland & Henry !
Tack för svaren, jaha så det är ett röret2 jag har. Har ett likadant som som sitter i bilen nu, och jag
har använt det ihop med en 2,4 men med lite mindre effekt (hoppas jag) och det har funkat bra.
Röret är 42/44/65mm.
Jag har ju inte så mycket att jämföra med. Den motorn bromsades i samband med
inställning av förgasarna (2.0L topp & Weber48:or) och då fick jag ca. 220Hk.
Avgassystemet efter grenröret är 2,5" fram till bakaxeln via en simons dämp. Över bakaxeln
och ut är det 3" och en simonsburk till längst bak.
Nya motorn får 96mm venolia kolvar, 47/41 ventiler i en 2,2L hemmaportad topp.
Kamaxel har Gunnar Lundström fått fria händer att fixa nåt bra av en sliten R13 kam.
Jag vill gärna ha ett brett register, men att den ändå tål att varvas utan att krokna.
Går röret3 fortfarande att köpa någonstans, eller finns det något annat rör som skulle passa min motor ?
Marteliusröret är rejält dyrt och enligt en kille var det usel passform på en Ascona A.
Kom på en sak till att fråga om, till 2L toppen har grenrörspackningen en "stolpe" mellan 2-3 avgas.
På packningen till 2.2-2.4 saknas den...är den nödvändig ? Vad använder ni ?
Har sett en packning på Ebay som skulle kunna funka.
/S
Tack för svaren, jaha så det är ett röret2 jag har. Har ett likadant som som sitter i bilen nu, och jag
har använt det ihop med en 2,4 men med lite mindre effekt (hoppas jag) och det har funkat bra.
Röret är 42/44/65mm.
Jag har ju inte så mycket att jämföra med. Den motorn bromsades i samband med
inställning av förgasarna (2.0L topp & Weber48:or) och då fick jag ca. 220Hk.
Avgassystemet efter grenröret är 2,5" fram till bakaxeln via en simons dämp. Över bakaxeln
och ut är det 3" och en simonsburk till längst bak.
Nya motorn får 96mm venolia kolvar, 47/41 ventiler i en 2,2L hemmaportad topp.
Kamaxel har Gunnar Lundström fått fria händer att fixa nåt bra av en sliten R13 kam.
Jag vill gärna ha ett brett register, men att den ändå tål att varvas utan att krokna.
Går röret3 fortfarande att köpa någonstans, eller finns det något annat rör som skulle passa min motor ?
Marteliusröret är rejält dyrt och enligt en kille var det usel passform på en Ascona A.
Kom på en sak till att fråga om, till 2L toppen har grenrörspackningen en "stolpe" mellan 2-3 avgas.
På packningen till 2.2-2.4 saknas den...är den nödvändig ? Vad använder ni ?
Har sett en packning på Ebay som skulle kunna funka.
/S
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Sekundärrörets innerdiameter ska helst vara lika stor som ventilspalten vid fullt lyft.
Om du har 14mm ventillyft med 41mm stor ventil blir det 1803 kvadratmm vilket motsvarar 48mm:s innerdiameter och med 1,5mm gods blir det 51mm tjockt rör.
Erland
Om du har 14mm ventillyft med 41mm stor ventil blir det 1803 kvadratmm vilket motsvarar 48mm:s innerdiameter och med 1,5mm gods blir det 51mm tjockt rör.
Erland
Menar du med sekundärrör det som på mitt rör idag är 44mm. ?
En viss skillnad ! Ska isåfall första delen vara orörd, 42mm. ?
/S
En viss skillnad ! Ska isåfall första delen vara orörd, 42mm. ?
/S
-
- Topplocks-guru
- Kontakt:
Jag pratade med en kille idag och tittade på hans bromspapper på en Merca 2,5-16.
han provade 2 olika DTM grenrör med 50 0ch 54mm:s yttre diameter.
Det som var 50mm var bättre hela vägen fast det enligt den beräkningen jag visade borde vara 58mm invändigt.
Prova att korta sekundärdelen så att röret blir ungefär 28" långt från flänsen till där det bara är ett rör.
Sen måste du ha en bit 2,5" rör innan du går ut i avgassystemet som helst ska vara större än 2,5".
Prova ca 400mm lång 2,5" bit.
Det går säkert att få till det röret du redan har.
Erland
han provade 2 olika DTM grenrör med 50 0ch 54mm:s yttre diameter.
Det som var 50mm var bättre hela vägen fast det enligt den beräkningen jag visade borde vara 58mm invändigt.
Prova att korta sekundärdelen så att röret blir ungefär 28" långt från flänsen till där det bara är ett rör.
Sen måste du ha en bit 2,5" rör innan du går ut i avgassystemet som helst ska vara större än 2,5".
Prova ca 400mm lång 2,5" bit.
Det går säkert att få till det röret du redan har.
Erland
Har mätt lite på mitt rör och det ska gå att korta av sekundärröret, är idag ca 91cm
och 28" är väl ca 71. Så att korta röret ca 20cm kan göra skillnad ?
Det ni nämnde tidigare att öka dia. på sekundärröret, gäller det samtidigt ?
Jag ser att primärrören är väldigt olika i längd, det skiljer över 5cm mellan kortaste och längsta röret.
Hur viktigt är det ?
/S
och 28" är väl ca 71. Så att korta röret ca 20cm kan göra skillnad ?
Det ni nämnde tidigare att öka dia. på sekundärröret, gäller det samtidigt ?
Jag ser att primärrören är väldigt olika i längd, det skiljer över 5cm mellan kortaste och längsta röret.
Hur viktigt är det ?
/S
Det går inte fort.....men det går långsamt !
Har haft bilen med nya snurran igång sen i höstas.
Jag kan bara konstatera efter en lättare mapning efter väg att
den här motorn är mycket rappare än den förra !
Gjorde inget åt grenröret då, men nu har jag pulat lite och här är resultatet:

Primärrören är orörda, sekundär/byxrör är nu 2" och 20cm kortare, slutrör är 2.5" 40cm
och sen 3" hela vägen.
Vad säger Erland, har jag fattat rätt ?
/Staffan
Har haft bilen med nya snurran igång sen i höstas.
Jag kan bara konstatera efter en lättare mapning efter väg att
den här motorn är mycket rappare än den förra !
Gjorde inget åt grenröret då, men nu har jag pulat lite och här är resultatet:

Primärrören är orörda, sekundär/byxrör är nu 2" och 20cm kortare, slutrör är 2.5" 40cm
och sen 3" hela vägen.
Vad säger Erland, har jag fattat rätt ?
/Staffan
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
Re: Förbättra extratorgrenrör
Grenrör är svårt! bäst är att testa sig fram i bänken så mycket man orkar det ger mest åt det håll man vill ha motorn. men alltid bra att räkna lite först och snacka med de som byggt liknade motorer.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Tjena Jens !
Det är ju givetvis det bästa.
Tyvärr har jag varken polare med bromsbänk eller erfarenhet av cih-spisar.
Det närmaste jag kommit är ju ni här (Erland och Kickmaier).
Jag har aldrig varit ute efter att ta ut det sista, men mer att få till en go motor
för banträffar mm.
Som du ser uppåt i tråden fick jag ett litet tips hur jag kunde förbättra bef. rör, och vill mest bara få klart för mig att jag uppfattat det rätt.
Det är ju givetvis det bästa.
Tyvärr har jag varken polare med bromsbänk eller erfarenhet av cih-spisar.
Det närmaste jag kommit är ju ni här (Erland och Kickmaier).
Jag har aldrig varit ute efter att ta ut det sista, men mer att få till en go motor
för banträffar mm.
Som du ser uppåt i tråden fick jag ett litet tips hur jag kunde förbättra bef. rör, och vill mest bara få klart för mig att jag uppfattat det rätt.
jeg løfter denne tråden med ett spørsmål om hvordan grenrøret fungerer?
Ble du fornøyd med endringene som er gjort?
Ble du fornøyd med endringene som er gjort?