K29 fråga

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Johan Rydström
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: mån nov 02, 2009 8:37 pm

K29 fråga

Inlägg av Johan Rydström »

Hej.
Funderar lite ang avgashus på k29 aggen.
Har en med avgashus 14 på min m20b25 turbo, har rätt sent ladd.
Funderar på att byta till en med #12 avgashus istället.
Klarar det mindre huset av mindre effekt? Alltså att det kan bli för litet?
Vill hamna runt 500whp.

Tack.

/johan
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: K29 fråga

Inlägg av mattias »

En HX40 låter som en bättre idé, men vad har du för grenrör och grundladd via fjädern i wastegate? Någon laddtrycksstyrning?
Jag tror inte det är något problem med 500 whp med 12 cm^2.
Sen är frågan, vad är segt för dig? När har du 1 bar på t.ex 3ans växel? Tjuvöppnar wastegate?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Johan Rydström
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: mån nov 02, 2009 8:37 pm

Re: K29 fråga

Inlägg av Johan Rydström »

Laddtrycket styrs via mottryck, med en flödesreulator. Har 1,6bar vid 5500rpm på fyran ungefär.
Om wgn tjyvöppnat vet jag inte, tror inte det iaf. Det är en 50mm wg.
En hx40 med vad för mått och vad för avgashus?
Och varför föredrar du den före en k29 med #12ans avgashus?
Grenröret är tyvärr ett kinarör, typ kl's fast med bytt till t4 fläns.

Hoppas på minst 500whp. Sen om det blir det är en annan femma :)

/johan
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: K29 fråga

Inlägg av mattias »

För mig låter det som att problemet inte är turbon, utan grenrör och kanske wastegate.
HX40 är mer modern och lättdriven, men den lär inte göra några underverk om det fungerar så här dåligt redan nu.

Du kan prova köra med 2-3 bar mottryck på wastegate så den är väldigt stängd (ta med kompressorn i bilen) bara för att se hur den beter sig innan du når fullt laddtryck. Den kan ju också läcka i sätet eller stå delvis öppen, vilket man hör direkt om man ventilerar den till atmosfär.
Annars är ett bra grenrör och ett vuxet avgassystem också viktigt.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Johan Rydström
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: mån nov 02, 2009 8:37 pm

Re: K29 fråga

Inlägg av Johan Rydström »

Jag är lite inne på att det här bidrar en hel del....
Bild
Har downpipe och avgas som mäter 3" med en dämpare, borde flöda på bra.

Men man kanske skulle satsa på en hx40 om den ändå är mer lättdriven. Förslag på storlek? Finns dom med v-band ut?

Tack för de bra svaren
Skriv svar