745 92 jävlas å startar då och då

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

745 92 jävlas å startar då och då

Inlägg av Bjorn C »

tja
en bekant har en 745 från 92 med b230 f som jävlas å nu vill han att jag fixar den men jag har fan inte alls tid igentligen å var inte sugen alls att börja felsöka den så jag tänkte om jag kunde få nå klassiska tips på vad de kan vara för fel

motorn är i alla fall en b230 f
bilen tänder till och startar ibland och då går den väl bra om man får varva upp den men den surar stiften och går ej få igång hälften av gångerna då han försöker starta den själv
den är nytt fördelarlock rotor och kablar samt stift och den verkar altid ha gnista tills den är nersurad i alla fall men den går inte på alla dom första sekunderna när man väl fått igång aset
vevaxelgivaren på svänghjulet är rengjord
inga felkoder på varken täning eller bränsle

bilen har gått 40 000 mil

som sagt bilägaren är pissblack å jag vill bara få till den här å få den härifrån så jag slipper se å höra nå om den igen så har nån tips på vad de kan vara vore jag tacksam

mvh
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: 745 92 jävlas å startar då och då

Inlägg av Bjorn C »

nu har den helt plötsligt börjat felkoda på tomgångsregleringen
vad styr den på en sån här gammal droska
jag har för mig att den är styrd via spjällägesgivaren bla men de är kanske tomgångsmotorn som gett upp eller har nån nå fler ideer
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: 745 92 jävlas å startar då och då

Inlägg av jol »

Svårt att komma med några förslag som jag jag antar att du inte redan testat.

Testa plugga tomgångsmotorn och ställ tomgång på gasspjället eller vajern istället.

Prova att koppla bort tps och bygla så den får signal att spjället är stängt och går på tomgångsläge på motorstyrningen. Vilka stift vet jag inte men sådär gammal ska den inte vara steglös utan bara bygla tex 2 mot 1 för tomgång och 2 mot 3 för fullgas, med allt annat däremellan.

Har den kallstartsventil den där? Testa plugga bränsleledningen dit så den inte surar om den läcker igenom eller hänger sig.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: 745 92 jävlas å startar då och då

Inlägg av Bjorn C »

den har kallstartsventil så den skulle man kunna kolla om den läkte för de är som att den surr ner sig
insugningspackningen brukar ju fara på dom hära men den ser hel ut och jag hör inga visslande läckage heller men den har orolig tomgång då den väl startat och vandrar lite men lamdalampan lyser inte vilken den brukar göra då insugningspackningen är paj

ska kolla upp tomgångsmotorn och prova smörja den lite men jag tycker den ska starta bra även om den kärvar men jag kan ju ha fel

till råga på allt så lossnade belägget till handbromsen i förgår så de låste ena bakhjulet och hon satte bilen i mitträcket å slitit lös kofångaren både fram och bak samt lite blinkers å grejer så jag förstår inte varför man ens ids lägga ner energi på bilen men dom har hjälpt mig tidigare så jag skulle vilja få igång bilen å hoppas att jag slipper se den igen annars kommer den tillbaka på nån dag igen

mvh
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: 745 92 jävlas å startar då och då

Inlägg av jol »

Kuusakoski betalar 200kr för en hel bil numera...
Peter Strandberg
Alfa kombi
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: 745 92 jävlas å startar då och då

Inlägg av Bjorn C »

jo om de vore min bil så vore de raka spåret dit kan jag lova men nu måste jag laga den :/
måste bilen vara komplett då eller går de bra om den är i delar om de saknas typ motor och låda mm
jag har nämligen 5 andra bilar jag vill bli av med på gården
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: 745 92 jävlas å startar då och då

Inlägg av jol »

Det är tydligen inte så noga. Man får betalt 70 öre kilot för motorblock och sånt blandskrot bara det är tömt olja också.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: 745 92 jävlas å startar då och då

Inlägg av Bjorn C »

okej ja jag har ju 3 cheva vanar och en bmw 750 och en e39 diesel som jag vill får bort så man skulle nog körd dit skiten
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: 745 92 jävlas å startar då och då

Inlägg av Ersviken »

Kan vara tempgivaren i toppen som gett upp, då ger den på soppa som bara den, borde vara en turkos/blå givare under insuget.
tomgångsmotorn kärvar ofta fast, rengör med typ bräkleen och smörj upp den, går att testköra efter genom att dutta på +12 och se om den rör sig.
Hade det vart nå italienskt/franskt skit så hade de ju vart skroten men 40k mil på en sån volvo är ju ingenting! (Känner en som har en likadan som gått 120 000mil med samma motor) :D
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: 745 92 jävlas å startar då och då

Inlägg av Bjorn C »

Okej jag ska kolla upp den givaren , vet du inom vilket värden den ska ligga inom då bilen står inomhus nu i ca 15 grader med kall motor , just nu får jag inte heller raderat blinkkoderna av nån konstig anledning , jag har stiftet i 2ans uttag jag har på tändningen och trycker ner knappen 1 sekund å då börjar de visa 3 olika felkoder bl.a. Tomgångsregleringen hastighetssignal vilket jag förmodar är från bakaxeln då abs också är paj å se luftgivaren mellan luftfiltret å motorn som jag testade å dra ut men när jag då läst igenom 3 felkoder så håller jag ner knappen 5 -8 sekunder och släpper upp och trycker ner den igen 5 sekunder men vrider jag av tändningen sen å kollar felkoderna igen för att se om de ska blinka 1.1.1 så börjar bara dom gamla koderna blinka igen alltså är dom inte raderade av nån anledning , gör jag nå fel eller har bilen tuppjuck å ska tjuras även med de hära ? Mvh
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: 745 92 jävlas å startar då och då

Inlägg av Bjorn C »

Den främre givaren som är svart men 2 runda stift i sig ligger på 2,80 k ohm den andra tempgivaren just vid oljefällan på motorn med gul kontakt å 2 flatstift i sig ligger på 0,518 k ohm säger de nån kunnig nått ? Mvh
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: 745 92 jävlas å startar då och då

Inlägg av Ersviken »

Det är givaren som ser ut som en spridarkontakt du skall mäta på.
Har en svag aning att den givaren är 2st givare i 1 på lh.2.4 dvs ena stiftet går till bränslebox och det andra till tändning, du mäter alltså på ena stiftet till jord (typ blocket)

Om jag minns rätt så skall det vara ca 2300-2500 ohm @ 20 grader och ca 300 ohm vid 80 grader, ger den för högt motstånd så går bilen fet.

Går att mäta spänningen mellan stift 5 och 13 i kontaktstycket på boxen också för att utesluta kabelbrott, skall vid 20 grader vara ca 2 volt.

Felkoderna nollas också om du lägger av polen en stund.
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: 745 92 jävlas å startar då och då

Inlägg av Bjorn C »

2700 ohm ligger båda stiften på om jag jordar mot blocket , Okej ja men då får jag testa å ta lös en batteripol å se om de funkar å släcka felkoderna , har kollat tps en också och den skulle vist klicka när man rör gasen pyttelite och de gör den då så de kanske är dax å kolla kallstartsventilen annars vete då fan va felet är :/
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: 745 92 jävlas å startar då och då

Inlägg av Bjorn C »

Tomgångsmotorn rörde sig fint med 12 volt på sig så den satt inte fast heller
Volvoiten
För mycket laddtryck
Inlägg: 116
Blev medlem: tor sep 13, 2007 3:48 pm
Ort: Götheborg

Re: 745 92 jävlas å startar då och då

Inlägg av Volvoiten »

prova byt ut lmm, polarens 240 gjorde samma, lmm:en såg hel ut men icke.
Richard G satsar på Sugtrimmad 142 rally replika
Skriv svar