Jensas B18 comp Vega.

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
r3c
För mycket laddtryck
Inlägg: 344
Blev medlem: ons maj 11, 2005 10:01 pm
Ort: Borås

Re: Jensas B20 Vega "swirl pot"

Inlägg av r3c »

EC1 ? Fick nyligen hem 20 liter av detta . Dock har jag inte fått mina toppar än så jag kan prova. Men återkommer med resultat fram igenom.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega "swirl pot"

Inlägg av Jens Gustavsson »

får man använda det på strippen? (olje baserad kylar vätska)
bra imot lokala kokningar men man behöver en stor pump och det löser inte kavitations problemen i min pump, ännu sämre an vatten under däcken och på banan om en toppackning eller så går.

jag vill nog ha vatten som är trycksatt.

inte så lätt att dreva ned pumpen på B20 min, mycket jobb! det enklare med en el pump och då kan man kyla motorn när den är avslagen också :thumbright:
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20 Vega "swirl pot"

Inlägg av Kadett4wd »

dreva ned pumpen är juh en jättesmal sak.
Mindre remskiva på vevaxeln så är det klart.
Då vinner du effekt på att inte varva generatorn så hårt också.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5094
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega "swirl pot"

Inlägg av The »

Redan på 70 talet fanns det remskivor att köpa som växlade ner... Borde väl vara en ganska smal sak idag år 2013..

Sent from my HTC Sensation using Tapatalk 2
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega "swirl pot"

Inlägg av Jens Gustavsson »

triggern sitter på remskivan så då måste en ny sån göras och ska den bli bra så tar det tid. ja ok jag är lite lat också :)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5094
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega "swirl pot"

Inlägg av The »

Sätt en större skiva på vattenpumpen då ;-)

Sent from my HTC Sensation using Tapatalk 2
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20 Vega "swirl pot"

Inlägg av Kadett4wd »

men den förra remskivan byggde ni väl på typ 30minuter? ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega

Inlägg av Jens Gustavsson »

The skrev:Sätt en större skiva på vattenpumpen då ;-)

Sent from my HTC Sensation using Tapatalk 2
det är inte så lätt heller den är väldigt mycket offset och den kan inte bli så mycket större innan den tar i på några ställen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega "swirl pot"

Inlägg av Jens Gustavsson »

Kadett4wd skrev:men den förra remskivan byggde ni väl på typ 30minuter? ;)
jo men den utgick vi från en redan befintlig remskiva i plåt, men om du är ivrig så kan du gärna svarva en ny åt mig med trigger mm. jag skickar min gamla eller en ritning :thumbright:

nä sannigen är att jag kanske har 20 timmar kvalitetstid att lägga på min bil före första tävligen i maj, och det finns en måste-göra-lista som ska vara klar innan jag får börja med sånt som inte är ett måste.

skillnaden mellan en racer och en drömmare är att racern ser till att han kommer till några tävlingar/år än om han inte har allt 110% optimalt enligt nyaste teorierna eller att tiden/pengarna inte riktigt finns.

den nyare generator-typen verkar hålla fast den varvar mer än 17000rpm över mål :wink:

mvh jens
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10193
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Jensas B20 Vega "swirl pot"

Inlägg av Kadett4wd »

Alltså. Jens, jag är imponerad över farten i grejerna du får. men är det inte lite dumsnålt att lösa en del problem med kaka på kaka?
tiden det tar för dig att utveckla en bytta som ska centrifugera ut luften kan du lägga på att köpa en remskiva hos kg volvotrim,, antar det finns färdiga där, tar väl 5minuter med ett telefonsamtal.
Sen får du tid över för annat istället.
Och 20 timmar låter lite som ett tufft schema.
Är det jobbet som är ivägen?
Isåfall skulle nog jag söka FA skattesedel istället och ta en anställning för att få in en stabil inkomst på 40tim i veckan.
Och låta alla motorjobb gå genom firman, du tar väl betalt av polarna hoppas jag?

Personligen låter jag hellre grejerna stå numera än att rafsa ihop nåt för att jag måste hinna.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5094
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega "swirl pot"

Inlägg av The »

Är det pumpen som skapar bubblor eller är det de 2bars övertrycket som gör det?

Man har ju kört motorsportsgrenar med b20 där man legat på 8000rpm betydligt längre än några få sekunder per växel på strippen utan att behöva göra annat än att byta remskivor, fast det har väl främst varit för att inte varva ihjäl generatorn.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega "swirl pot"

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag vet inte men ni har nog miss förstått mig lite det finns inga jätte problem med kylsystemet och det är inte byggt nån swirl pot än men det vore bra även om man skulle dreva ned pumpen senare under säsongen. jag tycker bara att kylsystemet är en viktig sak speciellt på en B20 med järn topp och jag offrade en timme extra med att kolla lite luft med den genomskinliga slangen för jag tycker det är intressant.

(obs de två bar i kylsystemet minskar bubblorna inte tvärtom och höjer kokpunkten i motorn och minskar lokala kokningar i toppen runt förbränings rummet och avgaskanalerna)

och som sakt va jag är mest begränsad av tid men som racer så är det ändå otänkbart att inte få köra i sommar så jag jobbar på med de viktigaste grejorna sen så gör jag så gott det går i sommar på racer banorna runt landet. det är så kul att få komma ut och gasa lite och träffa alla andra raceputtar så att det finns inga andra alternativ för mig.
jag håller på att skruva ihop en lite värre motor också på sidan om som jag kanske testar i sommar om jag hinner. inga stora uppdateringar där heller men lite bättre grejor och kam mm bara. vi (robin holmberg) håller på att ta fram helt nya vipparmar med 1.7:1 utväxling med och anpassade kam profiler till det också, så det ska provas fram också men det kan jag syssla med på arbets tid för det är ju "jobb" för mig :) vi kommer nog att sälja några rullvipps+kam kitt till några utvalda riktiga B20 trimmare sen om det fungerar bra men vi planerar inga stora serier.

mvh jensa
The
Forumsberoende
Inlägg: 5094
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega "swirl pot"

Inlägg av The »

En gjutjärnstopp är väl klart mindre känslig för kylning än en alu dito?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega "swirl pot"

Inlägg av Jens Gustavsson »

en järn topp behöver mer kylning för att hålla borta spiknigar eller rätt sagt temperaturen i förbränningsrummet därför vill jag ha kallare vatten i toppen och så lite luft som möjligt.
värme lednings värdet för aluminium är mycket bättre än gjut järn.

mvh jens
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jensas B20 Vega "swirl pot"

Inlägg av Jens Gustavsson »

Jag har fixat till bränsle tempen nu lite hoppas jag. den värmdes upp via bränsle skenan som leder in värme från det varma insuget. jag har monterat rostfria bultar och brickor och polerat den lite.

sen har jag som sagts redan byggt dit en ny kylare och en tätare fläktkåpa.

jag har också smyg lättat den tunga plast fronten lite för att inte bilen ska bli tyngre (lite större kylsystem)

Bild

Bild
Skriv svar