Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
SC3_Turbo
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre jan 30, 2009 12:09 am

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av SC3_Turbo »

Jag gjorde ett script som laddade ner alla bilder i denna tråd, ska jag maila dom till dig Jens?
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av effe »

Tjena maila dom gärna till mej

Stephangustafsson@telia.com
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Jens Gustavsson »

SC3_Turbo skrev:Jag gjorde ett script som laddade ner alla bilder i denna tråd, ska jag maila dom till dig Jens?
tack det bra jobbat! det är bättre du skickar dem till mattias han har nog nått säkrare ställe att lagra dem på än mina datorer.

tack ännu en gång :thumbright:
SC3_Turbo
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: fre jan 30, 2009 12:09 am

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av SC3_Turbo »

effe skrev:Tjena maila dom gärna till mej
Ok, jag ska försöka fixa det dom närmsta dagarna!
jens skrev:tack det bra jobbat! det är bättre du skickar dem till mattias han har nog nått säkrare ställe att lagra dem på än mina datorer.
Ok, jag kontaktar honom via PM när jag är helt klar.
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av effe »

Kanon tack mvh effe
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av NOS-Johan »

Roligt att ni sparar Stefans gamla inlägg, säkert många som har haft och kommer att ha nytta av has kunskap i ämnet B20 :thumbright: .

Hög tid för uppdatering! Det har väl inte blivit så mkt gjort som man hoppats, men huvudsaken är att det blivit några små framsteg. Förra gången jag uppdaterade så lovade jag att återkomma med bromsning under vintern :? . Fan, nu är vintern snart slut och motorn inte startad än... men nu är det nära i alla fall. Var slutade vi sist då? Jo toppen va färdig att skruva dit, så det gjorde Björn. Och sen var vi ju tvungna och fixa kopplingen innan vi satte motorn i bilen. Den gamla tryckplattan gav ju bara 480kg? Och den har ju faktiskt funkat förvånansvärt bra men vi ville ha lite bättre. Men det fick ju inte kosta så mkt så Janne Håkansson alias "Low budget" här på forumet letade fram en lämplig Saabtryckplatta. Han vet precis hur man kombinerar Saab och Volvo på rätt sätt :wink: . Det blev ev fräsch från 9000 2.3t och den gav ungefär 70 kg mer än den gamla, tack för det Janne :thumbright: . Svänghjulet hade fått lite stryk av tidigare slir, så jag svarvade av det och anpassade svarvningen efter nya lammellen för högsta tryck:
Bild

Och sen stiftades tryckplattan om, dom sitter lite förskjutna på Saaben plus att dom är 6mm istället för 1/4":
Bild

Och sen dit på motorn, solfjädern gick in precis till maxtryck så det blev bra :whistle:
Bild

Och sen stoppade Björn i motorn samtidigt som jag började fundera lite på tändningen. Stefan pratade tidigare att han skulle köra vevgivare och jag har lite förkärlek för MSD så jag inventerade i förrådet. Hittade en triggerskiva till v8, givare och en timingcontrol. Tanken var att göra ett justerbart givarfäste, stumma fördelaren och använda timingcontrolerns 20gr tändkurva. Och sen kör vi det tillsammans med Stefans tidigare 6AL box.
Sagt och gjort, en remskiveadapter svarvades till, triggerskivan anpassades och två magneter togs bort:
Bild
Bild

Sen började jag snida på givarfästet:
Bild

Klart:
Bild

Monterat inkl. tändmark:
Bild
Bild

Efter det så var det bränslesystem på tur. Så jag byggde en fuelrail till Mikunisarna:
Bild

Och det är väl ungefär så det ser ut för stunden. Bränsleslangar har pressats och ska monteras, Björn håller på med en luffarturbobox och jag ska göra ett värme/droppskydd under gasarna. Sen är det bara lite olja och vatten sen vrider vi på nyckeln igen :D .
Vi hoppas på att tiden ska räcka till för att få den bromsad under våren, ska försöka uppdatera efter start.
Mvh Johan
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Erland Cox »

Det ska bli kul att se vad den lämnar.
Ska ni köra nåt i år?

mvh. Erland
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av NOS-Johan »

Ja det ska bli kul och se. Teoretiskt så ska den inte lämna mkt mer, vi får se hur den trivs men det nya insuget och gasarna? Och förmodligen kör vi den på rullarna så det blir inte riktigt rättvis jämförelse...
Användarvisningsbild
Wallisson
För mycket laddtryck
Inlägg: 383
Blev medlem: sön nov 09, 2003 10:53 am
Ort: Lenhovda/ Småland
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Wallisson »

Bra jobbat.....
Wallisson
0708968206
Användarvisningsbild
josun
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: tis sep 05, 2006 3:15 pm
Ort: Näsum
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av josun »

Jag har ju fortfarande kvar "motorblocks kärran" sedan jag hämtade blocket hos Björn, när det skulle vidare till Erland.. Så jag kommer gärna och återlämnar denna, samt kollar in hur arbetet med Amazonen fortgår :)

//Johan
Johan Sundmar
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Jens Gustavsson »

bra jobbat! ser väldigt bra ut :thumbright: jag tror triggern kommer att göra rätt mycket, har sett det i min bänk. tror det va 6nm och 3-4hk på en 190hk B20?

mvh jens
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av NOS-Johan »

josun skrev:Jag har ju fortfarande kvar "motorblocks kärran" sedan jag hämtade blocket hos Björn, när det skulle vidare till Erland.. Så jag kommer gärna och återlämnar denna, samt kollar in hur arbetet med Amazonen fortgår :)

//Johan
Ja just det, den kärran är bra att ha. Du är välkommen, vi försöker få till några mektimmar jämna veckor så då är vi i verkstan hos Björn.

PS. Jag har en 164 kaross över + lite smått, kanske du är intresserad av nåt där??
Vi kan höras via PM.
Mvh Johan
Användarvisningsbild
NOS-Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: sön sep 16, 2007 8:03 pm
Ort: Johannishus

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av NOS-Johan »

Igår så gjorde vi det sista som var kvar för start. Vi började med att synka ihop fördelare med trigger genom att köra med tändlampa på starten. Och såg då ganska snart att gnistan missade redan efter spolen :thumbdown: . Och det visade sig vara Timing computern som det var nåt knas med. För efter att vi kopplat förbi den så lös lampan klockrent :thumbright: . Så vi ställde drygt 20grader stumt mot bara MSD 6:an och då hoppade den igång direkt ,se film:

Bild

Efter vi slagit av blev det blev tyst i verkstan en stund... alla tänkte nog samma sak, FAN va vi önskade att Stefan hade fått va med och höra den igen :| . Den låter lovande trots att vi inte justerat mer än lite synk. Vi ska ha c:a 50mm tratt sen också och på filmsnutten är det bara accpump på en av gasarna, dom bara vräker på... Triggern funkar bra, inte minsta fladder eller tveksamheter. Så med en ny förställningsbox och med lite förgasarskruvande på rullarna så kan det bli riktigt bra.
Tanken är ju att vi skulle upp till Emmaboda och prova lite. Björn ville först att jag skulle köra men jag tycker det ska va en Lindqvist bakom ratten så vi har övertalat Björn och köra. Men nu är det ju så att Björn är farträdd :roll: och mer van vid veteranbilar i max 80km/h :hihi: så det blir ingen gas och inga snabba tider. Men målet var att få den på startlinjen igen och det närmar sig i alla fall...
Återkommer med mer info efter rullarna!
Man blir ju som 18 igen, roligt och bara stå och rappa lite:

Bild
Mvh Johan
Användarvisningsbild
Wallisson
För mycket laddtryck
Inlägg: 383
Blev medlem: sön nov 09, 2003 10:53 am
Ort: Lenhovda/ Småland
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av Wallisson »

Skitbra jobbat....å lycka till
Wallisson
0708968206
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Jakten på Salt&Peppar (Stefan Lindqvist)

Inlägg av mattias »

Snyggt jobbat, och fint låter den! :thumbright:

Film från Emmaboda skulle vara roligt att se.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar