Ännu ett HPI-problem!
- Heideken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 238
- Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
- Ort: Malmköping
- Kontakt:
Re: Ännu ett HPI-problem!
tack för ett bra svar!
men hur som helst så vill jag få min motor om den är ju att funka.
nu har jag 202 i avgas och en pipa för 13500 (har jag för mig)
jag har ställt 8mm (vad det nu blir i grader?) och den misständer på maxvarv
rekomenderad inställning är 2-4mm. hade 4mm när jag testkörde och den började missa precis när pipan började jobba. Kollade med stroplampan och ser att tändpunkten flyttar sig till efter tdc, och då misständer den, för då tänder ju motorn mot sig riktning. Hur menar du att det ska funka perra?
men hur som helst så vill jag få min motor om den är ju att funka.
nu har jag 202 i avgas och en pipa för 13500 (har jag för mig)
jag har ställt 8mm (vad det nu blir i grader?) och den misständer på maxvarv
rekomenderad inställning är 2-4mm. hade 4mm när jag testkörde och den började missa precis när pipan började jobba. Kollade med stroplampan och ser att tändpunkten flyttar sig till efter tdc, och då misständer den, för då tänder ju motorn mot sig riktning. Hur menar du att det ska funka perra?
Wilhelm von Heideken
http://www.facebook.com/wsdracing/
http://www.facebook.com/wsdracing/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ännu ett HPI-problem!
Beroende på komp så kan du behöva öka från de graderna jag anger.
Vrid till det slutar poffa.
då har du en bra grund att stå på.
vad som är rekomenderat i någon tabell var för just DERAS motor, det är inte på nåt vis relevant i nån annan maskin.
Utan bara en grund att stå på så maskin hoppar igång.
Med så mycket duration så skulle du kanske behövt en tändning som retarderar mera.
edit: efter ÖD i tändläge behöver inte betyda motorn tänder emot sin riktning.
Den är bara sentänd enkelt uttryckt.
202 i duration är tufft, det blir tajt att få det bra faktiskt.
Vrid till det slutar poffa.
då har du en bra grund att stå på.
vad som är rekomenderat i någon tabell var för just DERAS motor, det är inte på nåt vis relevant i nån annan maskin.
Utan bara en grund att stå på så maskin hoppar igång.
Med så mycket duration så skulle du kanske behövt en tändning som retarderar mera.
edit: efter ÖD i tändläge behöver inte betyda motorn tänder emot sin riktning.
Den är bara sentänd enkelt uttryckt.
202 i duration är tufft, det blir tajt att få det bra faktiskt.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Ännu ett HPI-problem!
Nu får du nog börja tänka till lite, om den tänder EFTER tdc så tänder den ju när kolven är på väg neråt, hur kan du få det till att den tänder mot riktningen?Heideken skrev:Kollade med stroplampan och ser att tändpunkten flyttar sig till efter tdc, och då misständer den, för då tänder ju motorn mot sig riktning. Hur menar du att det ska funka perra?
Däremot vid förtändning, då det tänder FÖRE tdc, så tänder den mot riktningen.
8mm är fö 48°.
- Heideken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 238
- Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
- Ort: Malmköping
- Kontakt:
Re: Ännu ett HPI-problem!
kom på att jag inte tänkte efter riktigt där ja. Klart det inte är emot riktningen...
Är det rimligt att den ska misstända om jag har som perra säger 48°? jag varvar knappast mer än 15-16000
och den misständer efter tdc, går skitfint före.
Men jag tycker det är konstigt att den ska "eftertända" när jag har 48° från början. Innebär inte det att den retarderar 48°? eller jag har missförstått nåt? för det verkar inte rimligt i mina ögon. När folk brukar snacka om 10-15° retardering
Är det rimligt att den ska misstända om jag har som perra säger 48°? jag varvar knappast mer än 15-16000
och den misständer efter tdc, går skitfint före.
Men jag tycker det är konstigt att den ska "eftertända" när jag har 48° från början. Innebär inte det att den retarderar 48°? eller jag har missförstått nåt? för det verkar inte rimligt i mina ögon. När folk brukar snacka om 10-15° retardering
Wilhelm von Heideken
http://www.facebook.com/wsdracing/
http://www.facebook.com/wsdracing/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Ännu ett HPI-problem!
har du FÖR tidig tändning misständer den även då.
48 grader före ÖD är juh om du har 202 tändning bara ett tjugotal grader efter avgasstängning.
Ska se om jag tänker rätt.
du har 180 grader från Nedre dödpunkt till övre, varav 101grader av dessa är avgas öppet, då har du bara 79 grader kvar till ÖD
79-48=31
mao 31 grader bara är avgas stängt innan du smetar på gnista.
48 grader före ÖD är juh om du har 202 tändning bara ett tjugotal grader efter avgasstängning.
Ska se om jag tänker rätt.
du har 180 grader från Nedre dödpunkt till övre, varav 101grader av dessa är avgas öppet, då har du bara 79 grader kvar till ÖD
79-48=31
mao 31 grader bara är avgas stängt innan du smetar på gnista.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Ännu ett HPI-problem!
Jag hade ett liknande problem med min zundapp. När jag monterade ett hpi system, det jag kom fram till var att det var spikningar.
Jag monterade även en ny pipa i samband som hade lite väl mycket "ketchup" effekt.
Och som Kadetten skriver så agerar pippan som en "turbo" och när pippan började jobba så var den väldigt känslig på tändningen och soppan.
så jag blev av med mina "misständningar" genom att sänka tändningen.
(var tvungen att gå på rejält med soppa också)
Har du även en ny pipa?
Jag monterade även en ny pipa i samband som hade lite väl mycket "ketchup" effekt.
Och som Kadetten skriver så agerar pippan som en "turbo" och när pippan började jobba så var den väldigt känslig på tändningen och soppan.
så jag blev av med mina "misständningar" genom att sänka tändningen.
(var tvungen att gå på rejält med soppa också)
Har du även en ny pipa?
MVH Rasmus Lindgren
PS. Mycket effekt är aldrig tråkigt.
PS. Mycket effekt är aldrig tråkigt.
Re: Ännu ett HPI-problem!
rent spontant mä lite huvve räkning o d slag o port du har så skulle jag börja med o ställa på 27-30gr före ö.d.p (medsols alltså) räknat från noll på statorn d.v.s d strecket i mitten
missar den då så vrid en 5gr till tills den går rent o ut o testa,teori är en bra grund o stå på men............i slut ändan så är d praktiska tester som gäller
mvh


mvh
Re: Ännu ett HPI-problem!
ha du testat nått mer?
ska du köra på lördag 


- Heideken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 238
- Blev medlem: fre mar 23, 2012 11:03 pm
- Ort: Malmköping
- Kontakt:
Re: Ännu ett HPI-problem!
jag har inte testat nåt mer för topppackningen har gått och ramen ska jag lacka idag. Jag kommer på lördag ja 

Wilhelm von Heideken
http://www.facebook.com/wsdracing/
http://www.facebook.com/wsdracing/