Felsöka misständningar!

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av Anden »

Så sant så! =) ibland är man helt tom i skallen.
Mk2 med överladdad 16v
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av Anden »

när ja kollar i loggen så har jag inte ett ända triggerfel så den är ju ok.
När jag kollade på 1ans tändstift så var det är helt igensotat. När jag strobbar det tändstiftet så är det jätte fin strobbbild.
lambdan pendlar på 0.6-0.75 typ vad jag än gör...

testade idag med andra spridare och det hjälpte inte.
tänkte jag skulle köpa nya tändstift om det nu är dom som spökar.

vad kan jag sätta bränslemappen på tomgång för att utgå från något?
Mk2 med överladdad 16v
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av Pacman »

Ja, du har ju hittat anledningen till dina misständningar!
Så fett kan du ju inte köra...då blir det inte bra.

Vad kör du med för spridare? Om lågohmiga, vad kör du för Peak'n'hold-inställningar till dem?
Batterispänningskompensation?
Öppningstider?

Om du inte kan ställa ner soppan "vad du än gör" så har du ett problem där ju! Börja i den änden.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av Anden »

Spridarna är just nu precision 1200 spridare som är lågohmiga. (motstånd monterade)
Peak n hold? vad menas med det och vad kan det mer heta så jag hittar det i mitt system?

Batterispänningskompesation ser du i det jag länkade med.
Öppningstider är det samma som injection dead time?

http://img863.imageshack.us/g/instllningar.png/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mk2 med överladdad 16v
The
Forumsberoende
Inlägg: 5094
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av The »

Injector Dead Time är tiden det tar för spridaren att öppna från det att ECU säger NU tills att spridaren är öppen.

Öppningstiden är den tid som spridaren sprutar bränsle. vilket väl är de numeriska värdena i "fuel map edit ms"

Du borde kunna sänka spridartiden procentuellt över hela mappen med nått lämpligt värde tills du börjar närma dig nått vettigare lambda än 0.6?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av Anden »

Jag kommer sälja mitt dta sprut och köpa typ ett vems.
DTA sprutet är way to avancerat för mig och min bil.
Vill man lära sig mappa på grundnivå så ska jag ha ett enklare sprut.
Mk2 med överladdad 16v
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 572
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av quattro »

Jag försökte köra DTA 48 PRO på min Audi-femma men gav upp till slut. Jag begrep aldrig riktigt logiken i hur det skulle ställas in utan jag upplevde att "tänket" i sprutet var på tvärs mot hur jag själv tänkte. Bytte till NIRA I3 istället och allt vart 10 ggr enklare.

Trots det hade jag fortsatta problem med misständningar vid ett visst varvtal ~5500 rpm. Hade en jättebra triggerhjulssensor med stark signal med det var ändå den som på något sätt var problemet. Jag bytte till sensorn till Volvos röda motor och då funkade det direkt trots svagare signal. Avståndet mellan sensorns pick-up punkt (en metallspets på denna sensor) får inte vara större än 0,3-0,5 mm, annars funkar det inte. I alla fall i min set-up.

Jag tror inte det är alls bra att ha triggerhjulet monterat på den yttre ringen i en orginal remskiva/vevaxeldämpare. Dämparen är till för att jämna ut torsionssvängningar i vevaxeln och den rör sig hela tiden. Tror du kan få både felaktiga varvtalsberäkningar och tändpunkter från det.

Lambda blir aldrig rättvisande när du har misständningar. Oförbränt bränsle skickas ut i grenröret och lambda sonden tolkar det som att motorn går alldeles för fett. Mätningen går inte att lita på. Bättre att lyssna på hur motorn går. Att ett stift är svart säger att du har misständningar på den cylindern. Om alla stift är svarta så går den antingen alldeles för fett eller så har du misständnigar på alla cylindrar. Om du verkligen har lambda 0.6 så går knappt att köra med, men det brukar inte funka som att motorn går OK "mellan misständningarna" utan då går den dåligt hela tiden. Dessutom stinker den soppa ur avgasröret o ryker svart om du gasar lite. Du borde kunna märka vilket det är.

Göran
Användarvisningsbild
Anden
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: tor maj 29, 2008 7:17 pm
Ort: Jönköping

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av Anden »

Jag har mn givare monterad mellan 0,3-0,5mm från hjulet så det kan inte vara felet.
Sen att hjulet inte ska sitta på remhjulet kanske är rätt.. Vad vet jag? Tycker att så många andra har gjort så och det funkar.

Lambdan beter sig precis så som du skriver.
Testade att strypa öppnartiderna så mycket att lambda värdet gick upp till 0.9 men då ville motorn bara dö hela tiden.
Alla stift va sotade denna gång och det stinker soppa som du säger.

Men som sagt jag byter till ett enklare system och försöker på nytt.
Mk2 med överladdad 16v
*L.R*
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: sön maj 20, 2007 10:09 am

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av *L.R* »

Vad gäller uppladningstid på spolen så går det att mäta om spolen är uppladdad. Har man en tändförstärkare med primärströmsbegränsning syns det med. Abnormala tändningar brukar oxå synas, då det svänger i spolen istället för att energin går över stiftet.

Jag har aldrig sett ett dubbelmassesvänghjul där man har mäthålen på den fjädrande delen.
Användarvisningsbild
r3c
För mycket laddtryck
Inlägg: 344
Blev medlem: ons maj 11, 2005 10:01 pm
Ort: Borås

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av r3c »

Lite sent . Men jag misstänker att du fick ordning på problemet ? Har själv gjort samma tabbe med dessa spolar . Bytte till resistorstift sen var problemet borta. Tänkte att jag fyller i der här om någon skulle råka på samma problem. själv bytte jag till bpr7es.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av Pacman »

Ville bara fylla i ang att mäta triggerhjul på svängningsdämparen. Väldigt många BMW har det så OEM och det fungerar bevisligen bra. När utvecklingen gick vidare och kraven på emissioner och misständningar ökade iom införandet av OBD2-protokoll så flyttade man avläsningen ifrån den "fjädrande" svängningsdämparen till en stum skiva framför dubbelmassesvänghjulet...detta för att kunna avläsa oregelbundna varvtalsförändringar under varvets gång dvs på ett par tänder när (vilket såklart inte går på en svängningsdämpare)...detta för att ihop med kamlägesgivare, knacksensorer och lambdasonder kunna räkna ut vilken cylinder som misständer.

Alltså. Eftersom dagens eftermarknadssprut ligger i utvecklingsnivå med OEM-sprut i slutet av 90-talet så bör det funka alldeles ypperligt att läsa trigger på en svängningsdämpare ett tag till.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Re: Felsöka misständningar!

Inlägg av j björk »

quattro skrev:
Lambda blir aldrig rättvisande när du har misständningar. Oförbränt bränsle skickas ut i grenröret och lambda sonden tolkar det som att motorn går alldeles för fett. Mätningen går inte att lita på.

Göran
Intressant, har du sett att det blivit så?
Det kanske kan hända om förbränningen blir i grenröret innan lambdan.

Annars är ju det logiska att lambdan visar magert, iom. att utebliven/dålig förbränning ger mer restsyre i avgaserna, och lambdasonden är en syresensor.
Skriv svar