ivars e30 backhalf - 8s

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
MagnusS
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: sön maj 10, 2009 7:26 am

Re: ivars e30 backhalf - 8s

Inlägg av MagnusS »

Då ska vi se...

Snubblade in på tråden igårkväll, har nu sträckläst tråden med ett par pauser för att göra familjen lycklig.
Grym tråd, bra skrivet och framförallt bra skruvat. Riktigt imponerad av hur mycket Tid, Pengar, Engagemang du lägger ner. Härligt att det finns folk som kan prioritera som du.

Fortsätt uppdatera :D
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 8s

Inlägg av r.ivars »

mycket bra tips bjorn c, precis sånt som är bra att veta! Även om den rackarn har värme i kupén och tempnålen alltid står exakt så kan det ju inte skada med extra flöde om systemet redan har möjlighet till det
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Bjorn C
Forumsberoende
Inlägg: 557
Blev medlem: ons aug 08, 2012 11:48 pm

Re: ivars e30 backhalf - 8s

Inlägg av Bjorn C »

ja kolla om de sitter en cirkulations pump där eller om de eventuellt skulle ha suttit en pump där och den kanske är bortsedd i nån ombyggnation för den är jäkligt viktig
mvh
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Re: ivars e30 backhalf - 8s

Inlägg av peppe »

Riktigt gött med en 5-serier och "lite" pulver, perfekt vardagsbil :)
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Re: ivars e30 backhalf - 8s

Inlägg av martinssoN »

som Björn sa, den där cirk pumpen som hjälper vattenpumpen pumpa runt i värmesystemet är ett jävla bra påhitt, jag har haft problem med punkt kokning i en bil där ag tog bort den, satte tillbaka den och det funkade kalas igen.

Prova, ett tips :) finns ju på de flesta gamla e30 o e34or :)
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 8s

Inlägg av r.ivars »

fear is exciting to me

Bild

grisen i sin sleeper kostym :) ska dock lägga dit dekalerna innan säsong, man måste ju representera de som hjälper till lite :)

Bild

drog en sista värmare med motorn som trycker ur sig ibland, men den tröck inte ur sig något, men jag vet att den hade gjort det på ett par motorvägspull.

3bar med soppa till 2bar var inte så kul för cylindertrycket om än det var på lakrits. (en wastegateslang smälte sönder)
Men sablar vilket partaj det var i hytten innan den gick på laddspärr :)

Bild

röck ur halva löken, teorin är ju altså att toppen reste lite när jag av misstag laddade 1 bar mer än vad jag hade soppa till (otroliga cylindertryck vid spikningar) och sedan så går det liksom inte att efterdra..

Bild

det är ju fair, kunde ju bränt hela motorn så man får försöka vara lite glad i misären... :)

skulle ha upp grisfan på lyften i min ensamhet, tog till crossen och missade 2 gånger för att sedan dra grisen hela vägen ur garaget.. I stridens hetta drog jag upp ett ben och pallnitade upp grisen med crossen för att inte dra ut i vägen.. gicksådär... Med 2 plättar som pungkulor och en lite tillsnyggad bakkofångare kunde jag fortsätta projektet med att få grisen upp på lyften..

Bild

Bild

hittade ljudet från kamkedjeriet, som visserligen varit tyst ett tag..

ser ni kratern där ena kedjeskenan ska sitta? För den aktive trådläsaren så har ju detta hänt ett antal gånger förut.. Eventuellt räddar min nya spänna nästa uppsättning kedjeskenor..

Bild

luftade sommarhojjarna :)

Bild

sen kommer

HAAAAAVEEEEEERIIIIIIIIIIIIIIIIET!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

knivars har slagit till igen, jag brukar ju knacka in en kniv ibland i saker och ting när inte en klubba funkar... Den här gången råkade jag kniva sönder hela jääääävla blocket åt helvete... Vem kunde tro att ett blockhelvete ska gå att kniva så enkelt? Ovanför ser man när jag knäckte lös ringarna 2010.. Men iår.. Nä..

Tänkte käka roppar och hyra filmen ondskan ikväll för att eventuellt dra till med tidernas gympass :)

Bild

såatte, efter lite överläggning med ärtan ska vi köra cooperring och plana loss toppen.. Komp är bra tycker ärtan :)

Sen när allt det här med renoveriet av motorn är klart tänkte jag föreslå att jag packar grisen full med fetton (så hon greppar) och åker upp till ärtan för att stämma av grisen på krylbos autobahn nån solig kväll :)

Såatte, är det någon som känner att matchvikten är på det manligare kapitlet och kan infinna sig i avetsa trakterna nån gång

Bild

mitt reservblock som jag ruvat på sen 2007 fick åka fram och träffa vinkelslip och stålborste :)

Bild
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Re: ivars e30 backhalf - 8s

Inlägg av ogge »

Jag är på . Kan ta med egen sportswagon
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
odeheim
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: sön nov 18, 2007 3:00 pm

Re: ivars e30 backhalf - 8s

Inlägg av odeheim »

Trist med ras.

Men en fråga till dig istället :)
Har du fler bilder på din fina IC? typ innuti m.m. för den är väl vattenkyld?

//Anders
Sponsorer
StreetPower.se
DÄCKET.com
Styling4U
Användarvisningsbild
r.ivars
För mycket laddtryck
Inlägg: 266
Blev medlem: lör okt 17, 2009 12:39 am

Re: ivars e30 backhalf - 8s

Inlägg av r.ivars »

dags för en liten update kanske :)

såatte, jo, rev ju löken i sista updaten, och råkade brassa in en kniv i blocket så det gick pajj..

Samma vecka var jag på firmapartaj på fredagen, sen hände det bara på lördagen, blocket monterades ner och grejerna flyttades över i ett nytt, eller ett nypajsat iallafall.. FP enginges som numer är inneboende i PPF's lokaler borrade, deckade blocket och planade även av toppen. Nu börjar toppen se rätt planad ut, men i avesta tycker man komp är skitbra!! Helst kombinerat med större turbos också, men det är inte riktigt tid för det än ;)

nåväl, en bild på blocket ihop.

Bild

Det lustiga är att allt går på rutin och man snackar skit med polarna (emme, jarre och johnie) som var med.. Sen dagen efter kommer man inte ens ihåg att man stoppat ner kolvarna, känslan är obeskrivlig.. På ett dåligt sätt..

Bild

Johnie har för övrigt fångat det mesta ifrån film, så vi knåpar nog ihåg något ballt vid säsongsslut iår =)

Bild

Bild

juste, startade motorn siiirpa 11 timmar efter att det gamla blocket stod komplett och svettades i ett hörn i garaget.. M50 är för ljuvligt att meka, nästan lika lätt som m20 :)

Bild

startad och varmkörd för att sedan stå till morgonen därpå...

Då skulle jag efterdra bultarna..

110, 108, 110, 105, 100 PANG....... En ARP helvete gick av i blocket.. Hade visserligen dragit dom 5 gånger innan + stressat dom med 140NM när jag provade efterdra när toppen var lyft.

Bild

Bild

Som tur var fanns kaffemaskinen på i trimfabriken så nya bultar hämtades på stubin.

Bild

Sen for jag till jobbet med grisen, precis sådär supernojig över alla ljud och varvmissar som jag kunde komma på.

Bild

Bild

Började känna mig mer och mer bekväm och drog ut på en längre kvällstur med ett par polare, allt tycks lira perfekt!!

Bild

Bild

vägde in det tyska stålet, lättare än jag trodde

Bild

facebook sidan snurrar på så in i vassen, därav är jag lite seg att uppdatera på forumen nuförtin, känns som att folk vet vad man håller på med och hur det går via facebook nu

Bild

spann förbi västeråsträffen och stressade lite lambos i regnet :) med viss påhälsning av andra grisar :)

Bild

Bild

Bild

PPF kväll #1,

Bild

Bild

FAIL, soppatrycket ville inte öka + att det var något skumt fel, då effekten bara dalade så fort den kom, felsökte spolar, stift, kaminställning, luftfilter, mm mm... Såatte, hem till stan igen, den är dock grym att åka mellan städer med, skön komfort i m5 pallarna :)

Bild

troligaste orsaken till elfelet och effektdroppet. Ärtan sa över telefon, "du jag har tänkt på det där och det måste vara något elfel, kolla så du inte har nån grön kabel mot jord", jag visste direkt att det har jag, den som brukar användas till lambdan vid loggning.. Hehe..

Bild

fick fyr på soppatryck och jag trodde även att elfelet och effektdalet var löst, (varmare temp ute bidrar till mindre effekt och mer grepp) känns logiskt.. med tungbil känns väl inte effekten mer än såhär, om än sjukt bra drag endå :)

Tog en vända till eskilstunas gröndal motorstadion

Bild

skifta lite däck

Bild

upp till ppf igen, #2, mötte A Granlund och vi körde en sjujävla driftshow med faxe som mobil klippingpoint, hehe, nejdå, båda omappade .)

Bild

2 små grisar fick spendera natten i trimfabriken

Bild

sen fick grisen nya spridare, bosch 2200 bara för att ärtan är en sån finsmakare numera, + att han tycker att grisens skinnpajj är så skön att sitta och trimma i så han vill spendera lite tid på tomgång och sånt lyx!

Bild

Idag har han även löst problemet, gröna kabeln som jag postade lite längre upp, hjälpte tyvärr inte felet..

När huven är uppfälld går den fint, när den är nerfäld går den skit?!?! Visar sig nog att det är en liten kabellimpa som ligger och felelar ibland... Det sjuka är... Att det låter precis lika om ett pull där den dalar effekten eller rampar effekten.. Förklara det?!?!?!

Nåväl, nu är hon tillbaks till gamla styrkan men en ny lagersats till turbon ska plockas hem för den trycker lite väl mycket olja nu ur turbon :)

LÄNGE LEVE ÄRTAN OCH PPF :)
http://www.ivarsproduction.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Bästa et 402: 8,79
Bästa hastighet 402: 265
Användarvisningsbild
borbos
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tor jan 10, 2013 1:18 pm

Re: ivars e30 backhalf - 8s

Inlägg av borbos »

Grymt jobb som vanligt ivars !
/Fredrik Borbos - VW Passat V8 RWD
------------------------------------------
www.borboscustoms.se
Forciie
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 57
Blev medlem: tor jun 09, 2011 10:28 pm
Ort: Skellefteå

Re: ivars e30 backhalf - 8s

Inlägg av Forciie »

Vilken jävla inspirationskälla denna tråd är alltså! Tummarna norrut :thumbright:
Skriv svar