Nitrogen i M/T däck

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Nitrogen i M/T däck

Inlägg av Thorsella »

Någon som testat?
M/T ET drag 26-8,5- 15"
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Nitrogen i M/T däck

Inlägg av hauge »

kvävgas i däck var en fluga för ett par år sen som i stort sett har dött ut. Det är dyrt och vinsterna är mycket små.
Vinsterna är: .. något lägre läckage och jämnare temperatur/tryckkurva
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Thorsella
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 28, 2008 11:43 pm
Ort: skara

Re: Nitrogen i M/T däck

Inlägg av Thorsella »

Tänkte på just för å nackdelar på Just slicks
Skara 0761616519

Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Användarvisningsbild
-TLM-
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor nov 10, 2005 8:36 am
Ort: Bromma/Sthlm

Re: Nitrogen i M/T däck

Inlägg av -TLM- »

Temperatur/tryck är högst intressant på en slicksbil! Jag har många gånger märkt att den sidan av bilen som står mot solen har högre däcktryck (såklart) än den sidan som står i skuggsidan. På en Slicksbil är det högst relevant med samma däcktryck på båda däcken! :)

Skulle nitrogenet vara bättre där?
11.90 - 182km/h med vinterpulkan!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an! ;)
Guson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: tor feb 25, 2010 10:45 pm
Ort: Uppsala

Re: Nitrogen i M/T däck

Inlägg av Guson »

Nej, inte ett dugg. Kvävgas lyder under samma lagar som alla andra gaser. Ökar temperaturen x grader ökar trycket y bar oavsett vilken gas det är. Det som skiljer är om det finns vattenånga i däcket och vattenånga följer med när du tankar "luft på macken" men inte när du tankar kvävgas från en tub.

Guson
Tomas Gunnarsson
Skriv svar