Någon som testat?
M/T ET drag 26-8,5- 15"
Nitrogen i M/T däck
Nitrogen i M/T däck
Skara 0761616519
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Re: Nitrogen i M/T däck
kvävgas i däck var en fluga för ett par år sen som i stort sett har dött ut. Det är dyrt och vinsterna är mycket små.
Vinsterna är: .. något lägre läckage och jämnare temperatur/tryckkurva
Vinsterna är: .. något lägre läckage och jämnare temperatur/tryckkurva
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Nitrogen i M/T däck
Tänkte på just för å nackdelar på Just slicks
Skara 0761616519
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Åker 242 T6 75a
V70n D5 mä 20"
245 Kompressor 6a
Re: Nitrogen i M/T däck
Temperatur/tryck är högst intressant på en slicksbil! Jag har många gånger märkt att den sidan av bilen som står mot solen har högre däcktryck (såklart) än den sidan som står i skuggsidan. På en Slicksbil är det högst relevant med samma däcktryck på båda däcken!
Skulle nitrogenet vara bättre där?

Skulle nitrogenet vara bättre där?
11.90 - 182km/h med vinterpulkan!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an!

Re: Nitrogen i M/T däck
Nej, inte ett dugg. Kvävgas lyder under samma lagar som alla andra gaser. Ökar temperaturen x grader ökar trycket y bar oavsett vilken gas det är. Det som skiljer är om det finns vattenånga i däcket och vattenånga följer med när du tankar "luft på macken" men inte när du tankar kvävgas från en tub.
Guson
Guson
Tomas Gunnarsson