Spikningar vs feltändning?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
robbs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: fre mar 15, 2013 1:20 pm

Spikningar vs feltändning?

Inlägg av robbs »

Hur låter spikningar jämfört med fel/misständningar? Hur beter sig bilen i respektive fall? Får en massa spikningar i min b20, den blir väldigt varm fort, så är ganska säker på att den spikar, men är osäker på hur misständningar låter!
Senast redigerad av robbs den tis jun 25, 2013 3:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Spolningar vs feltändning?

Inlägg av hauge »

spikningar: nånstans mellan ett knackande o pingande ljud
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Spikningar vs feltändning?

Inlägg av Pacman »

Misständning är en utebliven tändning....hoppar över en takt. Ger alltså inget ljud alls utan det saknas ljud.

Spikning, knack...då tänder det och förbränningen sker för fort och blir en explosion. Låter som en vanlig förbränning plus ett ganska annorlunda ljud. Rassel. Knaster. Som om nåt satt löst och skramlade i motorn. Ibland när man ligger precis på gränsen så blir det bara ett tick då och då.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Karl V
Forumsberoende
Inlägg: 555
Blev medlem: tor jan 22, 2009 2:20 pm
Ort: Linköping

Re: Spikningar vs feltändning?

Inlägg av Karl V »

Jag tycker rejäla spikningar låter som att man kastar ärtor på en plåt..
Connsann
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: ons apr 01, 2009 10:25 am
Ort: GÖTEBORG
Kontakt:

Re: Spikningar vs feltändning?

Inlägg av Connsann »

Om du vill veta hur en motor låter när den spikar lyssna på hur en diesel låter. där är det samma sprincip men under mer kontrolerade former. Speciellt när kallstarten har ändrat pumpens timing.
Conny Ågren Göteborg
Audi A6 c5 2.4l quattro 5hp19.
Sprinter biltransport blir snart en bärgare
robbs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: fre mar 15, 2013 1:20 pm

Re: Spikningar vs feltändning?

Inlägg av robbs »

Karl V> Precis så låter det!

Nu har jag ställt ner tändningen till 0 grader, får ändå spikningar vid ca 3000 rpm (vid acceleration från 20kmh till 45-50km, då spikningarna börjar). Obelastad spikar motorn inte.
Blir galen på det här, motorn går ju hopplöst dåligt på låga varvtal, men på höga spikar den om tändningen inte är ruskigt lågt ställd.
Kan det vara så att fjädrarna i centrifugalregulatorn börjat bli slappa? Motorn har ändå 42 k mil på nacken. Kan man kanske ta bort lite material från centrifugalvikterna så den inte får utslag så tidigt, eller kan man göra något åt vikterna?
Har en uppsättning vikter och fjädrar i reserv så jag kan laborera lite, men behöver veta vad jag ska göra isåfall!
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Spikningar vs feltändning?

Inlägg av hauge »

kolla så din vakumregulator funkar... fast om membranet gått så skall det nog bli avsaknad av vakumförställning när jag funderar på det.

MEN kolla med en tändinställningslampa att du har en vettig tändkurva..(enklaste sättet) och då kan du även se vakumregulatorns funktion om du koppla in/ur den (slangen till den)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
robbs
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: fre mar 15, 2013 1:20 pm

Re: Spikningar vs feltändning?

Inlägg av robbs »

Vacuumförställningen funkar, iaf om jag provar enheten i sig, dock får jag inte mycket förställning från den när jag kopplar in den till förgasaren, visst ska den arbeta mest vid låga varvtal?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6060
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Spikningar vs feltändning?

Inlägg av Steve »

Har du kollat så att nollmarkeringen stämmer?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Spikningar vs feltändning?

Inlägg av Johan Lindberg »

Kan låta ungefär som om det är lite grus på asfalten som sprutar på underredet
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: Spikningar vs feltändning?

Inlägg av David V »

Lyssna på denna, här spikar det friskt :hihi:
http://www.youtube.com/watch?v=nl8Tx9ZKyAQ
(inte avgaspuffandet alltså, utan rasslet när den drar från lågvarv i kurvan)

Trixa inte med vikterna i fördelaren innan du vet vad som är felet, det ska fungera som det är och maskerar i bästa fall bara ursprungsfelet. Är det en sug eller turbomotor?

Det kan glödtända och spika pga fel tändstift eller sot i förbränningsrummen också. Du har inga problem med att den vill fortsätta gå när du har vridit av tändningen?

/David
Skriv svar