Spikningar vs feltändning?
Spikningar vs feltändning?
Hur låter spikningar jämfört med fel/misständningar? Hur beter sig bilen i respektive fall? Får en massa spikningar i min b20, den blir väldigt varm fort, så är ganska säker på att den spikar, men är osäker på hur misständningar låter!
Senast redigerad av robbs den tis jun 25, 2013 3:02 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Spolningar vs feltändning?
spikningar: nånstans mellan ett knackande o pingande ljud
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Spikningar vs feltändning?
Misständning är en utebliven tändning....hoppar över en takt. Ger alltså inget ljud alls utan det saknas ljud.
Spikning, knack...då tänder det och förbränningen sker för fort och blir en explosion. Låter som en vanlig förbränning plus ett ganska annorlunda ljud. Rassel. Knaster. Som om nåt satt löst och skramlade i motorn. Ibland när man ligger precis på gränsen så blir det bara ett tick då och då.
Spikning, knack...då tänder det och förbränningen sker för fort och blir en explosion. Låter som en vanlig förbränning plus ett ganska annorlunda ljud. Rassel. Knaster. Som om nåt satt löst och skramlade i motorn. Ibland när man ligger precis på gränsen så blir det bara ett tick då och då.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Spikningar vs feltändning?
Jag tycker rejäla spikningar låter som att man kastar ärtor på en plåt..
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 180
- Blev medlem: ons apr 01, 2009 10:25 am
- Ort: GÖTEBORG
- Kontakt:
Re: Spikningar vs feltändning?
Om du vill veta hur en motor låter när den spikar lyssna på hur en diesel låter. där är det samma sprincip men under mer kontrolerade former. Speciellt när kallstarten har ändrat pumpens timing.
Conny Ågren Göteborg
Audi A6 c5 2.4l quattro 5hp19.
Sprinter biltransport blir snart en bärgare
Audi A6 c5 2.4l quattro 5hp19.
Sprinter biltransport blir snart en bärgare
Re: Spikningar vs feltändning?
Karl V> Precis så låter det!
Nu har jag ställt ner tändningen till 0 grader, får ändå spikningar vid ca 3000 rpm (vid acceleration från 20kmh till 45-50km, då spikningarna börjar). Obelastad spikar motorn inte.
Blir galen på det här, motorn går ju hopplöst dåligt på låga varvtal, men på höga spikar den om tändningen inte är ruskigt lågt ställd.
Kan det vara så att fjädrarna i centrifugalregulatorn börjat bli slappa? Motorn har ändå 42 k mil på nacken. Kan man kanske ta bort lite material från centrifugalvikterna så den inte får utslag så tidigt, eller kan man göra något åt vikterna?
Har en uppsättning vikter och fjädrar i reserv så jag kan laborera lite, men behöver veta vad jag ska göra isåfall!
Nu har jag ställt ner tändningen till 0 grader, får ändå spikningar vid ca 3000 rpm (vid acceleration från 20kmh till 45-50km, då spikningarna börjar). Obelastad spikar motorn inte.
Blir galen på det här, motorn går ju hopplöst dåligt på låga varvtal, men på höga spikar den om tändningen inte är ruskigt lågt ställd.
Kan det vara så att fjädrarna i centrifugalregulatorn börjat bli slappa? Motorn har ändå 42 k mil på nacken. Kan man kanske ta bort lite material från centrifugalvikterna så den inte får utslag så tidigt, eller kan man göra något åt vikterna?
Har en uppsättning vikter och fjädrar i reserv så jag kan laborera lite, men behöver veta vad jag ska göra isåfall!
Re: Spikningar vs feltändning?
kolla så din vakumregulator funkar... fast om membranet gått så skall det nog bli avsaknad av vakumförställning när jag funderar på det.
MEN kolla med en tändinställningslampa att du har en vettig tändkurva..(enklaste sättet) och då kan du även se vakumregulatorns funktion om du koppla in/ur den (slangen till den)
MEN kolla med en tändinställningslampa att du har en vettig tändkurva..(enklaste sättet) och då kan du även se vakumregulatorns funktion om du koppla in/ur den (slangen till den)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Spikningar vs feltändning?
Vacuumförställningen funkar, iaf om jag provar enheten i sig, dock får jag inte mycket förställning från den när jag kopplar in den till förgasaren, visst ska den arbeta mest vid låga varvtal?
Re: Spikningar vs feltändning?
Har du kollat så att nollmarkeringen stämmer?
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Spikningar vs feltändning?
Kan låta ungefär som om det är lite grus på asfalten som sprutar på underredet
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Spikningar vs feltändning?
Lyssna på denna, här spikar det friskt
http://www.youtube.com/watch?v=nl8Tx9ZKyAQ
(inte avgaspuffandet alltså, utan rasslet när den drar från lågvarv i kurvan)
Trixa inte med vikterna i fördelaren innan du vet vad som är felet, det ska fungera som det är och maskerar i bästa fall bara ursprungsfelet. Är det en sug eller turbomotor?
Det kan glödtända och spika pga fel tändstift eller sot i förbränningsrummen också. Du har inga problem med att den vill fortsätta gå när du har vridit av tändningen?
/David
http://www.youtube.com/watch?v=nl8Tx9ZKyAQ
(inte avgaspuffandet alltså, utan rasslet när den drar från lågvarv i kurvan)
Trixa inte med vikterna i fördelaren innan du vet vad som är felet, det ska fungera som det är och maskerar i bästa fall bara ursprungsfelet. Är det en sug eller turbomotor?
Det kan glödtända och spika pga fel tändstift eller sot i förbränningsrummen också. Du har inga problem med att den vill fortsätta gå när du har vridit av tändningen?
/David