Man kan misstänka att användningen av KERS gör att responsen inte är så viktig.
Nu kan dom helt kan sikta in sig på effektivitet, och därav kör med ett aggregat och mycket långa grenrör.
Skulle även vara intressant att se om axeln på kompressor sidan slutar vid impellern, eller om det sitter fina "generator pryttlar" under det lyxiga kolfiber plenumet.
Mercedes har ju helt klart något extra i lagringen på sitt aggregat.
1,6 Liter V6
Ca. 600 Hk. ? (Enl. Renault)
Max 3,5 Bar. (Tror jag?)
Max 15000 Rpm.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
jag läste någonstans (om Renaultmotorn i alla fall) att den har en KERSmotor som driver turbon ibland för att få mindre lagg. Inte omöjligt MB har någon liknande lösning, ser ju ut som så iaf
"For the 2013 season, Renault powers four Formula One teams: Infiniti Red Bull, Lotus F1, Caterham F1, and Williams F1. And now the French automaker has a new powerplant for the world-class racers: a 1.6-liter turbocharged V6, complete with two electric motors.
Formula One announced that for 2014, the series would be moving away from the normally aspirated V8s it currently runs to smaller, turbocharged V6s, as Formula One innovations often translate into road-going cars for the general public.
Renault is the first to unveil its V6 concept, just ahead of Mercedes and Ferrari. The 1.6-liter turbocharged V6, according to MotorAuthority, produces near 750 horsepower, on par with the V8s of today. Diverging from our expectations, however, the Renault engine includes two electric motors.
Right now, F1 cars feature a Kinetic Energy Recovery System (KERS) that captures braking energy in the form of electricity or mechanical energy. The electric KERS use an electric motor. The new Renault V6 does much the same. One of the onboard electric motors creates electricity during engine braking, which stores that power in onboard lithium-ion batteries. This energy can be used to boost the gasoline engine on demand, adding an additional 161 horsepower.
Where the Renault motor diverges from the norm is with the second, exhaust-mounted motor. The second motor is attached with the turbocharger. The turbo's turbines spin in the exhaust flow, which then turn the electric motor, creating electricity. This, too, charges the onboard lithium-ion batteries. Cleverly, the electric motor can also boost the turbo, effectively eliminating turbo lag.
Whether all of the Renault electric motor innovations will be F1 legal, however, is unclear. The FIA might allow it for a season and then change course, like it did in the early days of KERS."
Det är bra att dom bygger in teknik som kan komma vanliga bilar till gagn.
Caterpillar vet jag har långt gående experiment på entreprenadmaskiner med liknande aggregat lösningar.
I LeMans nu körde ju både Toyota och Audi med olika former av KERS.
Toyota lagrade energin i Superkonsensatorer, vad jag hört på Radio Lemans.
Audi verkade ha ett elektriskt drivet svänghjul, för att kortvarigt lagra energi, upp emot 200 Hk som driver framhjulen elektriskt, på deras Diesel Hybrid.
Mycket intressant teknik !
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Det är reglerna som bestämmer var turbon ska sitta och man får bara ha en.
hade det handlat om fria händer hade det inte sett ut så.
Fräck lösning på turbinen med 2 inlopp.
vist erland de måste ha singel turbo men de hade kunna byggt korta premiär rör men de väljer att stämma av dem och utnyttja puls tuning så som i indycar, rally mm. (denna eviga diskussion haha!)
den turbinen finns innom diesel värden sen tidigare. användbar innom V-motor värden helt klart ska bygga med en sån på min Cheva 4.3L V6 som jag byggt på i fantasins värd lite nu och då de sista 20 åren det va faktiskt nära att jag satt en sån i min 142 för 20 år sen.