BMW e28 turbo projekt, 6a eller 8a?
-
- För lite laddtryck
- Kontakt:
BMW e28 turbo projekt, 6a eller 8a?
Hejsan!
Har fått tag på två e28or och går i tankarna om att bygga en drifting bil. Men då är ju den stora frågan vad man ska välja för motor, helst ska det vara en bmw motor så funderar på vilken 6a eller 8a är mest trimvänlig? Det kommer bli ett budgetbygge men ska vara så seriös som möjligt och utveckla mig med bättre och bättre grejor. Så vilken motor skulle ni rekomendera för singelturbo? och vart kan man få tag på ett dugligt sprut och diverse saker som behövs för ett turbobygge?
//Alex
Har fått tag på två e28or och går i tankarna om att bygga en drifting bil. Men då är ju den stora frågan vad man ska välja för motor, helst ska det vara en bmw motor så funderar på vilken 6a eller 8a är mest trimvänlig? Det kommer bli ett budgetbygge men ska vara så seriös som möjligt och utveckla mig med bättre och bättre grejor. Så vilken motor skulle ni rekomendera för singelturbo? och vart kan man få tag på ett dugligt sprut och diverse saker som behövs för ett turbobygge?
//Alex
Mvh Alex
- dgyldmark
- Forumsberoende
Re: BMW e28 turbo projekt, 6a eller 8a?
Hade sänkt ner en ls4.a
-
- För lite laddtryck
- Kontakt:
Okej, hade tänkt mig en BMW motor då bilen är en BMW. Men vad ligger dom motorerna i för pris då? Och hk osv?
Mvh Alex
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
med rätt kam, grenrör, turbo och insprutnings system och mappning så kan en 3.5L 12 ventilera bli en mycket körbar kombination för relativt små pengar som är ganska enkel att skruva med också.
hör av dig om du behöver nå grejor så ska jag hjälpa dig. vi har lite drifting tema i sävar just nu så vi är rätt så uppdaterade.
mvh jens
hör av dig om du behöver nå grejor så ska jag hjälpa dig. vi har lite drifting tema i sävar just nu så vi är rätt så uppdaterade.
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För lite laddtryck
- Kontakt:
Okej, vad är det för motor du snackar om då? Jag har gått i tankarna om en m60b40 eller en m50 utan vanos iaf! Men då kan man tydligen inte välja vilken V8 som helst för de har olika beläggningar (alusil och nikasil) vet dock inte skillnaden och vad som är bäst.
Låter bra, kommer garanterat höra av mig gällande delar osv!
Låter bra, kommer garanterat höra av mig gällande delar osv!
Mvh Alex
Sålänge du inte ska toktrimma utan bara lägga på lite laddtryck för att få mer mos så kan du ta vilken M60/62 som helst. De flesta öppnar inte ens motorn utan hänger bara på turbo och tankar E85. Resten ligger i mappning dvs ett eftermarknadssprut är var du ska lägga krutet.
Motorn som Jens menar heter M30 och finns som 2,5-3,5 liter från 60-talet fram till början 90-talet. Det är en sådan jag bygger på med just nu. Ger i originalutförande med turbo ett sjukt vrid och blåser igång de flesta medelstora turbosar på låga varvtal. Med större turbo och trimkam funkar de på högre varv med, men då börjar motorns konstruktion säga ifrån. De motorerna vill gärna inte varva över 6000rpm utan att man måste modifiera och byta en massa grejor.
Samma sak gäller även V8orna. Där är vevstakarna motorns svaghet.
Motorn som Jens menar heter M30 och finns som 2,5-3,5 liter från 60-talet fram till början 90-talet. Det är en sådan jag bygger på med just nu. Ger i originalutförande med turbo ett sjukt vrid och blåser igång de flesta medelstora turbosar på låga varvtal. Med större turbo och trimkam funkar de på högre varv med, men då börjar motorns konstruktion säga ifrån. De motorerna vill gärna inte varva över 6000rpm utan att man måste modifiera och byta en massa grejor.
Samma sak gäller även V8orna. Där är vevstakarna motorns svaghet.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- För lite laddtryck
- Kontakt:
Okej! Har inte bestämt hur mycket jag ska pressa ur den men lutar åt en m60 med turbo, 500-600hk skulle ju vara gött. Hört att man bara kan ladda 0.8 bar innan m60 säger upp sig, men hittar ingen vidare fakta..
Mvh Alex
Som sagt allt hänger på mappning. 0.8bar är inga problem så länge det inte spikar.
Jag skulle kört på en m60 tycker de är en trevlig motor.
Jag skulle kört på en m60 tycker de är en trevlig motor.
-
- För lite laddtryck
- Kontakt:
Okej! Finns det någon i närheten av Örnsköldsvik som håller på med mappning?
Lutar åt att det blir en m60!
Lutar åt att det blir en m60!
Mvh Alex