Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck

Re: Amatörbyggd 700 cc tvåtaktshoj

Inlägg av lahi »

Det skulle jag ju kunna göra. Tackar för tipset! Frågan är bara hur. De svarvade bitarna som svingaxeln går genom skulle kanske kunna ha ett hål som är excentriskt borrat och där svinginfästningen har någon typ av låsning så svingaxeln bara kan ha t.ex. fyra fasta lägen. Så man kan vrida fästet ett kvarts varv i stöten om jag vill ha längre eller kortare hjulbas eller svinginfästningen högre eller lägre? Lite jobbigt om man inte har fasta lägen och ena sidan är längst fram och andra sidan är längst bak ;)
------------------------
Lotus Elise S2 -01 Finbilen
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Husaberg FS650E Motard -02 Huliganhoj 2
700 cc tvåtakts amatörbygge med snöskotermotor
Saab 9-5 Kombi familjetransportör
Citroen Berlingo laståsna
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

Kika lite på sporthojar hur det ser ut.
En del har en platta med 'splines' bakom som kan justeras i höjdled.
En del har en rund excentrisk grunka som svingbulten går genom.

Kan kasta upp ett par bilder om jag hittar.

Bild
Bild

nu är denna på bakhjulet, men finns på en del hojar på svingen:
Dock ger den även hjulbasändring vid justering

http://www.kawasakileisurebikes.ph/imag ... uffler.jpg

Man kan justera 'squat' med dessa justeringar, och då hur mycket den vill upp med framhjulet i luften exemplvis
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
mårten nordström
För mycket laddtryck

Inlägg av mårten nordström »

tja du jag funderar på hur man gör med lådan och vad det är för utväxling på den
vore kul och hitta någon ok låda som kan passa till moped med 20+ hästar och hur man gör för att få den sepparat från intregrerad
Att gå på krogen är som att öppna en ask choklad. Alla godbitar är redan tagna och allt som återstår är några spritfyllda äckel i hörnen...
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck

Inlägg av lahi »

Kadett4wd skrev:Kika lite på sporthojar hur det ser ut.
En del har en platta med 'splines' bakom som kan justeras i höjdled.
En del har en rund excentrisk grunka som svingbulten går genom.

Kan kasta upp ett par bilder om jag hittar.

nu är denna på bakhjulet, men finns på en del hojar på svingen:
Dock ger den även hjulbasändring vid justering

Man kan justera 'squat' med dessa justeringar, och då hur mycket den vill upp med framhjulet i luften exemplvis
Ska kika runt lite. Splinesen är lite jobbiga att få till bara. Eller, ja, allt går med vinkelslip, men det ska bli snyggt också :hihi: En excentrisk grunka är mer rimligt i tillverkningssynpunkt för mig. Ska klura lite. Eller så finns det en annan lösning :whistle:
------------------------
Suzuki GSX-R 1195 Turbo 313 hk/222 Nm på hjulet vid 1,4 bar. Nuvarande tryck 2,3 bar :) Huliganhoj 1
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck

Inlägg av lahi »

mårten nordström skrev:tja du jag funderar på hur man gör med lådan och vad det är för utväxling på den
vore kul och hitta någon ok låda som kan passa till moped med 20+ hästar och hur man gör för att få den sepparat från intregrerad
Växelaxlarna till min låda är från Honda CBR 1000 RR -06. Gå in på http://www.gearingcommander.com/ och leta upp den så ser du hastighet per växel. Så kan du ju bara räkna om det till hur du vill ha det och se stegen mellan växlarna baserat på hur fort du vill att det ska gå. Men denna lådan är kanske lite overkill till 20+ hästar? Den pallar 200+. Men det kanske inte finns så mycket annat som är mindre?
Sen är det bara att gjuta eller fräsa ett passande hus och bygga om till torrkoppling och montera växlingsmekanismen på huset.
------------------------
Användarvisningsbild
mårten nordström
För mycket laddtryck

Inlägg av mårten nordström »

har du några mer bilder på växelaxlarna hur får men dom inpassade i kåpan som är ljuten
Att gå på krogen är som att öppna en ask choklad. Alla godbitar är redan tagna och allt som återstår är några spritfyllda äckel i hörnen...
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck

Inlägg av lahi »

Här finns lite bilder på hur en sådan kassettväxellåda ser ut. http://motorcycleparts2u.com/mp2u033138 ... ansmission Lådan på bilderna i länken är precis en sådan jag har. Gjutningen är som en liten burk som lådan passar i. Lagerlägen måste ju fräsas på rätt ställe och på rätt höjd i förhållande till varandra så det passar ihop med lådan så det kräver ju en del klurande. Sen är det oljetryck i axlarna för smörjning av bussningarna till dreven så där måste trycksättas. Och så går ju kopplingspinnen rakt genom ena växelaxeln, och i axeln ska det vara oljetryck, så där får man också tänka till lite. Dessutom kommer jag att köra med kopplingen torr (eftersom jag kör med rem mellan vev och kopplingskorg) och oljan ska helst inte spruta ut där växelaxeln går ut :hihi: Sen är ju nållagret till kopplingskorgen (ytterdelen) trycksmort, och korgen kommer att vara ute i det fria. Liten utmaning att få det tätt, men det har jag nog löst i huvudet iallafall :hihi: Får se hur det funkar, men det borde funka fint. Info om det kommer senare i byggtråden.
Sen ska ju grunkan som påverkar växlingsmekanismen (en separat plåtburk med lite smått och gott i) monteras så den påverkar växeltrumman i rätt ände.
------------------------
Markus96
Lite mer laddtryck

Inlägg av Markus96 »

ska följas!
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck

Inlägg av lahi »

Lite mer har hänt.
Kassettlådan sitter normalt sett i en cbr1000rr, och då får den sitt oljetryck i kanaler genom blocket. Nu får ju min låda inget oljetryck på så sätt eftersom jag bygger en separat låda. Så, vad gör man då? Jo, man bygger en extern remdriven oljepump :) Finns ju externa torrsumpspumpar att köpa för några tusen, men hur kul är det. Mycket roligare att bygga eget.
På bilden där den är ihopsatt är den kullagrad, packboxad och klar. Eller, nja, ska nog snygga till gavlarna lite i svarven. Ska alltså drivas med kuggrem från veven, suga från sumpen i lådan och trycksätta inne i växelaxlarna. De e najs. Kanske inte den snyggaste pumpen i världshistorien, men jag har gjort den själv iallafall.

Har faktiskt fixat lite lagerlägen som kan funka i växellådan. De gjordes efter att huset varit i ugnen på varmåldring, och ytan frästes innan som ni kan se på ytan. Ser hemskt ut! Som tur är finns det några millimeter till att ta bort. Jaja. Glömde dra av graderna efter håltagning :hihi: Kletigt värre. Mycket jobb kvar, men huset är på väg på iallafall. Mycket som kan gå fel så jag har ett hus extra från _johansson_ samt kanske ett hus till på gång. Förresten, på ena bilden ser det ut som hålet missat växelaxeln helt, men det är bara som det ser ut. Det är rakt :hihi:

Bild
Bild
Bild
Bild
------------------------
MVA-Productions
För mycket laddtryck

Inlägg av MVA-Productions »

Detta projektet var väldigt intressant och trevligt!
Kommer helt klart att följas! :thumbright:

Mvh
Användarvisningsbild
E34 RRT
Forumsberoende

Inlägg av E34 RRT »

du lär få en odödlig låda :)
Niklas.E
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck

Inlägg av lahi »

E34 RRT skrev:du lär få en odödlig låda :)
Tror du det? :hihi: Det är ju aluminium, men ganska tjockväggig. Huset väger 2,5 kg nu på ett ungefär så den är ganska lätt ändå. Mindre i verkligheten än det ser ut på bilderna.
------------------------
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck

Inlägg av lahi »

Själv håller jag på med både tvåtaktshojen och turbohojen. Suzukin (dvs. turbohojen) har fått sig en ny returpump för att pumpa olja från turbo till tråg. Liten, smidig och riktigt fin. Från MKR-Racing. Så jävla fin och smidig :thumbright: Pumpen drivs på en insexskalle som sitter i änden av vevaxeln, så jag har monterat pumpen på tändnngskåpan.

Fräsa, fräsa, fräsa:
Bild

På plats:
Bild

Provkört! Verkar funka :)
Bild

På tvåtaktshojen händer det också lite. Nu håller jag på med växellådshuset som en polare gjöt till mig. Fräser lagerlägen och lite annat smått och gott så grejorna får plats. Blir nog en väldigt smidig låda :)

Tittut säger växelaxeln! Ska ut lite längre. Just nu tar ett drev i, men det fixar jag i fräsen imorgon. Ytan är väldigt grovfräst men den ska fräsas ner ytterligare 2 mm och då blir det lite finare.
På andra bilden är det några centimeter kvar, men en alubit med hålbilden ska svetsas på också så den ska inte ner så långt som det ser ut.

Sist men inte minst: en hyllning till herr gjutare!

Bild

Bild

Bild
------------------------
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck

Inlägg av lahi »

Lite mer jobb gjort! Lagerna sitter i. Det kommer ju packboxar och jävelskap där också, men det väntar jag med.
Kunde inte låta bli att testa Julafräsen hemma i garaget. Den orkar ju inga jättepinnfräsar, men lite rolig yta blev det allt.

Herr _johansson_ (gjutaren) gjorde ju två gjutningar. Änden där hålbilden ska vara blev inte helt hundra på någon av dem, men de sämre partierna hamnade på olika ställen, så jag sågar isär och skarvar. Detta ska svetsas ihop sen. På några av bilderna ses den undre "hålbildsdelen" också och dess skarvning. Skarvbiten passade inte riktigt så den ska sågas till lite till, men ölen tog slut igår så jag gick in. Fortsätter kanske ikväll.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
------------------------
Användarvisningsbild
lahi
För mycket laddtryck

Inlägg av lahi »

Finns här någon som är en jävel på att tig:a aluminium (som kanske jobbar med sådant?) som skulle kunna hjälpa mig att svetsa ihop bultcirkeln med resten av huset? Total längd på sömmen ca 60-70 cm och måste kanske svetsas på båda sidor? Godstjocklek ca 8 mm med någon millimeter upp eller ner. Mot ersättning såklart, men gärna vettigt pris... lite ont om kosing nu pga husbyte... pm:a gärna pris och annan info. Har haft svårt att hitta någon som vill och kan, och har jag hittat så var det liiiite väl dyrt.

http://www.sporthoj.com/forum/attachmen ... 1383681038
------------------------
Skriv svar