Manta A V8

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Johan_P
Forumsberoende

Re: Ascona A T5 Banracing

Inlägg av Johan_P »

Har settat i två dagar nu och läst sfros bygghand bok. Måste ju säga att det är ganska bra bok om man vill få allt rätt i från början. Mycket grejer man inte har tänkt på. Men jag kom och tänka på en sak som jag inte fattade riktigt i boken. Jag har ju så kallad watt länk bak på min bakaxel i dag. Men måste det även finnas pernhagstag med? för kompensation för sido försjutning? tycker det borde räcka med watt länken. Det är ju samma prencip. Eller? har jag missat något igen.

Sen är det ju en fråga med det här med framvagn och länkarmarna. Jag hittade ett företag som har lite olika matrial men jag tänkte på detta matrialet borde ju vara ok till länkarmarna. Sömlösa stålrör tillverkade enligt EN 10305-1 (DIN 2391) Blankdragna +C Eller så kan man kolla denna länk http://www.helens.se/svenska/helens/pro ... index.html
Skall nog bygga med justering inne mot rambenen med gummi bussning "typ golf mk2 bussning" Funderade även på att använda dimetionerna 30X3mm. Det går nog åt om jag känner mig själv hehe. Till ram benen blir det 40X70x3 vanlig svart stål, Som sedans svetsas in med 50% infästning i benfintlig rambalk. Om profilen är 100cm lång så fäster jag 50% av den längen kommer sitta svetsad i rambalken.

blir det bra eller dåligt tro?

David: Har inte kolat blinkes än. Har glömt bort det.

/johan
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende

Inlägg av Filaren »

Wattlänken tar sidoförskjutnigen samma som panhard staget.
wattlänk brukar mest sitta på fordon med lång fjädringsväg.
Garage och renovering färdigt år 2...
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

När det gäller rör, så är DIN 2391 normen som i princip säger att röret är runt och rakt, ingenting om materialet. Ser man till att få det i normaliserat tillstånd, eller bockningsbart, så är det helt okej.

Det kallar Helens rör för leveranstillstånd "normaliserat", beteckning +N (http://www.helens.se/fileadmin/author/T ... rogram.pdf)

Helens säljer dessa rör i stålsorten E235, jämför man förlängningen till brott mellan leveranstillstånd +C (kalldraget) och +N (normaliserat) i teknisk info ovan ser man att +C kan förlängas 6% innan det går av, +N 25%. Jämför också sträckgränsen där +C har ingen sträckgräns alls angiven (=leverantören garanterar inte att det går att bocka alls), +N har sträckgräns på 235 MPa.

Brottgränserna är 490 MPa för +C och 340-480 MPa för +N.

Vad betyder allt detta? Enkelt uttryck kan man säga att skillnaden är att om man överbelastar +C så går det tvärt av, kanske utan att böjas alls. Överbelastar man +N så kröks det ordentligt innan det smäller av. Man får alltså en varning, hjulen sitter kvar på bilen etc.

Ska man handla är det alltså INTE "Sömlösa stålrör tillverkade enligt EN 10305-1 (DIN 2391) Blankdragna +C" man ska ha eftersom de är hårda och spröda. Rätt rör till bärarmar är hellre "Hydraulikledningsrör tillverkade enligt EN 10305-4 (DIN 2391/C)" som är normaliserade rör.

Det är ganska klurigt att +C betyder hårda rör men DIN-normen DIN2391/C är mjuka.

Gustaf
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Filaren: Det var det jag anade. Då så då ska det bara förbättras lite till då. Det finns redan monterat på min bil så det får sitta där.

Gustaf: Tack för infon. Jag kom på mig själv nu i morse att jag hade lagt in fel rör. Jag kommer troligen att använda det som heter E355 +N Sträckgräns 355 Brottgräns 490-630 EN10305-4
Men det finns ju det som heter 10305-2 Samma värden som 10305-4 Men svetsat i stället för sömlöst. E235 Är ju likvärdigt men lite lägre gränser. Bättre att bygga lite stabilare än för klent så jag kör nog på E355 +N Sömlöst. Det kan ju inte vara en nakdel. Vet sömade rör som har spruckit i sömarna, så känns så där att använda dom.
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Klurat lite nere i garaget med framvagns bygget. håller på och testar lite olika placeringar av länk armarna och hur o vart man kan sätta fast coil benen. Det kommer nästan bli som asconans framvagn det enda igentligen jag ärndrar är utformningen av den undre länk armen. Annars kommer det bli i princip likvärdigt. Fick ju med på började länkarmar med leder i alla vinklar som jag har och testar med.Dom blå 4 kants rören är det jag har byggt till. Lite beror ju på hur lång motorn är.

Så här ser det första exemplet ut. :roll:

Bild

Och här ser man den bli strävan i mitten som skall symbolisera coil benet. Alla vinklar och mått stämmer så klart inte det är bara test.
Bild
storken
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av storken »

Kan nog bli ett spännande projekt dette
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Nu har jag byggt vidare på länk armarna. Som ni ser så är det ju inte perfekt än, Men jag ser hur allt kommer att påverkas och vet hur det rör sig. Detta är ju bara en dummy. Själva "rambenet" man ser som jag har byggt mot är en kopia på rambenet som sitter original på asconan. Följer samma måt och höjder så det stämmer sen när jag gör dom färdiga länkarmarna. Just nu vill jag bara se hur allt betersig och rör sig. Så igentligen så kommer jag inte ändra så mycket mot original chassi inställningarna. Övre länkarmen är ju original. Kommer nog göra en kopia på den och göra den lite ställ bar. Den under har ju fått två armar i stället för ett som satt i mitten. Där kommer den stora skillnaden vara. :hihi: Prövade även att sätta ditt en fälg. Så det gick fritt. Men tror nog jag får gå upp till 15" om den ska kunna gå över länkarmen.

Lite bilder: Prototyp nr 2

Som ni ser ligger inte den undre bärarmen i rätt linje. sitter ingen kulled i botten bara en bult.

Bild

Bild

Blir lite mer ändringar i morgon. Och eventuellt montage på bilen för att kolla spår vid osv.
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Jag är lite i valet och kvalet om jag skall bygga egen framvagn eller köra på original. Råd någon?
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Tja, original men med coilovers, lite förstärkningar och ev. justerbarhet om det saknas nånstans?

Det tycker jag är en bra kompromiss på en bil som denna, som har vettig geometri från början.

Gustaf
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Gustav: Ja jag funderar på det men krängninghemarstaget sitter fel på original framvagnen. den sitter ju bakom bryggan och jag vill ha den framför. Men det borde man väl kunna ändra utan större bekymer. Får man ändra på en original länkarm utan att det räknas som ombyggt. Tänkte om man kunde göra en sort stöd arm bredvid som den framvagnen som följde med. Om jag nu monterar original ramben fram några speciela regler som säger hur man får skrva in dom i kaross? Eller ska man byta hela rambenet frami från till bak där den slutar?
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Med de andra ändringar som görs på bilen lär det väl bli ombyggt fordon ändå?

Jag tycker inte du ska bygga nya ramben, använd original och fäst mot karossen på originalliknande vis, kanske med lite förstärkningar.

Gustaf
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Gustav: Det får nog bli så . Sen kan man ju som du säger förstärka lite här och där. Hoppas bara dom inte är sönder rostade som det mesta är på reservdels bilen. Jo klart är ju rätt mycket som är ombyggt redan från början. Så det kommer nog gå som ombyggt fordon. Blir ju hela drivlinan bromsar bakaxel plus upphängning bak som är ändrad. samt bur men det har ju inget med det att göra på så sätt.
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Inte hänt jätte mycket på sista tiden. mycket jobb och lete mer extra jobb på det. Så har inte blivit så mycket tid över. Men snart semester. :) då kanske jag hinner med lite grann. Väntar på motor och växellådan som skall komma hem. och lite annat matrial.
Tobbe88
Lite mer laddtryck

Inlägg av Tobbe88 »

gillas johan! bygg nått trevligt nu!!:)
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Jodå något trevligt skall de bli.
Skriv svar