Manta A V8

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Cassius
Forumsberoende

Re: Ascona A T5 Banracing

Inlägg av Cassius »

Jag har pillat en del med dessa framvagnar och även läst om olikalösningar andra gjort.

som det ser ut nu kan man tro att du ska bygga egen framvagnsbalk? blir ju amatörbyggt då...

jag sskulle råda dig att ta kontakt med erikjakan och kopiera hans ascona a framvagn. Det finns blider på den i hans projekttråd på rejsa.nu!

Det han gjort är dels att kopiera rallyåkarna. Dom tar bort original krängaren och förstärker där den tidigare fästes i snablarna som går bakåt till rambenen. Sen sätter dom ett justerbart, rakt stag där och ut till krängarens infästning i nedre bärarmen, och använder ascona/manta b främre krängare framför hjulen, alt knivkrängare.

Sen kan du genom att antingen fila ur orginal hålen för övre spindelled ibärarmen, eller laserskära ut en ny med ovala hål få camberjustering.

Caster justeras med brickor vid infästningen i balken, gör man rallyknepet även genom att justera längden på det staget.

Undre bärarm kan man bygga i rör med en kortare bussning eller ett ledhuvud så infästningen går justera frammåt/bakåt.

Ang coils. använd en universal coilover, nedre fästet så nära hjulet du kommer, övre så högt du kan. Detta för att få bra MR (motion ratio, bestämmer hur hårda fjädrar du behöver).

Fimpar du original fjädersäte i balken kommer du upp en bit. Det var precis så erikjakan gjorde ;)

Totalt är det eg ganska simpla modifieringar, men ger Full justerbarhet :) Du använder grundgeometrin, som är bra (då slipper du räkna på att det blir rätt scrub osv osv osv) och gör inga större ändringar på balken så du sliper regga som amatörbyggt fordon :)

Edit: tfn jävel.......
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Tackar för infon: Jag har studerat hans bil och blir nog så det får bli just nu iaf. Amatörbyggt blir det reggat som i vilket fall. Då bakaxel motor låda bromsar framnav blir ändrat. och fjädringen. Hur blir det om man tar en framvagn från manta eller opel acona B? sitter inte krängaren på rätt sida då?
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Cassius skrev: som det ser ut nu kan man tro att du ska bygga egen framvagnsbalk? blir ju amatörbyggt då...
Nej, det finns inget som säger att det blir amatörbyggt fordon om man bygger egen framvagnsbalk...möjligen om man bygger helt nya ramben genom hela bilen men det är det väl inte tal om?

Jag tycker fortfarande att det känns som ombyggt fordon dvs man behåller årsmodell och identitet.

Gustaf
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Gustaf du har rätt. Ombyggt fordon blir det. Jag kommer ju att montera original ramben med modifierad framvagn. Lite förstärkningar och lite annat. bakvagnen är ombyggd sedan tidigare. så där skall jag bara byta ut lite unballs mot bussningar i stället. tror det kommer slitas ut rätt fort annars. skal ju trots allt köra bilen på vägen oxå och inte bara 402 meter.
Just nu väntar jag på att jag ska kunna hämta stål balkarna men kommer mycket annat i vägen.
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Inte hunnit med så mycket med bilen. Men jag har på börjat att bygga en riktbänk. Kände att det kan vara bra att ha en, då jag som sagt måste montera nya ramben. Skall även åka och hämta en motor samt växellåda så jag kan börja måtta lite till nästa helg. Någon som vet vart man kan köpa plåt och stålrör i närheten av jönköping? Finns bara en mekanisk verkstad här och han lagerför inte så mycket plåt som jag vill ha.
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Det Provisoriska riktbänken vart byggd i går. Så den är mer eller mindre klar skall bara få dit lite mer profiler. I dag kapade jag bort rambenen från donator bilen. Gick åt lite kap skivor då det inte är den bästa vinkelharry man har. Någon som har tips på vart man kan mäta så det blir rakt. Finns ju inte en enda plan yta på hela bilen. Funderade på att lägga en balk igenom rutorna fram bak. Då dom ändå är urplockade så känns det som om det skulle vara rakast men inte säker på att dom ligger i våg med varandra. Bilder kommer. Slut på batteri i kameran.
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende

Inlägg av coupe76 »

Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Tackar, Visserligen till manta b Men det får duga.
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende

Inlägg av coupe76 »

Kolla annars med han som la upp ritningen, han kanske har rätt till din bil, han håller ju mest på med ascona a
Christ3r Lakkapää
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

I dag blev det lite mer pyssel. Var i väg till en mekanisk verkstad här i Nässjö "Trevliga gubbar" och bad dem fixa några I balkar. Måste bygga ny rikt bänk. Den bänken "bordet" jag byggde vart alldeles för litet. Ser ju ut som ett säng bord under bilen. Jo jag mätte och gjorde den så stor det gick med det materialet jag hade hemma. Så nu blir det ett bord som är 3m x 1,2m långt/brett i I balk 70 x 5mm Höjd/tjocklek. Alla vet väl hur en i balk ser ut så det behöver jag inte gå in på.

Har ju även kapat isär reservdels bilen så jag fick bort rambenen jag skall använda. Var i valet o kvallet om jag skulle kapa bort hela rambenen så man fick dom i ett stycke,Men tänkte sen att det som sitter på är friskare än den biten som sitter på reservdelsbilen.

Så såg det ut när jag hade kapat bort det. Som jag sa förut så gick det åt lite mer kapskivor än jag tänkt.
Bild
Bild

För jävla tjock underredsmassa var det oxå. Nästan 1cm tjock. Kan tro att det ryckte lite när jag kapade.

Bild

Rensade även bort lite överflödigt med material.

Bild

Och sist så rensade jag bort lite plåt vid rambenen så det blir smidigare att svetsa fast det sen på bilen.

Bild

Jag har tänkt att låta framvagnsbalken sitta kvar när jag börjar punkta fast det på bilen. Del så slipper jag få förskjutningar i bult hålen och så sitter det lite stabilare när jag skall lyfta dit det sen. Frågan är ju bara hur jag skall få in det i garaget. Är väldigt tajt vid garage dörren. och på sidan har jag bara en vanlig dörr. Hmm Kan ju i annat fall svetsa en järnbalk tvärsöver så sitter det stabilt innan jag plockar bort framvagnsbalken.

Pest eller kolera. Bara hojta till om det är några funderingar eller förslag. Finns ju många här inne med mycket större erfarenhet än jag som har byggt många potentiella bilar. :hihi:
Användarvisningsbild
coupe76
Forumsberoende

Inlägg av coupe76 »

Om du kollar superamazontråden här ovanför så har han svetsat fast armeringsjärn kors och tvärs på sin bak och framvagn för att behålla alla vinklar rätt. Lätt och starkt.
Christ3r Lakkapää
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Ja det funkar ju med vad som helst egentligen huvudsaken är ju att den sitter fast och inte rör på sig. Tror inte jag har armeringsjärn hemma så kommer nog få bli lite fyrkantsprofiler. har en bunt sådant hemma och skall ju använda det sen när jag skall rikta in det med. :)
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Händer inte så jätte mycket. Håller på och bygger riktbänk, Har hämtat I balkarna och håller på och monterar ihop allt så det blir rakt och fint. Ett jädra pyssel bara det. Kommer bilder. Inte så mycket att ta bilder på just nu.
Johan_P
Forumsberoende

Inlägg av Johan_P »

Tanten var i väg och lekte med hästar. Då fick jag lite tid över i garaget. I dag har jag rätat upp bilen på min riktbänk. Har gjort den ganska enkel då jag inte skall bygga komplett ram. Först har jag grov huggit plåten på donator bitarna så det går att passa in det lite. Jag har måttat och grejat och mätt med vatten pass. Men.. jag märkte att rambenen inte alls ligger plant med karossen utan tiltar lite bakåt. Så mäta med vatten pass på den ledden sket sig. Monterade även dit framskärmarna för att få en blick över hur det skulle passa. Passade rätt bra faktiskt fick kapa bort 1cm till bara på rambenen så passade det så pass så det går att bygga vidare. Största problem var att mäta så det blir lika långt på båda sidor då det inte finns en enda rak del på bilen. Men skall nog klura ut något. Hur gör ni enklast att få bort underredsmassan? En jävla massa underredsmassa på bitarna och inget bra att svetsa i. Köpte även lite plåt ca 2kvm 1mm. Skall användas till innerskärmarna och golvet bla. 350kr. Rätt billigt ändå. Om Man jämför med tex biltema.Som säljer en väldigt dålig kvalitet på plåt. Har även köpte lite balk 70X40x3mm som skall svetsas in och förstärka svetsfogarna i rambenen är tänkt. Nu lite bilder.

Bild
Här håller jag på och grov mäter. och riktar upp lite.

Bild
Här ser man min riktbänk. Som sagt inte så avancerad utan ganska enkel.

Bild
Lite plåt.

Bild
Grov monterad. me börjar likna något iaf. Snart börjar det roliga. :hihi:
nicke.t
Forumsberoende

Inlägg av nicke.t »

finns ställbara vattenpass ,men de kanske inte används till bilbygge?
tel 0707149931
Skriv svar