Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
The
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av The »

Vi kör med billiga ute i produktionslokalen, men de tappas sönder och hinner inte slitas it. I verkstaden körs det bara med kvalitet typ atlas.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Magic thomsson
Forumsberoende

Inlägg av Magic thomsson »

Folkracetävlingen jag körde i helgen blev ingen succe resultatmässigt sett,fick inte fäste i starten så jag va 3 a 4 a ut i starten i alla kvalheaten o det blev ingen final,körde med dom blankslitna bakdäcka som satt på den,men men jag fick åka 6 tävlingsheat ändå med bilen så jag är nöjd,den krångla inget heller,va 11 bud på den o jag la inget för jag behöver pengar till 2150 bygget.
2150 bygget ha gått bra nu,Neby ringde i helgen och talade om han justerat in diffen och pinjongen :) och han va inte dyr heller.
Sen så kom kamaxelkittet idag,trots det är semestertiden så va det kort leveranstid,roligt när det går undan för en gångs skull,hehe.
Monterat axeln idag
Bild
Bild
Dekaltrimmat dörrsidan också :D
Bild
Har semester än så imorn blir det en tur till Overboost och lämna topplocket för fin justering mm :D
Roger (Magic T) Thomasson
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Fasiken vad fint det blir! Bra inspiration detta :wink:
Tommy Landholm
Magic thomsson
Forumsberoende

Roligt o höra :)
En sak jag märkte nu med 5,85 utväxlingen är att den är verkligen stor,när jag drog dit kåpan blev pinjongen stum(krondrevet tog i kåpan),ska testa med 2 packningar.
Användarvisningsbild
Gren
För mycket laddtryck

Inlägg av Gren »

Varför 5:85 i utväxling blir det inte lite ingrepp i pinjong/kronhjul då?
När jag skruvade i klass 2 så byttes det från 5:43 till 5:13 pga av detta.
Snyggt bygge :thumbright:
Magic thomsson
Forumsberoende

Det va Halvarsson som starkt rekommendera den utväxlingen,va meningen från början han skulle gjort en komplett cnc topp åt mej,men ekonomin och lång väntetid stoppade den toppen.
Enda utväxling jag testat förutom standard är 4,56 och 4,88 så jag har ingen aning om hur det blir med 5,85 :?
Men jag gissar den blir stark på botten med 530 toppen och Agap kammen det blir nu så jag får byta utväxling senare,men jag testar iaf först :)
Tips och funderingar om utväxling mottages gärna.
wuffee
Forumsberoende

Nya 2150 bygget & andra projekt jag håller på med

Inlägg av wuffee »

5,85 åker man väl bara om man har toppeffekts maskin? Dvs kortregister? Din motor blir väl inte så? Jag hade nog kört 5,13.. Men då ska man veta att jag har aaabsolut ingen egen erfarnhet av rallycross ;).. Brorsan ska iaf åka 4,88 på sin 940 grupp h enbart för att han åker på vridet..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
Magic thomsson
Forumsberoende

Ja det är min känsla också att den är bättre till en varvmotor.
Annars passar den kanske fint i 142 an folkracebilen :D
Igår monterade jag drivaxlarna,bromsskivor,bromsok,drog bromsrören och luftade bromsarna.
Verkar som hydraliska handbromsen funkar utan en sån extra fördelningsventil,testat och tryckt ner fotbromsen o sen handbromsen och tvärtom och det verkar funkar som det ska :D.
m00jons
För mycket laddtryck

Inlägg av m00jons »

Tja,

Jag kör också så med handbromsen numera, har inte haft några problem i år iaf.
I volvon råkade jag ut för låsning vid några tillfällen, kanske det uppstår problem när huvudcylindern i handbromsen blir sliten.
Jag byggde en egen fördelningsventil med hydralikgrejor men det blev så knöligt att få till nipplar till bromsrören då.

Ikväll ska jag hämta hem min bil från bromsbänk igen, har tyvärr tappat en del effekt sen ifjol. Men nu får det duga denna säsong så jag hinner åka lite också.

Jag tror det blir bra med 5.85 åt dig lite beroende på hur lådan är växlad. Hade tidigare 5.43 i min, men det blev fel i vissa kurvor. Nu åker jag 5.63 och det känns bättre men skulle nog kunna ha 5.85 också. Man får ju nästan aldrig använda fyran och det är ju där lådan går lättast.

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Magic thomsson
Forumsberoende

Okej det va ju roligt o höra att det funkar utan ventilen på banan med så man inte låser hjulen på första träningen och får krångla.Såg du har haft mycket strul med din motor :( hoppas det funkar framöver så du får åka lite och inte bara skruva.Själv har jag hållit på 2 år med min bil nu så det börjar dra i gasfoten,åkt 4 folkracetävlingar nu i somras för o få lite körträning igen efter uppehållet,det behövdes.
Fått lite hjälp nu på slutet med min bil :D min bror har en hetvattentvätt på jobbet så han tog med sista delarna och tvätta av dom.

Bild
Bromsarna är klara med.T kopplingen som sitter på bakaxeln fann jag på rallyshop,se
Bild
Bakskärmarna och kofångaren bak satte vi på igår,fick ta bumper shine medel på kofångaren för o få den blank igen,drog i några självborrande skruv också så gummit sitter lite bättre
Bild
Bild
Idag får det bli en vilodag från garaget,vi ska ta en tripp till Norge och äta jafsburgare,en hamburgerkedja som heter JAFS,i mitt tycke världens godaste hamburgare :lol:
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Ser kanonfint ut, har den landat på marken ännu? Borde vara dags för det snart tkr jag.. :wink:

Angående t-kopplingen så finns dem på mekonomen, om du skulle behöva någon i framtiden, antar att det är frakt osv. från rallyshop.. :thumbright:
Tommy Landholm
Magic thomsson
Forumsberoende

Snart så,det fattas bakaxel olja bara o några bult till kofångaren och stänkskydd så ska han på hjulen,börjar bli dags ja,2 år nu ha bygget tagit.
Va bra att den finns på mekonomen,finns ju mekonomen här i byn,fasen att jag inte kolla det,men nu vet jag om jag ska ha nån mer,tack för tipset :thumbright:
m00jons
För mycket laddtryck

Inlägg av m00jons »

Bygget blir skitsnyggt, hoppas du kan hålla den i det skicket.
Köper du plasten av Lasse Jonsson eller? Han har bra och billig plast till 240.
Tycker det blivit lite väl tuff körning ibland numera.

Va ska du köra för däck?
Jag har precis blivit återförsäljare för Malatesta ifall de är intressanta. Har 195/60-15 och 185/60-14 hemma.
Finns info här: http://malatesta.se/index.php/1506350

/Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
Magic thomsson
Forumsberoende

Tack :) ja vi får väl se hur länge den är fin,första heatet gissar jag :wink:.Jag ska träna lite först så det inte blir skrot direkt tänkte jag. Plasten har jag köpt av olika privatpersonen på blocket mm som köpt nytt men sen sålt lite billigare,inte köpt nån plast av Lars jonsson än men det blir nog nästa gång jag ska ha tror jag,han bor ju inte så långt bort,5-6 mil kanske.
Orkade inte hålla mej från garaget idag heller,va nyss ute o satte dit krängningsstaget och hjulen så nu står bilen på egna hjul äntligen :D
Jag vet inte säkert vilka däck jag ska ha,indy sport tror jag iaf,men om det är blött vet jag inte?ärligt talat har jag inte kollat upp reglementet på sistone vilka däck som är godkända i 2150.Talade med far till Andreas persson som ligger 2 a nu i junior sm och dom har åkt 17 tum i år.Om det blir tillåtet med 17 tum i Svealand o götalandscupen då blir det jobbigt för mej,har inga 17 tums fälgar :(
Ja det är inte omöjligt jag testar såna som du säljer.
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Annars finns det ju t-kopplingar på vänster ramben/innerskärm på Volvo 140. Bara att kapa isär :)

Snyggt blir det i alla fall och roligt att se att det verkar ha kommit tillbaka energi!
Skriv svar