525tds startar inte men förpumpen funkar
525tds startar inte men förpumpen funkar
Köpte mig en 525tds som inte startar
Matarpumpen var död så jag har bytt den men den vägrar fortfarande starta.
Ryckte slangen till filtret och det rinner diesel ur slangen iaf
Någon som har några idéer på i vilken ände man ska börja felsöka?
Matarpumpen var död så jag har bytt den men den vägrar fortfarande starta.
Ryckte slangen till filtret och det rinner diesel ur slangen iaf
Någon som har några idéer på i vilken ände man ska börja felsöka?
Re: 525tds startar inte men förpumpen funkar
Du måste kolla att det kommer ut diesel ur rören till spridarna i första hand pumpen kan trycka ur sig diesel men kommer inte upp i sitt rätta värde
Re: 525tds startar inte men förpumpen funkar
Lossade ett av rören och det skvätter diesel ur det när man kör på starten iaf
Kör man startgas så knackar den till nån gång, men inte mer än så
Kollade felkoder också, men fick inget mer än hastighetssignal till farthållaren (finns ingen på bilen och då kunde man ignorera felkoden enligt programmet iaf)
Kör man startgas så knackar den till nån gång, men inte mer än så
Kollade felkoder också, men fick inget mer än hastighetssignal till farthållaren (finns ingen på bilen och då kunde man ignorera felkoden enligt programmet iaf)
Re: 525tds startar inte men förpumpen funkar
Om pumpen är kass så blir det inte rätt tryck på spridarna .säg att dom skall ha 130 i öppningstryck och pumpen orkar bara trycka 80 så startar ej bilen.
Har du en lös elpump att montera som trycker in i dieselpumpen och startar den då och går bra så har du problem med förpumpen om inte så är diesel pumpen kass .Provat på några dieslar och metoden fungerar.
Sist på en C 250 TDT där den ej orkade starta men med elpump slog den igång,där hade någon klant mixtrat med pumpen och istället för o ringar använt någon jävla klet på burk och tätat pumphuvudena med den mecken skulle tryckt in skiten där den behövs bättre i näsan på fanskapet så att han inte skruvade något mer men han är inte ensam ett flertal dieslar har dom använt packning på tub och tätat spridar huvudena mm med med den följd att det kommit in klet i pumpen med start svårigheter som följd.
Riva och utan att man vet vad man gör och förstöra är jädra lätt men att riva och plocka ihop med rätt resultat är svårt för hobby mecken men nu inte sagt att någon vart på din pump men jag har råkat ut för det flertalet gånger.
Har du en lös elpump att montera som trycker in i dieselpumpen och startar den då och går bra så har du problem med förpumpen om inte så är diesel pumpen kass .Provat på några dieslar och metoden fungerar.
Sist på en C 250 TDT där den ej orkade starta men med elpump slog den igång,där hade någon klant mixtrat med pumpen och istället för o ringar använt någon jävla klet på burk och tätat pumphuvudena med den mecken skulle tryckt in skiten där den behövs bättre i näsan på fanskapet så att han inte skruvade något mer men han är inte ensam ett flertal dieslar har dom använt packning på tub och tätat spridar huvudena mm med med den följd att det kommit in klet i pumpen med start svårigheter som följd.
Riva och utan att man vet vad man gör och förstöra är jädra lätt men att riva och plocka ihop med rätt resultat är svårt för hobby mecken men nu inte sagt att någon vart på din pump men jag har råkat ut för det flertalet gånger.
Re: 525tds startar inte men förpumpen funkar
Ok, har ingen extra pump att prova med tyvärr men kanske kan ragga tag i en
Provade byta plats på slangarna till armaturen och nu kommer det ordentligt med diesel genom de små slangarna på spridarna iaf, däremot strömmar det åt fel håll genom filtret, dvs från pumpen till filtret när man vrider på tändningen och bilen startar fortfarande inte
Provade byta plats på slangarna till armaturen och nu kommer det ordentligt med diesel genom de små slangarna på spridarna iaf, däremot strömmar det åt fel håll genom filtret, dvs från pumpen till filtret när man vrider på tändningen och bilen startar fortfarande inte
Re: 525tds startar inte men förpumpen funkar
hur ligger det till med returslangarna mellan spridarna och den som går från ettans spridare till pumpen? kolla också blindhatten på sexans spridare, är dessa slangar murkna (vilket dom ofta är) så blir den riktigt tjurig att få igång. antar att du försökt att lufta den vid spridarna, skall egenterligen inte behövas, men i ditt läge skulle jag lufta på alla sex spridare (naturligtvis en åt gången). hur står det till med glödningen, mät vid glödstiften att dom verkligen får ström när glödlampan lyser då det brukar vara en rejäl startmotor dödare att starta en m51 utan att glöda i vilket klimat som helst när motorn är kall.
Re: 525tds startar inte men förpumpen funkar
Slangarna är bytt så de är ok, blindhatten likså
Hur luftar man ute vid spridarna? Är ny på diesel
Glödstiften ska kikas, räcker det med 12v på dom eller måste man kolla funktion?
Hur luftar man ute vid spridarna? Är ny på diesel
Glödstiften ska kikas, räcker det med 12v på dom eller måste man kolla funktion?
Re: 525tds startar inte men förpumpen funkar
Knackar den bara till nån gång på startgas om du fortsätter spraya när den börjar tända?
Re: 525tds startar inte men förpumpen funkar
dubbelpost
Senast redigerad av smidy den fre aug 02, 2013 4:58 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re: 525tds startar inte men förpumpen funkar
luftar gör du med en polare som kör på startmotorn och du står med 17 (eller var det 19) mm nyckel och öppnar ett spridar rör åt gången och ser till att det bara kommer vätska (diesel) vid varje "puff" vid den lösa rörkopplingen, stäng sedan kopplingen medan motorn ännu snurrar (fortsätt 1-6 cyl) var dock försiktig då trycket är högt och kan lätt penetrera din kropp med diesel, öppna inte mer än nödvändigt för "läckage" på spridar rören när ni luftar. OBS viktigt att stänga rörkopplingen medans motorn snurrar (på startmotorn)
Re: 525tds startar inte men förpumpen funkar
Ringde en vän så vi kunde bogsera igång den och det gick till slut
Bilen har stått ett år så det kanske var lite optimistiskt med att starta på nyckeln
Men nu vill den ändå inte starta på nyckeln tyvärr och diesel finns hela vägen fram
När bilen väl gick var den mycket piggare än polarens så pumpen verkar det ju finnas liv i iaf, dock dog den på tomgång
Bilen har stått ett år så det kanske var lite optimistiskt med att starta på nyckeln
Men nu vill den ändå inte starta på nyckeln tyvärr och diesel finns hela vägen fram
När bilen väl gick var den mycket piggare än polarens så pumpen verkar det ju finnas liv i iaf, dock dog den på tomgång
Re: 525tds startar inte men förpumpen funkar
Det visade sig att man kunde ta kompprov i expansionskärlet så toppackningen har farit alternativt sprucken topp
Men tack för all hjälp!
Men tack för all hjälp!
Re: 525tds startar inte men förpumpen funkar
en bmw kan vara ett helvete att få ur luften ur speciellt om den elektriska cirkulationspumpen är trasig som pumpar vatten till värmepaketet för bmw har så dålig cirkulation så den klarar inte trycka vatten dit själv utan måste ha en extra pump
dock ska den ju starta även utan vatten så nånting mer är nog knas om nu inte de nu inte är en rejälv blåst packning som gör motorn komplös på några cylindrar
matarpumpen i tanken är i regel altid paj på bmw dieslar å sen brukar ställverket vara dåligt så dom står å vandrar på tomgång
mvh
dock ska den ju starta även utan vatten så nånting mer är nog knas om nu inte de nu inte är en rejälv blåst packning som gör motorn komplös på några cylindrar
matarpumpen i tanken är i regel altid paj på bmw dieslar å sen brukar ställverket vara dåligt så dom står å vandrar på tomgång
mvh
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 123
- Blev medlem: tis apr 14, 2009 7:27 pm
- Ort: finspång
Re: 525tds startar inte men förpumpen funkar
prova dra igång den med en bil, det fick jag göra efter att nån helde skit i min tank