RC2400 Nya skodabygget

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
m00jons
För mycket laddtryck

Re: RC2400 Nya skodabygget

Inlägg av m00jons »

Tjena,

Ja det är dåligt med uppdateringar 8) , solen lyser ju om dagarna.

Jag har haft en hemsk säsong med bilen, står och väntar på bromsning för fjärde gången iår. Två underdelar har fått rivas isär efter bromsning. Den första blårökte som en gammal diesel och nästa skar ett vevlager i bromsbänken. Där emellan strulade sprutet så motorn gick endast bra mellan 4000 och 7000rpm. Kunde iaf köra i Nyköping med strulande sprut. Jag tog mig knappt ut till startplattan, men så snart motorn passerade 4000 gick den bra. Jag hängde med riktigt bra och tog en femteplats i finalen, var dock bara 9st med. Men jag hängde med de som brukar vara i topp riktigt bra tills man gjorde nån groda och fick rattfladder :hihi: .

Fick tag i en färdig B230 underdel som gått några RC tävlingar som jag monterade i medans jag skulle balansera en ny vev. Men sen dess har bilen stått hos han som bromsar åt mig. Han har haft fullt upp och jag hade väl ingen brådska från början.

Nu ser det ju inte så kul ut med svealandscupen, inga tävlingar sen i mitten av maj. När det nu var dags att anmäla sig till Bollnäs var det bara 31st som ville åka. Ingen tävling alltså.

Om motorn går bra vid bromsningen nu så kommer jag ner till haninge 16-17/8 för SM.

Finns dock lite att justera på bilen innan den blir bra i fjädring och sånt, men har ju inte kunnat köra just nåt iår.

Får återkomma när bromsningen är klar.

Micke
Motorsport är både kul och billigt, bara något dyrare än narkotika!
m00jons
För mycket laddtryck

Inlägg av m00jons »

Hej,

Hämtade bilen igår kväll.
Den går hyffsat bra i motorn med tanke på att det är en lite sämre bottendel mot vad jag hade förra året.
Denna har inget kolvuppstick, min gamla hade 0.4mm, har 96,3mm kolvar jämfört med 97mm på den gamla.
Effekt förra året:
rpm kW kW
4000 88
5000 140
6000 160
6500 ???
6900 ???
7000 178
7200 184
7500 ???
8000 ???
Iår var jag dålig på att anteckna siffror, men följande minns jag:
rpm kW
3000 62
4000 86
5000 135
6000 160
6700 179
7000 174

Vi provade lite olika kaminställningar medans jag var där och fick till lite mer kraft i mellanregistret samt att toppeffekten kom lite tidigare och blev högre genom att avancera kammen något.

Hade det inte varit så bökigt skulle jag testat med lite längre trattar. Men nu ska jag åka så här resten av säsongen.
Ska anmäla mig till SM i Haninge tänkte jag, inte för att jag har nåt att hämta direkt utan för att få åka lite.
Den banan är rätt krävande på motorn då det går tungt överallt tycker jag.
Skulle haft med nån som var vass på fjädring ifall det blir fri träning på fredagen, men jag får väl prova mig fram lite.

/Micke
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Kul att du kommer till Haninge så man får se bilen live :)
Tommy Landholm
wuffee
Forumsberoende

RC2400 Nya skodabygget

Inlägg av wuffee »

Effekten räknat på hjulen?
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
m00jons
För mycket laddtryck

Inlägg av m00jons »

japp drivhjulseffekt i den bänken.
wuffee
Forumsberoende

RC2400 Nya skodabygget

Inlägg av wuffee »

Men de är väl inte kattskit då? Hade jag verkligen varit nöjd me :)..
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
m00jons
För mycket laddtryck

Inlägg av m00jons »

Jo jag är nöjd, men du vet hur det är. Den gav ju mer ifjol. Fast det räcker med att vaderleken ändras för att de ska skilja några KW.Han kompenserar inget i den bänken, det viktigaste är trots allt att motorn går ren tycker jag. Vi letade iaf fram 5kW genom att ändra kampen lite.
m00jons
För mycket laddtryck

Inlägg av m00jons »

Hej,

Nu har jag varit och testkört bilen på Borlänges bana, tyvärr fick vi bara åka folkraceslingan.
Bilen går väl helt OK tycker jag, kan tycka att volvon var lite piggare ut ur asfaltskurvorna.
Men det kan bero på att fästet är bättre och det faktiskt går fortare med Skodan.
Den är iaf mycket stabilare i gruskurvorna och far inte omkring så mycket på banan som volvon kunde göra ibland.
Jag har ju inte vägt bilen heller, den kan nog vara rätt tung tror jag, ska försöka få den vägd och sen se om jag kan lätta nånstans.
Huv och baklucka får jag försöka få till nån plasthistoria, finns ju inga formar i sverige vad jag vet.

På lördag blir det iaf tävling i Haninge. Ska bli kul att få köra lite tävling igen.

/Micke
wuffee
Forumsberoende

RC2400 Nya skodabygget

Inlägg av wuffee »

Måste ju visa bild på skodan :)
Svetsar de mest.
Flänsar kan ordnas.
Ulf Norss
0709325601
T Landholm
Forumsberoende

Inlägg av T Landholm »

Fränt, då får man se den live! Håll dig på hjulen bara så slipper vi träffas på banan.... :mrgreen:
Tommy Landholm
m00jons
För mycket laddtryck

Inlägg av m00jons »

Hej,

SM-tävlingen avklarad. Gick väl ungefär som förväntat, inte sist iaf. Hänger inte riktigt med däckmässigt, men det största problemet är nog ändå körovanan. Det blir bättre och bättre heat för heat. På fredagens träning tyckte jag motorn var trött ut ur kurvorna samt att den understyrde rejält. Men efter att ha släppt på krängarna fram och blivit övertygad om att gå ner en växel i de brantaste kurvorna så blev det bättre. Tidsträningen på lördagen började med en rejäl vattenplaning med sandfålla som resultat. Lite bättre i andra försöket, men var rejält osäker i den kurvan jag gled av i.
Starterna var jag med i ungefär 5-10m sen tappade jag med hjulspinn, hade inga färska skurna däck att åka på i regnvädret. Känns iaf som jag kunde köra lite fortare än de bilar som jag hamnade bakom i kvalheaten. Tyvärr finns det inte så många ställen att köra om på i Haninge, gjorde ett misslyckat försök i ett kvalheat och tappade en plats istället.

Nu är det bara att hoppas på att det blir tävlingar i Strängnäs och Västerås så jag får köra lite mer innan vintern.
Hoppades få till lite bilder att lägga upp, men det vart inget värt att visa.

/Micke
Magic thomsson
Forumsberoende

Inlägg av Magic thomsson »

Jag såg det gick bra för dej i sista tävlingen i svealandscupen.
Grattis o kul bilen och körningen börjar fungera =0).
Roger (Magic T) Thomasson
m00jons
För mycket laddtryck

Inlägg av m00jons »

Hej,
Tack för det.
Bilen börjar bli bättre, finns fortfarande mycket att lära sig om hur chassiet skall ställas beroende på väder och bana.
Men den stora förändringen är nog att lära sig köra den, märker skillnad heat för heat.

Tyvärr är säsongen slut nu, endast en SM-tävling kvar. Den ska enligt reglementet endast de 18 första i tabellen vara kvalificerade till, såg att det var 29 anmälda igår. Undrar hur de tänker lösa det. Ska kolla över bilen lite i helgen, ev. skickar jag en anmälan.

Har lite småfel som borde rättas till isåfall, läckande servostyrning är nog det största. Blev ganska tungstyrt på slutet av finalen i västerås.
Här finns en film från B-finalen i västerås. http://www.youtube.com/watch?v=B3eelOWiIyw

/Micke
Användarvisningsbild
Erik Persson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Erik Persson »

Hittade dig och bilen på bild i Bilsport Rally & Racing som kom i postlådan. :)
m00jons
För mycket laddtryck

Inlägg av m00jons »

Ja jag såg också den, tungt att de avslöjade att man blivit gubbe :hihi:
Men kul ändå, han verkar ha lite koll också. Stämde bra att jag hade problem med väghållningen.
Fick bygga om bakre krängaren till sista tävlingen som gick förra helgen. Då blev det ännu bättre fart.

Nu är säsongen över och bilen ska ses över lite, finns goda chanser att den är klar till premiären nästa vår. Så brukar det inte vara.

/Micke
Skriv svar