NTCRS - 940 turbo + hus och verkstadsrenovering

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar

Inlägg av NTCRS1 »

Fortsätter lite från inlägget ovan:

Satt dit svhjulet och allt igen, startade upp och lät fint. Ut och provkörde en runda, kom dock inte långt.

Vid en växling vid 4000 rpm från 2an till 3an så stängdes motorn av och fick bogsera hem.
Testade snurra remhjulen med spärren, och jo det snurrade fint, dock INTE kammen, kamremmen eller mellanaxeln.. FAN!

Skruvade ner allt dagen efter och såg då att en ventilbricka hade hoppat ur och låst kammen, en krökt ventil och en lyftare som fastnat..

Toppen har nu varit hos Görans motorteknik (GMT) en vecka för tillfixning.. Ska hämta den imån och få tag i lite nya packningar och skruva ihop allt på onsd-torsd igen tänkte jag..

Har tidigare kört med coopering, och endast ibland (konstigt nog) haft lite värmeproblem.. Den såg hel och fin ut nu när jag plockade isär.. och ringarna hade skurit in fint i toppen.

Går den att återanvända? Hade ju varit rätt gott att spara 2000 nu när man fick pröjsa lite för toppen.

Även handlat ny brukis då den tidigare kördes obesiktigad i 4-5 månader :p

Bild
Användarvisningsbild
Elias_
Forumsberoende
Inlägg: 1581
Blev medlem: lör okt 13, 2007 5:10 pm
Ort: Sundsvall

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar

Inlägg av Elias_ »

vad jag förstod av motornord kan man återanvända ringarna 2-3 gånger men packningen i sig skall man byta.
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar

Inlägg av NTCRS1 »

Packningen går inte att köpa lös till B230.. Och nu tänker jag så här: Ska jag inte ha cooperring, så återstår bara oringning.. Och jag tänker inte köpa en ny varenda gång man får lyfta toppen..

Så provar att sätta dit allt nu med samma packning, funkar det inte så blir det oringat, och då blir det till vintern eller när den nuvarande packningen slutar göra sitt jobb..
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar

Inlägg av NTCRS1 »

940n ihopsatt och lugnt provkörd idag. Ska mappa in lite kallstart m.m. på onsdag inför fredagens superstagekörning på Emmaboda.

Ska även lämna in de nya fälgarna och däcken på krängning innan dess tänkte jag!
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar

Inlägg av NTCRS1 »

La på lite mer sås i mappen, sänkte tändnigen lite på ladd så gick den mycket "bättre"

Bild
Nya fälgar och däck, fick dock inte plats bak, ska skära ur skärmkanterna imån innan körningen.
Det är Peugeot 17x7.. med 205/40 fram och som första uppsättning bak blev det 225/45 pga priset.

Bild
Lastat in resten av de hjul som ska brinnas upp + lite grejer..

Den uppmärksamme ser även att jag har tagit bort toningen runtom, passar bättre med klart på en busbil.

Bild
Allting på sin plats igen

Bild
Tredje wastegaten på sin plats, jävligt bra kvalitét på skiten ;)

Imån blir det dra åt lite vevhustankar, kapa skärmkanter och sen köra ut till flygfältet och se va skiten går för :)
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar

Inlägg av Göte »

Lycka till imorgon, hoppas sakerna håller för dig denna gången.
Skall se om jag har vägarna förbi :thumbright:

PS, tändningen höjde jag igen :wink:
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar

Inlägg av NTCRS1 »

Tack du, måste säga att den höll ju förvånansvärt bra. Den blev lite kissenödig när man sprängde däck stillastående på 3an en stund..

Ett tryckrör ville inte sitta kvar heller, men det ordnade sig.

Lät dock utav bara fan när jag skulle köra hem bilen sen. Hjullager ELLER NÅT höger fram är helt slut/av/löst eller har fastnat + bultar till kardan (eller stödlager/hardy).. Ska kika på det imån sen.

Försökte en få till en snabb runda på superstagen, gick fint tills jag skulle vända längst ner, och sen snurrade en gång på vägen tillbaka, så då gav jag fan i att och sladdade och burnade resten.

Bild
Här var han lite varm, sprängde däcken så kunde inte köra och kyla..

Bild
Däcken slog sönder det redan rostiga hjulhuset, så det ska fixas innan man fortsätter elda..

Bild
Äntligen syns det att bilen har använts.. Lite däckrester och war wounds från ett par stolpar på banan :)

Bild
En liten hög gick åt iaf!

Bild
En polare photoshopade rutramarna mörkgrå också, tror nog fan det lutar åt att måla det så!

Nähe, nu ska jag ta mig en bärs, trevlig helg på er!
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar

Inlägg av Göte »

Kul att höra/se den ryta idag :)

Skall bli skoj med värre pump så den för ladda 2+bar sedan 8)
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar

Inlägg av NTCRS1 »

Göte skrev:Kul att höra/se den ryta idag :)

Skall bli skoj med värre pump så den för ladda 2+bar sedan 8)
Ja efter vintern så kan man nog skruva upp laddtrycket ett par hekto :)

Filmade lite med en gopro, men väntar på sladd, så om några dagar kanske man har klippt ihop lite av det som går att använda iaf, hehe

Bild
Användarvisningsbild
Frigstad
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön dec 04, 2011 11:34 pm

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar

Inlägg av Frigstad »

Gromt prosjekt :)
Frigstad Racing Volvo 740

Facebook link: https://www.facebook.com/FrigstadRacing
Prosjekt tråd: http://forum.vccn.no/showthread.php?121 ... -dags-dato
Gatebil profil: http://gatebil.no/biler/frigstad-racing-volvo-740/

Volvo Car Club Norway #295
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar

Inlägg av NTCRS1 »

Bilen funkar fortfarande, typ, oftast.. Behöver dra åt momentstaget till bakaxeln lite ibland, och det kan man väl leva med..
Har kört ungefär 60 mil sen motorn startades första gången, 4-5 mil har gått lugnt och snällt och resten på full speta!

13 september är det dags för att åka runt lite på bana igen. Nu har jag mest sladdat och burnat (=gjort resten av lokalbefolkningen arga).
Efter det så ställs den av. Fungerar den fortfarande så slipper jag lägga pengar på att laga nåt, då blir det i stället nytt bränslesystem.

En 50-60l alu fuelcell, TB-pump, nytt Volvo originalfilter och nya ledningar (pressade slangar fram- och tillbaka).

Ska även rostlaga lite i ena bakre hjulhuset då en däcksprängning slet med sig typ halva plåten..

Efter det kommande pumpbytet (Turbobanditen bromsade 650 hk) med en sån pump, så när den är på plats borde jag kunna mappa upp en bit från nuvarande 1.4 bar till uppemot 2-sträcket och GÄRNA bottna turbon. Orkar en hx40 med 600 motorhästar tror ni? Det tycker jag :)

Bilder blir det inte några den här gången, då jag inte har tagit några pga fullt upp med att ratta, gasa och växla.

Hade fint!
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar

Inlägg av NTCRS1 »

Bilen höll bra igår, själva körningen gick dock sämre.. Övning övning övning :)
Ställdes av igår, så nu börjar "byggsäsongen" igen..

I vinter blir det:

- Fixa ett besiktningskit, med originalsnurra, downpipe, avgassystem - och då försöka mappa in ett fint lambdavärde på det.
- Original framstolar, baksäte och bälten bak.
- Rostlaga hjulhus och lägga igen reservhjulsbaljan.

Klarar den en besiktning i vinter, så går den till maj 2015, vilket inte hade varit helt fel..

- Då plockar jag på de lite värre grejerna igen
- Dit med fuelcell och en annan pump.
- Bygga dit två likadana sportstolar i baksätet.
- Byta bakdörrar så man kan ha dörrsidor på alla dörrarna.
- Färdigköpt baslåda ska husera bredvid tanken i bagaget, och 4 högtalare ska sitta inne i bilen. Kommer garanterat inte låta bra pga utesluten matta och inredning, men fan va fränt att åka runt 4 pers och dricka burköl, lyssna på musik och dräpa lite bilar!

Har även ett problem som jag inte har kommit på nån bra lösning på.. Bilen går idag på E85, och kommer göra nästa säsong också..

Men hur är det när bilen kommer stå still ett tag? När jag besar kommer jag åka på sprit och en katalysator(för syns skull), men eftersom jag ska byta soppasystem m.m. så kommer jag inte kunna starta bilen på ett tag, kommer inte stressa med mekandet..

Kom gärna med förslag på hur ni brukar göra under vinterförvaring/bygge..


MVH Jocke!

Bild
TurboTeamSyd
Forumsberoende
Inlägg: 1052
Blev medlem: mån maj 26, 2008 8:40 am
Ort: Karlskrona

Inlägg av TurboTeamSyd »

Köra han på bensin en stund, bara så han går på tomgång och spolar ur spriten ;).

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
Jens Abrahamsson
0708323221
Min projekttråd: Volvo 242 VeemerTurbo
Min facebooksida: Jensas busbil
Instagram: Jensas_busbil
Användarvisningsbild
NTCRS1
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: tor nov 10, 2011 4:05 am
Ort: Emmaboda

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar

Inlägg av NTCRS1 »

TurboTeamSyd skrev:Köra han på bensin en stund, bara så han går på tomgång och spolar ur spriten ;).

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4
Och då klarar spridarna av att stå under vintern?
Användarvisningsbild
Filaren
Forumsberoende
Inlägg: 588
Blev medlem: ons mar 31, 2004 3:35 pm
Ort: Emmaboda

Re: "Nej inte ett 940 turbobygge till" 458hk 558nm 1.4 bar

Inlägg av Filaren »

Prova Redline SI alcohol tillsats.

Missade din körning i fredags, kom ut lite senare :wink:
Garage och renovering färdigt år 2...
Skriv svar