Borde man ( någon smart då alltså,inte jag) inte kunna grov gissa lite på bestyckningar med någon matematisk formel ?
Typ 160 i original munstycke skulle ge si många hk nya setupen bör teoretiskt ge datten hk således bör man ha ca xxx i huvudmunstycke?
Inser att jag är helt ute o seglar med min uppborrning.
Beställer några munstycken från 162 & upp litegrann det kan inte vara helt fel.
Ska som sagt kolla över tändningen mer imorgon.
//t
Efter en längre diskussion med misab o även jens så tror jag på 1,62-1,65 misab tyckte även ett snäpp större nålventil, från 1,75 till 2,0
Demonterade förgasaren helt o pillade lite.
Upptäckte att blandskruvens spets var krokig,kan ju förklara att det inte går att justera lågfarten.
Ny beställd.
För säkerhets skull ska jag snida till en ny fotpackning med,kan ju ha fått tjuvluft där.
Liten uppdatering.
Har jobbat mycket i sommar och inte haft tid att skruva vidare med båten så mycket.
Provat lite olika munstycken och minst dåligt går den med ett steg större än orginal =1,625
Är inte nöjd,maxvarv är numera 4700 och 25knop i fart, får utveckla konceptet i vinter.
Kombinationen med solexen och trimkam lirar inte bra ihop.
En som känner till båten sen tidigare säger dock att den aldrig gått så bra som nu!
En vettig förgasare står högt på önskelistan och jag ska försöka svetsa eget extraktorör med kylmantling i vinter.
Funderar även på lite större volym.
Borde finnas massor med beprövade koncept för b20 som inte blir sinnesdyrt
Klart är att det behövs mer vrid/effekt i hela registret.
Weber DCD 32-36 ger bra ekonomi + bra lågfarts egenskaper som är bra för en båt... inte vassare kam än typ Volvo K med den
Weber DCD 36-36 ger bra effekt och bra lågfart ,, lite sämre ekonomi,, max D kam
Se till att du får fatt på det stora luftfiltret i plast med utbytbar pappersinsats ,,, plast burken dämpar ljudet bra ,, men tar stor plats.
Sedan är fråga om du kan hålla båten i planing på första porten på en 32-36 för att få riktigt bra ekonomi... tror det blir bättre med en 36-36
Vi (Kompis) hade en Ockelbo B20 med dubbla Weber 45,, riktigt jobbigt att lyssna på hela tiden... kul i början men sedan näe..
Han tog fördelaren från en Amazon Sport B18 utan vakum.. men 123 är en riktigt bra fördelare kostar dock en hel del..
Motorn i kompisens byttes till B30 och sprut vid ett senare tillfälle ,,, det blev en riktigt trevlig båt av den..
Ha det
Hej
Köpte en begagnad 36/36, snidade ihop en adapter för provkörning
Var inte så enkelt och tog massa tid, dessutom tänkte jag inte på att det är bra om " huven" går att stänga
Bra var att armen till gasreglaget från solexen passade på webern.
Skrotade ner hela solexen sparade alla munsycken mm om nån vill ha.
Senast redigerad av tfr den sön sep 22, 2013 12:36 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Provkörningen då...
Tog en stund att få till tomgången men nu går den ok på 1000-1100rpm och dör inte när man lägger i växel.underlättar något!
Den går rent genom hela registret och kommer upp i plan bra men orkar inte varva ur, max ca4800 alltså samma som förut vred lite på fördelaren under körning men gav inget märkbart.
Kollade propellern och det är 15x13 trodde det var 15x15.
Denna proppen bör vara rätt, så det saknas kraft fortfarande.
Nu står den i garaget,tar nya tag i vinter
Btw så tycker jag att den ryker rätt duktig ur vevhusventilationen, vet förstås inte hur en frisk ser ut men kanske denna är otät i cyl/kolvringar?
Läste igenom allt som jag fixat och funderar lite på att det är bra märkligt att det som gjorts åt motor/topp och nu med riktig förgasare ändå bara gett några knop i toppfart och ca700rpm högre varv.
Tips om vad som är nästa steg önskas.
Bygga eget extraktor med nån typ av vattenmantling står iallafall på göralistan.