The Nova story fortsätter...
Att renovera ett par gamla "Musse toppar" fanns det inte tid för nu, dessutom anser jag det inte värt pengarna, när nya toppar inte är särskilt dyrt.
Jag började kolla runt efter ett par lämpliga bättre beg. toppar, men som vanligt när det är lite brådis så hittar jag inte några som var okej.
Det slutade faktiskt med ett par nya MADE IN CHINA
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
aluminium toppar från PERSÅKERS speed shop. Jag kollade på dom och konstaterade att det finns lite att göra på dom med slipstiftet innan dom går att använda.
200 cc insugskanaler ( vilket jag för övrigt först tyckte var onödigt stort för en lågvarvig raggarbilsmotor, men vid närmare eftertanke så är det faktiskt 412 cu.in. motor som ska andas genom dom kanalerna så det borde funka skapligt ). Första "överraskningen" var att insugskanalerna var gjorda för FEL-PRO 1206 insugspackning. Det gjorde att mitt Performer RPM insug inte hade nog material i överkant på kanalerna för att kunna täta mot insugspackningen. Det blev till att lägga på material på insuget.
TACK FÖR DEN SNABBA HJÄLPEN MED SVETSNINGEN "FILLE"
Det blev lite att göra med filen. Jag är INGEN topplocksportare men att släta till och kanalanpassa insuget klarar jag nästan av.
Mycket spån blir det...
Eftersom motorn var isärplockad så fick det bli lite mer nya delar, en ny SFI taggad flexplatta eftersom startkransen var ordentligt sliten på originalet, Ny vatten pump. Den gamla var glapp i lagren, div. nya bult till motorn och när jag ändå höll på så RÅKADE
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
det bli ett nytt kamaxel kit också. COMP CAMs XE274H
http://www.compcams.com/Company/CC/cam- ... id=87&sb=2
fortsättning följer...