acc rikning i megasquirt?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

tomsan
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör feb 25, 2006 10:52 pm
Ort: Olofström

acc rikning i megasquirt?

Inlägg av tomsan »

bytte spridare till dom stora idag ( 895cc ) istället för dom små ( 346cc ). kunde knappt köra bilen, blev bara dränkt vad än jag pillade på..

jag har acc rikning på tps och hade standard värdena 15 7 5 osv... sänkte det till hälften och då gick det att börja gasa helt plötsligt.

nån som har några ungefärliga värden till så stora spridare?

jag kör alltid utan när jag mappar(man kan bli lurad annars), sen lägger jag på väldigt lite axx pump eller ingen!
Pizza
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

d

Inlägg av Pizza »

Har du ändrat VE värdet? Asså grund värdet för soppan.

Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

när man mappar in en ny kombination så kör jag alltid utan acc pump, man blir lurad annars spesiellt om man kör med lamda.

mappa på lite högre växlar, sän när det är mappat så kan man tillsätta lite acc pump om det behövs för bra klipp.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: d

Inlägg av mattias »

fload83 skrev:Har du ändrat VE värdet? Asså grund värdet för soppan.

Pizza
Jag tror du menar req_fuel, inte VE-mappen.
Mycket riktigt så borde den drygt halveras i det här fallet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
tomsan
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör feb 25, 2006 10:52 pm
Ort: Olofström

Inlägg av tomsan »

ja req fuel har jag ändrat. vart 4 istället för 11,2 :D

acc värdena drog jag ner tills det gick att varva stilla stående, men ve tabellen ska jag väl inte behöva ändra om den var hyffsad från början?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Öppningstiden på spridaren är troligen helt annorlunda på de nya spridarna. Det gör att VE-mappen kan behöva förändras på tomgång och låg last eftersom du tidigare kompenserat för öppningstider genom den.
Du ska också laborera med värdet för öppningstiden för spridaren.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
tomsan
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör feb 25, 2006 10:52 pm
Ort: Olofström

Inlägg av tomsan »

mattias skrev:Öppningstiden på spridaren är troligen helt annorlunda på de nya spridarna. Det gör att VE-mappen kan behöva förändras på tomgång och låg last eftersom du tidigare kompenserat för öppningstider genom den.
Du ska också laborera med värdet för öppningstiden för spridaren.
vart gör jag det?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det kan du nog lätt räkna ut om du söker i menyerna under "Settings..".
Det bör heta nåt i stil med "Injector opening time..".
Skulle jag gissa så är dess spridare snabbare och du ska alltså sänka värdet du har nu. Det bör göra att dom puttar ut mer soppa än nödvändigt på låglasten just nu, därför måste värdet ner så att sprutet vet om att de är snabbare - annars räknar den med öppningstiden som "död tid" när ingen soppa kommer ut.
Du märker inte mycket av det här värdet med högre öppningstider (mellan/hög belastning).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Pizza
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

d

Inlägg av Pizza »

Stämmer bra det! Va mitt i natten jag skrev! Tur att grabbana ha koll på mig!

hur går det med mappningen?

Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
tomsan
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör feb 25, 2006 10:52 pm
Ort: Olofström

Inlägg av tomsan »

körde den från blekinge hem till enköping på under litern, med diverse tok ryck man fick när roliga bilar kör för bi.

Så jag kan väl konstatera att den går hyffsat i jämn fart och spridaren är 59% öppen vid full mutter :lol:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Trevligt. :hey:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar