camsync??

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Jocke_Karelius
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tor maj 26, 2011 8:35 pm
Ort: Sälen, Dalarna

camsync??

Inlägg av Jocke_Karelius »

Vad e camsync som div sprut har?? Å varför gar andra inte det? Tex civinco har camsync... Har vems det? Vs 3, 6 ellerm7 : an? Vad e det å varför behövs det?
mstahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Ort: Stockholm

Re: camsync??

Inlägg av mstahl »

Hej

japp vems har det

ska försöka förklara som jag har hajat

det är till för sprutet ska veta vart motor'n är nånstans tex på en fyrcylindrig motor. om motorn har två trigger tänder på veven så vet inte sprutet vilken cylinder som tänder och då måste man andvända sig av fördelare som tändning och sprutar in soppa per motor varv alltså sprutet vet inte vart motorn är nånstans
om du har camsync så vet sprutet att motorn har gått 720grader och kammen 360grader och du kan använda dig av wastespark men om du använder dig av ett missing-tooth trigger hjul så kan du nyttja wastespark från början och då räknar sprutet ut hur många tänder kontra vevaxelgrader som har gått men vet fortfarande inte vilken cylinder som ska tända men om du använder dig av missing-tooth och camsync så vet sprutet exakt vart motorn är nån stans då kan du köra separata tänd spolar om du vill men framför allt så kan du utnyttja vilken spridare som ska öppna och när spridaren ska öppna och då får du en mycket snyggare gång på motorn

säg att du har mappat din motor så den går bra följer lamda och så men du vill ha lite bränsle ekonomi eller rättare sagt du kan inte släppa din dator det kliar i fingrarna du kan inte sluta förbättra din mapp bara lite till :)
och nu börjar du labba med när spridaren ska öppna i grader och varv
du börjar med säg tomgången då andrar du spridar vinkeln och kollar lamdan börjar bränsle blandningen bli fetare så är du på rätt väg du försöker hitta när spridarna ska öppna kontra insugsventilen som är effektivast där den drar minst soppa bara för att du vill ju ändra lite till i din bränsle mapp sen går du upp till nästa varv cell och fortsätter så tills du blir nöjd

hoppas det hjälpte

Mvh Martin
Stahl
Jocke_Karelius
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tor maj 26, 2011 8:35 pm
Ort: Sälen, Dalarna

Re: camsync??

Inlägg av Jocke_Karelius »

På min tidigare 8v så åkte jag MS med wasted fire utan cam sync... dessutom bara en trigger.... hur gick det till då?

Kan jag tex köpa ett vems v3 som setat på en 8v med separara tändspolar å sätta det, påmen 16v? Camsyncen spelar alltså ingen roll om det är en soch motor eller doch motor? Alltså, kan ett 8v sprut oxå driva en 16v motor? Så camsyncen har inget med en eller 2 kammar att göra?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: camsync??

Inlägg av mattias »

Jocke_Karelius skrev:På min tidigare 8v så åkte jag MS med wasted fire utan cam sync... dessutom bara en trigger.... hur gick det till då?
Trigger = missing tooth.
Kan jag tex köpa ett vems v3 som setat på en 8v med separara tändspolar å sätta det, påmen 16v?
Antalet ventiler har inget med saken att göra.
Camsyncen spelar alltså ingen roll om det är en soch motor eller doch motor?
Varför skulle det spela roll om motorn har två kamaxlar? Det är fortf 4-takt.
Alltså, kan ett 8v sprut oxå driva en 16v motor?
Ja.
Så camsyncen har inget med en eller 2 kammar att göra?
Nä.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jocke_Karelius
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tor maj 26, 2011 8:35 pm
Ort: Sälen, Dalarna

Re: camsync??

Inlägg av Jocke_Karelius »

Tack för svaren Mattias :D
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: camsync??

Inlägg av Pacman »

En 4-taktmotor tänder ju var cylinder vart annat varv. En hel cykel har alltså två varv och tidpunkten stiftet ska tända är på ett av de två varven. Läser man var motorn är på vevaxeln med t.ex ett 60-2 triggerhjul (där de två tänderna som saknas och som indikerar TDC kallas för missing tooth) så vet inte sprutet om det är inne på varv ett eller två. Kamaxeln går med halva farten dvs den gör ett varv på en cykel så därför tar man hjälp av att trigga på den med för att veta om man är på varv ett eller två...camsync.
Vissa motorer har primära triggern på kamaxeln och då behövs inte en andra trigger (second trigger som camsync ibland kallas)...dock brukar det finnas andra nackdelar med att trigga så. T.ex har man ett visst slack i kamkedja eller kamrem som då ger en ostadig signal.

Kör man wastefire så tänder man två stift samtidigt. Det går bara på sådana motorer som har kolvar som speglar varann, och man tänder då varje varv. Ena gången tänds den ena cylindern och den andra gnistan tänds i "onödan" och "slösas bort"...waste....andra gången tänds den andra och den första wasteas. Då behövs ingen camsync förman behöver inte hålla reda på vilket varv som är vilket...bara att man är rätt på varvet och det fixar primärtriggern.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Niklas Sandström
För mycket laddtryck
Inlägg: 449
Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Ort: Kalix

Re: camsync??

Inlägg av Niklas Sandström »

Triggar man bara på veven kan man inte köra sekvensiellt (varje stift och spridare fyras av i rätt tändföljd) utan måste köra waste-fire då två stift och spridare paras ihop med dom cylindrar som är i TDC samtidigt eller fördelare till tändningen men två spridare måste fortfarande sitta ihop.
/ Niklas Sandström
Jocke_Karelius
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tor maj 26, 2011 8:35 pm
Ort: Sälen, Dalarna

Re: camsync??

Inlägg av Jocke_Karelius »

så med andra ord å väldigt enkelt förklarat så får man en renare gång å kanske mer effekt om man har camsync OCH INTE kör wastedfire? eller är detta fel? vad
är att föredra?
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: camsync??

Inlägg av Johan Lindberg »

Niklas Sandström skrev:Triggar man bara på veven kan man inte köra sekvensiellt (varje stift och spridare fyras av i rätt tändföljd) utan måste köra waste-fire då två stift och spridare paras ihop med dom cylindrar som är i TDC samtidigt eller fördelare till tändningen men två spridare måste fortfarande sitta ihop.
Dock kan ju vissa sprut köra "semi sekventiellt" eller vad det kallas, iaf tändning. På Nira kan du ställa så och köra utan kamsync, å då kan du få vrida på starten ett par gånger för att den skall hitta på rätt varv att starta på.
mstahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Ort: Stockholm

Re: camsync??

Inlägg av mstahl »

tändningen kan du köra som du vill med .wastespark . fördelare eller separata spolar

det är spridarna funktionen sekvensiellt som du vill åt och injector angel curve

effekten spelar inte så stor roll spridarna är öppna nästan hela tiden när du kommer upp i varv
det är när du står på tomgång o kör som vanligt du får en snyggare gång

vad ska du ha bilen till ?

ska du köra fram och tillbax till jobbet sitta i kö långkörning då vill du ha kamsync

ska du köra bana raca så spelar det inte så stor roll
men då kan du inte köra separata spolar
Stahl
Jocke_Karelius
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tor maj 26, 2011 8:35 pm
Ort: Sälen, Dalarna

Re: camsync??

Inlägg av Jocke_Karelius »

JA, BANA Å BUS ÅKNING, sedan e väl planen att åka rakt fram med oxå. men man vill ju ha en bil som e väldigt allround som gåt fint.
Jocke_Karelius
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tor maj 26, 2011 8:35 pm
Ort: Sälen, Dalarna

Re: camsync??

Inlägg av Jocke_Karelius »

hade tänk separata spolar ja, har ju tämkt åka med en precision 6766 , med mycket tryck, siktar på ca 7-800 hk. då är väl separata vag spolar att föredra ist för wasted? om det ens funkar med dom efekterna å wasted?
Mattias Pettersson
För mycket laddtryck
Inlägg: 128
Blev medlem: lör maj 17, 2008 2:42 pm
Ort: piteå

Re: camsync??

Inlägg av Mattias Pettersson »

Separata tändspolar= aningen låter man dom tända en och en eller parvis( wastefire)
Coilpack= skjuter gnistan på 2cyl samtidigt= wastedfire
mstahl
För mycket laddtryck
Inlägg: 138
Blev medlem: tis jul 03, 2012 6:57 am
Ort: Stockholm

Re: camsync??

Inlägg av mstahl »

ta och kör missing tooth och kamsync

så kan du ju göra som du vill sen
Stahl
Jocke_Karelius
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tor maj 26, 2011 8:35 pm
Ort: Sälen, Dalarna

Re: camsync??

Inlägg av Jocke_Karelius »

Är halvarssons camsync fäste bästa lösningen på vilvo 16v ?
Skriv svar