Tänkte jag skulle dela med mig av mitt lilla bygge på detta eminenta forum.
Hoppas få lite tips och ideér, dock verkar det inte vara så många FWD-racers här men nått lär man sig alltid.
Bilen köptes som ett avstannat banracingprojekt, stått sedan 2003.
Mycket fina saker som jag fick med, bl.a en stor kompressor, smidd motor och annat.
Allt såldes utom kaross/chassi, coilovers och stötdämparna.
Köpte 16v motor i delar samt Autronic SM4 av Fredrikson som haft en tråd här på forat.
Motorn hade tidigare gett 543whp med en precision sc62?
Receptet just nu lyder.
1.8 16v
83mm Wiseco-kolvar 9.0CR
SCAT-stakar
orginal vev med ca 28000 mil.
ARP-bultar topp/vevöverfall
Nå orginalkammar
precision 5858 turbo
Grenrör av Milberg/Stahlherz
38mm TIAL WG
Rosenqranz-dump
Autronic SM4
bosch 1700 spridare
Walbro 450 Lph+ 255lph pumpar i tanken
1.8T spolar.
E85
3,5" sidepipe
Mappat av Tobbe Hedman på Dahlbäck, 492 WHP och 535 Wnm. 2017 mappad av VEMS-Emil till 565whp och 630nm.
Mycket fint mappjobb, bilen går hur snällt som helst.. skitnöjd!
kw Coils
288mm skivor fram
Bora V6 ok fram
Skoda Octavia RS ok bak med 253mm skivor.
Vr6 länkarmar fram samt kränghämmare
O2M Växellåda från Audi S3 Quattro, ombyggd till FWD och pelequin-diff. 6 Växlad, men lite kort utväxling.
Omsnidat Fidanza alusvänghjul för att få plats med Sachs-tryckplattan. Specad 650nm så hoppas det håller ett tag,
4 puckad, ofjädrad sinterlamell hade Sachs också som hitta dit.
Målet då, delar ju garage med en kompis som körde svart VR6 med 796 whp på slutet.. han körde 10.85 som bäst på strippen.
Det skulle vara skoj att slå, även om bygget aldrig hade hänt utan honom.
Mycket delar har jag köpt av han då han bygger 4-wd.
Har kört en tävling, Bugrun 2013.
Vann FWD-klassen och hann med en 11.329-200Kmh.
Var långt över förväntan. Bilen blev klar i dynon 10 timmar innan avfärd, efter en vecka med ca 10-12 timmars sömn totalt.
Ingen varvräknare, ingen hastighetsmätare, ingen launch (vi fick till en provisorisk på söndagen)
Men allt höll och var mycket glad.
Nu är bilen nedriven för nästa säsong. Lär i med Båge/bur, dra om lite el och annat som gjordes i all hast så ska det köras mer nästa år.
Blev en lång öppning så kör lite bilder nu istället för text
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Byggbilder kommer lite senare.
![Bild](http://imageshack.us/a/img17/5098/syu8.jpg)
![Bild](http://www.stahlherz.com/image/small/nl.jpg)
![Bild](http://imageshack.us/a/img594/5875/3v6j.jpg)
![Bild](http://imageshack.us/a/img153/9629/20130611001854.jpg)
Fimer på bästa repan och ett dyno-pull.. Slutröret är nog de sexigaste på bilen.
![:thumbright:](./images/smilies/icon_thumright.gif)
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... mvCvU1f-PE
http://www.youtube.com/watch?v=2ueqjmQh99A
tack för intresset.