Glödskals provet

Lägg in filmtips eller bilder på sånt som kan vara fränt eller roligt
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Glödskals provet

Inlägg av dgyldmark »

Kan vara lite långsynt ibland, men kommer ni ihåg diskussionen vi hade för 6-7år sedan om glödskal i grenrör. Jag köpte sedan en motorbänk och provade. Bild
Användarvisningsbild
Kökarmicke
Forumsberoende
Inlägg: 1368
Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Ort: Åland

Re: Glödskals provet

Inlägg av Kökarmicke »

Vad kom du fram till då?:)
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Glödskals provet

Inlägg av dgyldmark »

Glödskal är en myt under 900grader och 1minuts körning som på bilden.
Användarvisningsbild
-TLM-
För mycket laddtryck
Inlägg: 489
Blev medlem: tor nov 10, 2005 8:36 am
Ort: Bromma/Sthlm

Re: Glödskals provet

Inlägg av -TLM- »

Var det vanligt tryckkärlsgrenrör?
11.90 - 182km/h med vinterpulkan!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an! ;)
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Glödskals provet

Inlägg av Kadett4wd »

Vad ska bilden visa?
samt vad var diskussionen?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Användarvisningsbild
dgyldmark
Forumsberoende
Inlägg: 765
Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark

Re: Glödskals provet

Inlägg av dgyldmark »

Bara en bild jag hittade sedan det var på tal, Var några som vägrade åka svarta rör pga glödskal och därför byggde i rostfritt
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Glödskals provet

Inlägg av Magistern »

Tjena. Jag har åkt med svartstål i 2 säsonger och det glöder friskt om grenröret imellanåt. Har aldrig någonsin fått glödskal. Tror det är bullshit.

Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Johan Lindberg
Forumsberoende
Inlägg: 750
Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Ort: Bollnäs
Kontakt:

Re: Glödskals provet

Inlägg av Johan Lindberg »

Dessutom har du ju inte så mycket syre i avgaserna vilket jag antar vill till för att få glödskalen?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Glödskals provet

Inlägg av Kadett4wd »

Alltså.. det eventuella glödskal som bildas,, 'blästras' bort pö om pö hela tiden.
Kika på utsidan istället.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Pyken
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: fre okt 22, 2010 9:58 pm
Ort: Finspång

Re: Glödskals provet

Inlägg av Pyken »

Glödskal bildas i vanligt svartstål vid 550 grader och uppåt. Vanligt austentiskt rostfritt vid 700 grader. Så är det bara och om rören blir så varma under en längre tid börjar det skala. Ett gaspådrag och avgastempen är 800-900grader gör ju inte att grenrör skalar. om man ligger på bana och kör blir det däremot Glödskal garanterat vid för hög avgastemp.
Skriv svar