
Glödskals provet
- dgyldmark
- Forumsberoende
- Inlägg: 765
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
- Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark
Glödskals provet
Kan vara lite långsynt ibland, men kommer ni ihåg diskussionen vi hade för 6-7år sedan om glödskal i grenrör. Jag köpte sedan en motorbänk och provade. 

- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
Re: Glödskals provet
Vad kom du fram till då?:)
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
- dgyldmark
- Forumsberoende
- Inlägg: 765
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
- Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark
Glödskals provet
Glödskal är en myt under 900grader och 1minuts körning som på bilden.
Re: Glödskals provet
Var det vanligt tryckkärlsgrenrör?
11.90 - 182km/h med vinterpulkan!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an!
9.93 - 221km/h, med Starleten. Nu börjar jakten på 8:an!

- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Glödskals provet
Vad ska bilden visa?
samt vad var diskussionen?
samt vad var diskussionen?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
- dgyldmark
- Forumsberoende
- Inlägg: 765
- Blev medlem: mån jan 10, 2005 12:22 am
- Ort: Bräkne-Hoby Tele:0723508328 Namn:Dan Gyldmark
Re: Glödskals provet
Bara en bild jag hittade sedan det var på tal, Var några som vägrade åka svarta rör pga glödskal och därför byggde i rostfritt
Re: Glödskals provet
Tjena. Jag har åkt med svartstål i 2 säsonger och det glöder friskt om grenröret imellanåt. Har aldrig någonsin fått glödskal. Tror det är bullshit.
Mvh
Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
- Johan Lindberg
- Forumsberoende
- Inlägg: 750
- Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
- Ort: Bollnäs
- Kontakt:
Re: Glödskals provet
Dessutom har du ju inte så mycket syre i avgaserna vilket jag antar vill till för att få glödskalen?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Glödskals provet
Alltså.. det eventuella glödskal som bildas,, 'blästras' bort pö om pö hela tiden.
Kika på utsidan istället.
Kika på utsidan istället.
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Re: Glödskals provet
Glödskal bildas i vanligt svartstål vid 550 grader och uppåt. Vanligt austentiskt rostfritt vid 700 grader. Så är det bara och om rören blir så varma under en längre tid börjar det skala. Ett gaspådrag och avgastempen är 800-900grader gör ju inte att grenrör skalar. om man ligger på bana och kör blir det däremot Glödskal garanterat vid för hög avgastemp.