B19 vs b23 vs b200 vs b230
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Hittade en b21 marinvev. Är det längre slaglängd på den än på en vanlig b21 vev?
- Daniel Bjälevik
- Forumsberoende
- Inlägg: 1014
- Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
- Ort: Kungsör/västmanland
- Kontakt:
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Okej. Har förhoppningsvis en marinaxel på G till b230, grova axeln. Har även tillgång till ett b204 block. Marinaxeln och det blocket kanske skulle funka bra ihop 

-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Varför inte ett vanligt 230 block med så lite borrning som möjligt?
Det är ingen större skillnad i cylindertjockleken.
Jag har ultraljudsmätare så säg till vilka block du vill ha mätta så kan jag kolla.
Jag har dom flesta blocken i flera uppsättningar och även ett B204 och B200 block.
200 serien har den fördelen att de är siamesgjutna mellan cylindrarna längst upp.
Hur mycket starkare det gör dom än 20 serieblock vet jag inte.
Erland
Det är ingen större skillnad i cylindertjockleken.
Jag har ultraljudsmätare så säg till vilka block du vill ha mätta så kan jag kolla.
Jag har dom flesta blocken i flera uppsättningar och även ett B204 och B200 block.
200 serien har den fördelen att de är siamesgjutna mellan cylindrarna längst upp.
Hur mycket starkare det gör dom än 20 serieblock vet jag inte.
Erland
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Har du möjlighet att mäta upp ett vanligt b230 och båda 2 liters blocken vore det ju kanon
finns nog flera som skulle vilja ha den informationen.

-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Jag ska göra det. Vad jag har sett kan det skilja en hel del mellan block av samma typ.
Så egentligen skulle man mätt massor av block.
När jag väljer ut B20 block tex. som ska borras till 92mm så kollar jag flera och väljer det bästa.
Framför allt hur gjutningen är centrerad gentemot bearbetningen kan skilja en hel del.
På B20 kan man se det på hur vattenkanalerna sitter mot cylindrarna och hur lyftarhålen är centrerade.
Vattenkanalerna borde funka på 230 motorer också.
Erland
Så egentligen skulle man mätt massor av block.
När jag väljer ut B20 block tex. som ska borras till 92mm så kollar jag flera och väljer det bästa.
Framför allt hur gjutningen är centrerad gentemot bearbetningen kan skilja en hel del.
På B20 kan man se det på hur vattenkanalerna sitter mot cylindrarna och hur lyftarhålen är centrerade.
Vattenkanalerna borde funka på 230 motorer också.
Erland
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 986
- Blev medlem: tis jul 06, 2010 10:05 pm
- Ort: Stockholm, Haninge
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Han nämnde ju B23 vev med excenterslipad till 230:i tapp, såkallat slipstroke..fredde_vit_pv skrev:B19-B21-B23 är väl "samma" motor med 80mm slag och 88,90(B19) 92.00(B21)96.00(B23)borr
det mest intressanta blocket av dom när det gäller teoretisk styrka i förhållande till slagvolym tycker jag
skulle vara B21!
wunderbaum_glidarn" hur kan vevtappsdiametern ändra slaglängden?![]()
/F

Tommy Landholm
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Jag har bara mätt upp ett 200 block så länge men jag ska mäta resten ikväll.
200 blocket har en medeltjocklek på 6mm som minskar ner mot 5 till 5,5 mm ganska långt ner i cylindern.
Det innebär att cylindern kan vara 7mm på ena långsidan och 5mm på andra beroende på gjutningens förskjutning.
Det finns givetvis bättre och sämre centrerade block.
Bäst är ett som är centrerat eller ett där trycksidan är lite tjockare än andra sidan.
I siamesdelen framåt och bakåt mellan cylindrarna är blocket väldigt tjockt, undrar hur runt det är när det har
arbetstemperatur?
Erland
200 blocket har en medeltjocklek på 6mm som minskar ner mot 5 till 5,5 mm ganska långt ner i cylindern.
Det innebär att cylindern kan vara 7mm på ena långsidan och 5mm på andra beroende på gjutningens förskjutning.
Det finns givetvis bättre och sämre centrerade block.
Bäst är ett som är centrerat eller ett där trycksidan är lite tjockare än andra sidan.
I siamesdelen framåt och bakåt mellan cylindrarna är blocket väldigt tjockt, undrar hur runt det är när det har
arbetstemperatur?
Erland
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
B21 mellan 5 och 5,5mm.
B23 mellan 4 och 5mm, 3,5mm mellan cylindrarna.
B200 mellan 5 och 7mm.
B234 mellan 4,5 och 5,5mm tjock, 4,5mm i sidled under siamesgjutningen.
B230 är likadan som B234:a.
Erland
B23 mellan 4 och 5mm, 3,5mm mellan cylindrarna.
B200 mellan 5 och 7mm.
B234 mellan 4,5 och 5,5mm tjock, 4,5mm i sidled under siamesgjutningen.
B230 är likadan som B234:a.
Erland
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Tack Erland! Mycket bra info!!!
- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Erland, vilket år var 230 blocket från?
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7007
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Det är ett tidigt med lilla veven, tror du de senare är tjockare?
Jag kan kolla men det får bli nästa vecka för jag ska till Santa Pod senare idag.
Erland
Jag kan kolla men det får bli nästa vecka för jag ska till Santa Pod senare idag.
Erland
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Så nu har jag en b230 smidd marinvev påväg från USA. Så nu står det mellan ett b200 eller ett b230. Har en b230fd från 95. Med jättefina lopp så någon borrning behövs inte iaf 

- Erik Sandström
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 318
- Blev medlem: mån sep 27, 2004 7:52 pm
- Ort: Sävar
Re: B19 vs b23 vs b200 vs b230
Ryktet säger att de block som har djupare frostpluggar, kom typ 90 eller 91, dock endast 230 inte 200, har mera gods runt cylindrarna.