Hej,
Är det någon som har (eller känner någon) flödestestat ett komplett insug? Har läst en massa intressanta länkar här om flöden i toppar, men inget om hur insug flödar. Vore det inte intressant att veta hur varje "utblås" i ett insug flödar från spjället? Dels inbördes mellan alla 4 (4-cyl) dels jämförelsevis mot toppen som ska användas. Jag tänker främst på turbo då övertryck finns. Någon som har lust att spåna lite? Dels om flödestest dels om design (runners + plenum) av insug för bäst flöde.
Mvh,
Micke
PS
Ny på detta forum, tycker att det är hög standard med mycket intressanta trådar!
DS
Flöde insug + TB
Re: Flöde insug + TB
Det finns en tråd med simulation av flödet i plenum och lite sådant.
Där finns nog en del om inte annat.
Där finns nog en del om inte annat.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21737
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Flöde insug + TB
det gör jag nästan alltid.
i extremfall ibland så kan ett insug flöda bra och en topp bra men tillsammans så blir det dåligt
därför testar jag oftast alla tänkbara kombinationer och försöker klura ut hur jag kan få det så bra som möjligt.
i extremfall ibland så kan ett insug flöda bra och en topp bra men tillsammans så blir det dåligt

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Flöde insug + TB
Delarna måste passa ihop för att få ut önskad effekt.
Jag kollar alltid kringutrustningen innan jag portar en topp.
Då vet man var man har störst nytta av att börja jobba och det är inte alltid med toppen.
Erland
Jag kollar alltid kringutrustningen innan jag portar en topp.
Då vet man var man har störst nytta av att börja jobba och det är inte alltid med toppen.
Erland
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 6
- Blev medlem: ons aug 14, 2013 11:26 am
Re: Flöde insug + TB
Det finns en bra tråd som visar en kille som gjort ett insug till sin 200Z. 3D-cad och flödes-simuleringar. Riktigt matnyttigt. Inte det billigaste projektet
http://forums.hybridz.org/topic/61549-t ... ke-plenum/
Det jag fastnade för var "styr-vingar" som han använder för att undvika virvelbildning (vortex) och styra mot varje insug. Har ni provat något liknande någon gång?
Har en ide' om ett 3-delat insug så att man kan justera dom olika delarna, t.ex. att ha en del med just "styr-vingar". Om ni tänker er ett plenum mot insugen som en del, sedan en del som är en smal slits (med "styr-vingar") och sist en del som är konisk och som TB sitter på. Jag tror ni förstår när ni kikar på bilden nedan.

Då kan man "enkelt" jämföra t.ex. med och utan dessa "vingar" när man bromsar motorn.
En annan intressant detalj är placering av spridare. Ska försöka göra runners som kröks nedåt så att spridarna kan flyttas bort från toppen och spruta rakt in mot insuget. Bilden nedan, insuget längst till höger, ger en ide'.

Ska försöka cadda (kanske blir mer kladda istället
) detta, lite grovt först men iallafall. Återkommer 

http://forums.hybridz.org/topic/61549-t ... ke-plenum/
Det jag fastnade för var "styr-vingar" som han använder för att undvika virvelbildning (vortex) och styra mot varje insug. Har ni provat något liknande någon gång?
Har en ide' om ett 3-delat insug så att man kan justera dom olika delarna, t.ex. att ha en del med just "styr-vingar". Om ni tänker er ett plenum mot insugen som en del, sedan en del som är en smal slits (med "styr-vingar") och sist en del som är konisk och som TB sitter på. Jag tror ni förstår när ni kikar på bilden nedan.
Då kan man "enkelt" jämföra t.ex. med och utan dessa "vingar" när man bromsar motorn.
En annan intressant detalj är placering av spridare. Ska försöka göra runners som kröks nedåt så att spridarna kan flyttas bort från toppen och spruta rakt in mot insuget. Bilden nedan, insuget längst till höger, ger en ide'.

Ska försöka cadda (kanske blir mer kladda istället

