Sätta 1041 i 1031 axel, gjort. Följdproblem?
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Kontakt:
Sätta 1041 i 1031 axel, gjort. Följdproblem?
Är det bara att montera i slungdiff i 1031 axel?
Har fått för mig jag läst någon varit tvungen kapa nån drivaxel eller nå sånt?
Vilket moment ska överfallen dras sen?
Har fått för mig jag läst någon varit tvungen kapa nån drivaxel eller nå sånt?
Vilket moment ska överfallen dras sen?
Senast redigerad av Dennis Öhman den lör sep 14, 2013 7:16 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Dänniz 073-8447664
-
- Forumsberoende
Re: Sätta 1041 i 1031 axel, vad tänka på?
Jupp, höger drivaxel blir typ 5mm för lång, bara att kapa väck!
Momentet står säkert i nån handbok lr på nån hemsida(borde va runt 90-100nm), jag har dratt "lagom" å det har funkat fint i mina axlar!
Momentet står säkert i nån handbok lr på nån hemsida(borde va runt 90-100nm), jag har dratt "lagom" å det har funkat fint i mina axlar!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Kontakt:
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Kontakt:
Re: Sätta 1041 i 1031 axel, vad tänka på?
överfallen ska dras 50-70nm står de i volvohandboken
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Kontakt:
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Kontakt:
Re: Sätta 1041 i 1031 axel, gjort. Följdproblem?
Bytt diff, tog max 1,5timme..
Iaf, diffar som den ska verkar den göra på 1ans växel för att sen rita på 1hjul när man kastar i 2an typ.
Men jäveln har fått vin vid gaspådrag och vid jämngas, tyst vid motorbroms..
Difflagren??
Iaf, diffar som den ska verkar den göra på 1ans växel för att sen rita på 1hjul när man kastar i 2an typ.
Men jäveln har fått vin vid gaspådrag och vid jämngas, tyst vid motorbroms..
Difflagren??
Dänniz 073-8447664
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Hej.
Kontrollerade du kuggflankspelet mellan kronhjul och pinjong innan du plockade ur den gamla diffen, och återmonterade kronhjulet och den nya diffen med samma spel som tidigare (givetvis ska spelet vara inom fabrikstoleransen ) Har du rätt förspänning på difflagrena. Återanvände du lager och lagerbana som satt tillsammans tidigare eller blandade du ihop dom?
Den här frågan ställer jag för säkerhets skull. Du monterade väl tillbaks det kronhjulet som satt i axeln från början? Varje drevsats (kronhjul och pinjong) är ett matchat set som är inslipade tillsammans, så man kan inte blanda drev från olika drevsatser även om det är samma utväxlingsförhållande.
Mvh.
Kontrollerade du kuggflankspelet mellan kronhjul och pinjong innan du plockade ur den gamla diffen, och återmonterade kronhjulet och den nya diffen med samma spel som tidigare (givetvis ska spelet vara inom fabrikstoleransen ) Har du rätt förspänning på difflagrena. Återanvände du lager och lagerbana som satt tillsammans tidigare eller blandade du ihop dom?
Den här frågan ställer jag för säkerhets skull. Du monterade väl tillbaks det kronhjulet som satt i axeln från början? Varje drevsats (kronhjul och pinjong) är ett matchat set som är inslipade tillsammans, så man kan inte blanda drev från olika drevsatser även om det är samma utväxlingsförhållande.
Mvh.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan

Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Kontakt:
Ja bytte kronhjulet då jag ville behålla min utväxling och inte ha 3:31 i kombin..
Då ska ju inte kuggflankspelet ändras?
Har inte kollat förspänning på lagrena. Men tror nu jag gått på en luring
När jag köpte diffen här på forumet ca 6månader sen så fick jag den, med lagrena lösa i kartongen. Dom ska ju vara pressade på plats..
Jag kontrolerade dom och såg inget konstigt, men tänker nu i efterhand om dom lät och ägaren lessnade och sålde diffen istället för byta lager..
Har en till slungdiff lös med hela lager jag kört med som jag ska testa bytas vid tillfälle..
Då ska ju inte kuggflankspelet ändras?
Har inte kollat förspänning på lagrena. Men tror nu jag gått på en luring

När jag köpte diffen här på forumet ca 6månader sen så fick jag den, med lagrena lösa i kartongen. Dom ska ju vara pressade på plats..
Jag kontrolerade dom och såg inget konstigt, men tänker nu i efterhand om dom lät och ägaren lessnade och sålde diffen istället för byta lager..
Har en till slungdiff lös med hela lager jag kört med som jag ska testa bytas vid tillfälle..
Dänniz 073-8447664
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Kuggflankspelet och lagerförspänningen ändrar du med shimsen som sitter innanför difflagrerna. Byter du differential så måste ALLTID kuggflankspelet kontrolleras. Detta eftersom toleranserna vid tillverkningen kan skilja sig mellan diffarna.
Jörgen K.

Är ju knappast säljarens fel om du väljer att köra med beg lager i okänt skick och monterar ihop utan att ha koll på spel...
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Kontakt:
The, jag sa inte det var säljarens fel??? Bara att dom var lösa och att jag gått på en luring mot mej själv giochmed att jag monterade lösa lagren.. Spel är en annan sak..
Dänniz 073-8447664
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Kontakt:
bytte till andra slungdiffen jag hade liggandes, funka perfekt.. var difflagren som lät.. blir att byta på andra diffen så den finns i lager..
Dänniz 073-8447664
-
- Forumsberoende
- Kontakt:
Fint att det löste sig!
Jörgen K.