Svetsa i 2 mm Aluplåt

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
TurboFransson
För mycket laddtryck

Svetsa i 2 mm Aluplåt

Inlägg av TurboFransson »

Är det jättesvårt att tiga 2 mm aluplåt? krävs det ett proffs? givetvis är de lättare o gå upp i dimension. men är ju både en kostnadsfråga och svårigheten att bearbeta ökar ju med grövre tjocklek..

Vidare ska sömmarna vara vattentäta.

Skriv gärna en rad ni som har erfarenhet

MVH Niklas
Bild
http://www.garaget.org/?car=24408

Ska man renovera ska de göras ordentligt......
Randersson
För mycket laddtryck

Re: Svetsa i 2 mm Aluplåt

Inlägg av Randersson »

Jag hobbysvetsar ju, men bara du inte vrider på för mycket Amp så bör det gå bra. Kör med 1,6 elektrod. Det bästa du kan göra är att ställa in maskin på en likadan bit som det du ska svetsa i, innan du "finsvetsar". Kolla gärna på underdelen av biten efteråt så att det inte smälter igenom.

Det fixar du, inga problem!
Christofer
För mycket laddtryck

Inlägg av Christofer »

Som den glada amatör jag är så brukar jag söka runt på youtube för tips. Lätt att man snöar in på en inställning som funkar hjälpligt på allt annars tycker jag. Men det finns massa trix för att inte sprida värmen så det slår sig och jag tror man ska köra på ganska hög frekvens, men det låter jag va osagt.
StefanM
Forumsberoende

Inlägg av StefanM »

det går nog att svetsa läskburkar också.........Lennart som hade Aerosvets en gång i tiden hade en samling svetsalster som nog gjorde mer än en hålögd av förvåning vad man kunde göra så inget är nog omöjligt
Ante Karlsson
Forumsberoende
Kontakt:

Svetsa i 2 mm Aluplåt

Inlägg av Ante Karlsson »

Hej!

2mm är inga problem. Är när man kommer under 1mm som det börjar bli lite svårare.

Men det är heller inga direkta problem om man är lite van.
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende

Inlägg av Roslund »

Bör nog inte va några problem att svetsa. Jag brukar alltid borsta ytan som ska svetsas med rostfri borste och torka av med t-röd för att slippa oxiderna, sen är det bara att köra :thumbright:

Allt går att svetsa om man bara ger sig fan på det, en gubbe på jobbet svetsade jede kaffeautomat behållare med 1mm rostfri plåt med rotgas på 90-100amp, va bara att svetsa fort sa han :shock:
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi

TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
TurboFransson
För mycket laddtryck

Inlägg av TurboFransson »

Ok låter ju som att det inte ska vara några som helst problem :thumbright:
Bild
http://www.garaget.org/?car=24408

Ska man renovera ska de göras ordentligt......
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

2 mm tycker iaf. jag är det som är lättast. Grövre är så himla svårt att få genombränning på, och tunnare är lätt att smälta.
Lycka till :thumbright:

Edit. Går allderles utmärkt med 2,4 elektrod tycker iaf. jag. Men jag är bara en glad amatör.
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Randersson skrev:Jag hobbysvetsar ju, men bara du inte vrider på för mycket Amp så bör det gå bra. Kör med 1,6 elektrod. Det bästa du kan göra är att ställa in maskin på en likadan bit som det du ska svetsa i, innan du "finsvetsar". Kolla gärna på underdelen av biten efteråt så att det inte smälter igenom.

Det fixar du, inga problem!
Eh, nu är jag bara hobbysvetsare också, men jag brukar kolla SÅ ATT det smälter igenom.
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

Om det inte blir genombränning så håller inte svetsen mycket i 2mm gods..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Hewran »

Såhär brukar jag göra när jag ska göra tankar, tex vevhus eller dyl. 1.5mm gods, men det blir mycket lättare när man har en kant bakom att svetsa emot än ett "öppet" ytterhörn.

Fungerar bra för mig iallafall.

klicka för större
Bild
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
David V
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av David V »

Som amatör får man ju fuska också, även om det inte är rätt :wink:
När väl allt är helsvetsat och man står där och inte är helt nöjd med resultatet så kan man ju gå över fogen igen med endast ljusbågen och då krana på mer, då sjunker det ihop och blir bra genombränning. Om hållbarhet är viktigare än utseendet.

Det svåraste tycker jag är att starta när det börjar bli tunt, att få smältan på båda sidor att sammanföras. Ofta vill den inte acceptera tillsatsmaterialet utan det smälter bara iväg till en klump när jag närmare mig. Nån som har nått tips här? Är jag noggrann med rengöring (sprita av + slipa igenom oxiden helt så man är nere i "mjuk" aluminium) så är det inget större problem, men jag är nyfiken på varför det blir så här. Hur undvika detta?

/David
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

[qoute]Är jag noggrann med rengöring (sprita av + slipa igenom oxiden helt så man är nere i "mjuk" aluminium) så är det inget större problem, men jag är nyfiken på varför det blir så här. Hur undvika detta?[/quote]

Är man inte noggrann med rengöring och att slipa bort oxiden så är det bara glömma att få ett bra resultat när man svetsar i alu.
Aluminium smälter vid ~660º medan Aluminiumoxiden smälter vid drygt 2000. Så har du oxid kvar så går det inte att få det att bränna ihop.
Renlighet är A och O vid alusvetsning.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Hewran
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Hewran »

"Som amatör får man ju fuska också, även om det inte är rätt "

Det är väl då man ska vara som mest noggran, annars så lär man sig aldrig. Sen med erfarenhet så kommer du lära dig vart man "fuskar" men med svetsning så är man bara dum som tar genvägar, svetsen blir aldrig bättre än förarbetet.

"Det svåraste tycker jag är att starta när det börjar bli tunt, att få smältan på båda sidor att sammanföras."

Brukar vara det då värmen inte sprider sig lika på båda sidorna, försöka få till en övergång mellan plåtarna med en punkt sen brukar det oftast bara vara och köra på sen.
-LIKET RACING- Hand in hand with Murphy since 2010

EVO 3: 10.11 @ 222km/h
http://www.witune.se
Användarvisningsbild
Fredrik Y
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Fredrik Y »

Man ska nog alldrig vara helt nöjd med vad man svetsar/ gör.
Direkt jag har gjort nå så vet jag presis vad jag skulle ha gjort annorlunda.
På så sätt har jag alltid utveklats.
Visst är man stolt och nöjd näre är något riktigt porrit man gjort men det finns alltid nå att förbättra, även om ingen annan ser det.
Åter till ämnet,
Jag föredrar att använda gaspedal när jag kör tig, 2mm ska absolut inte vara nå problem. Under 1mm får man tare lungt. Har som vana att inte köra med grövre tillsats material än tjoklek på materialet som ska svetsas.
Tycker man tillför för mycket material per dropp. Men känns lite som att svara på hur långt ett snöre är.
En punkt i början brukar vara en bra grejj.
Äre fräch nytillverkning vi snackar så brukar jag skära rent fogen, tycker det blir bättre/renast så.
Annars brukar jag ta en fil eller en ny borste men tycker inte om borsten..
Tycker att man ska ha lika mycket svets på bägge sidor av plåten(genombränning), Alu!
Sen äre väl sällan det blir så men det är målet ivf.
Tycker måttot inom svetsning är:
En svets blir alldrig bättre än vad fogen är.. ser fogen ut som skit, ja då kommer svetsen bli skit.

Mvh/Fredrik
Piab
Sofa
Esp

-----
242 m104 hx55
E28 om606 dieselmeken
-----
MVH/ Fredrik Yngvesson
070-2241692 smsa om jag inte svarar så ringer jag upp när jag får tid.
Skriv svar